Prinsip Dan Kode Etik Dalam Bisnis

Authors

  • Lutfi Amalia Universitas Islam Negeri K.H. Saifuddin Zuhri
  • Niken Faizah Rahmaningtiyas Universitas Islam Negeri K.H. Saifuddin Zuhri
  • Sarpini Sarpini Universitas Islam Negeri K.H. Saifuddin Zuhri

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2799

Keywords:

Challenges of Ethics Implementation, Code of Ethics in Organizations, Corporate Social Responsibility, Implementation in Islamic Banking, Principles of Business Ethics

Abstract

 

Abstract. The research investigates the principles and ethical codes in business, highlighting their critical role in today's competitive environment. As businesses face increasing pressure to balance financial success with ethical conduct, the study aims to define these concepts, explore their scope, and identify key ethical principles while examining their implementation in Islamic banking. Employing a qualitative methodology, the research analyzes literature and case studies to understand the frameworks guiding ethical business practices. Findings reveal that principles such as honesty, social responsibility, and fairness are essential for fostering trust among stakeholders and enhancing corporate reputation. The implications stress the necessity for businesses to integrate these ethical codes into their operations actively, as doing so not only builds a positive public image but also contributes to long-term sustainability. Furthermore, the study identifies challenges in applying these standards, emphasizing that overcoming such obstacles is vital for creating a fair business ecosystem that benefits all parties involved.

References

Kinasih, C. L. T. M. (2020). Tantangan Etika Bisnis dalam Dunia Bisnis sebuah Refleksi Filosofis Tentang Pentingnya Etika dalam Dunia Bisnis. Syntax Literate, 5(12), 1504-1513.

Global dan Revolusi Teknologi Informasi, dalam Jurnal Dimensia, Volume 12 Nomor 1, Maret 2015 : 35-78.https://www.situsekonomi.com/2020/02/3-prinsip-dasar-etika-bisnis.html diakses tanggal 31 Maret 2021

Keraf, Sonny, (1998), Etika Bisnis Tuntutan dan Relevansinya, Kanisius, Yogyakarta

Sinaga, N. A. (2020). Kode etik sebagai pedoman pelaksanaan profesi hukum yang baik. Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, 10(2).

Pratiwi, K. A. (2022). Peran Etika Profesi Dalam Pengungkapan Laporan Keuangan Perusahaan. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 5(2), 39-44.

Andriyana, H., & Trisnaningsih, S. (2022). Analisis Pelanggaran Etika dan Kode Etik Profesi Akuntan Di Era Persaingan yang Kompetitif (Studi Kasus PT. Garuda Indonesia (Persero), Tbk.). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6), 2304-2318.

Pratiwi, A. A., & Kurniawan, T. (2022). Peranan Etika Bisnis dalam Perusahaan Maspion. Sinomika Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi dan Akuntansi, 1(2), 89-94.

Yulia, R. A. (2023). Etika Dalam Perusahaan Sebagai Hasil Dari Prinsip Tata Kelola Perusahaan Yang Baik. AKUNTANSI 45, 4(1), 92-96.

ISLAM, A. (2023). Etika Bisnis Islam. PASAR MODAL SYARIAH, 27.

Bengu, H., Kelin, S., & Hadjon, R. (2024). Penerapan etika bisnis dalam kegiatan UMKM di era digital. TIMOR CERDAS-Jurnal Teknologi Informasi, Manajemen Informasi dan Rekayasa Sistem Cerdas, 2(1), 1-7.

Ginting, M. B., & Aslami, N. (2021). Pentingnya Menjalankan Etika Dalam Bisnis. Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA), 2(2), 228-233.

Akbar Bahtiar, S. E., Kuswibowo, C., Maiza Fikri, M. M., SH, H. S. F., Kn, M., Kes, M. H., ... & Wardani, A. M. C. (2023). Etika Bisnis. Cendikia Mulia Mandiri.

Sabrina, N. N. (2021). Penerapan prinsip Good Corporate Governance pada perusahaan. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (Jebma), 1(2), 90-96.

Arianto, B., & Rani, R. (2024). Etika Bisnis dan Profesi.

Kristanti, D., Kardini, N. L., Sucandrawati, N. L. K. A. S., Alaslan, A., Harto, B., Hidayati, M., ... & Astari, A. A. E. (2023). Etika Bisnis. Padang: Global Eksekutif Teknologi.

Firdaus, N. A., Al Azhiim, I. T., & Ardellia, V. (2023). Analisis Penerapan Etika Bisnis Dalam Perusahaan: Studi Literatur Faktor Pendukung Dan Tantangan. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(2), 132-142.

Surajiyo, S. (2023, March). Teori-teori etika dan prinsip etika bisnis. In SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain dan Aplikasi Bisnis Teknologi) (Vol. 6, pp. 259-265).

Marpi, Y., Febrian, W. D., Sari, F. P., Tartiani, Y. A. T., Prahendratno, A., Tarmizi, A., & Karomah, N. G. (2023). Etika Bisnis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Alkahfi, M. A., & Nawawi, Z. M. (2022). Peran Etika Bisnis dalam Perusahaan Bisnis di Era Globalisasi. ManBiz: Journal of Management and Business, 1(2), 75-88.

Silviyah, N. M., & Lestari, N. D. (2022). Pengaruh Etika Bisnis Islam Dalam Meningkatkan UMKM. Al Iqtishod, 10(1), 96-112.

Published

2024-12-17

How to Cite

Amalia, L., Rahmaningtiyas, N. F., & Sarpini, S. (2024). Prinsip Dan Kode Etik Dalam Bisnis. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 3(4), 350–361. https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2799

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.