Desain Kemasan Online: Solusi Kreatif dan Terjangkau untuk UMKM melalui Brand PackDe

Authors

  • Rangga Wasita Ningrat Institut Pertanian Bogor
  • Jonathan Cristiano Rabika Institut Pertanian Bogor
  • Anggito Rangkuti Bagas Muzaqi Institut Pertanian Bogor
  • Wien Kuntari Institut Pertanian Bogor

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2739

Keywords:

Digital Innovation, Packaging Design, PackDe, SMEs, Small Business Branding

Abstract

Product packaging is an important element in creating the identity and attractiveness of a product, especially for small and medium enterprises (SMEs). This research aims to develop an online-based packaging design service through the PackDe platform that offers easy access, transparent pricing, and a variety of customizable design options. The methods used include literature study, competitor observation, and social media analysis to understand market needs and current design trends. The results show that PackDe is able to provide functional and aesthetic packaging design solutions, supporting SME product branding effectively. Nevertheless, challenges such as limited human resources and marketing need to be overcome to reach a wider market. The implications of this research show that digital-based packaging design innovation can improve the competitiveness of SME products in national and global markets. PackDe is expected to be a strategic partner for SMEs in creating packaging that is not only visually appealing but also has added value to the packaged product.

References

Abel Tri Rahma, Aisyah Az Zahra, Hisma Rahman, Jaya Rizaldi Fajri, Melis Anita, M.iqbal, Salsabila Putri, Siti Khofifah Amara, & Sri Wahyuni. (2023). Pengenalan Dan Design Logo Kemasan Untuk Umkm Dalam Era Digital: Strategi Meningkatkan Pemasaran Di Desa Sungai Siput. JPMNT : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT NIAN TANA, 1(4), 46–53. https://doi.org/10.59603/jpmnt.v1i4.115

Aliwinoto, C., Hediyani, M., & Malinda, M. (2022). ANALISIS BUSINESS MODEL CANVAS USAHA MIKRO KECIL MENENGAH TOKO JIF BANDUNG, INDONESIA. 1.

Bimo Sandya Prima Sakti. (2023). Inovasi Desain Kemasan Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Umkm Healthy Tasty Food Surabaya. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(1), 128–135. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i1.196

Devi, A. S., Khusnul Hotimah, A, R. S., Karimullah, A., & Anshori, M. I. (2024). Mewawancarai Kandidat: Strategi untuk Meningkatkan Efisiensi dan Efektivitas. MASMAN : Master Manajemen, 2(2), 66–78. https://doi.org/10.59603/masman.v2i2.387

Devi, E. (2021). PENGARUH DESAIN KEMASAN PRODUK DAN DAYA TARIK IKLAN TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN. 3(1).

Hendrayani, Y., & Manihuruk, H. (2020). REDESAIN KEMASAN DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARNESS PRODUK UNGGULAN UKM CILODONG BERKARYA. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.24912/jbmi.v3i1.8338

Ikhsani, K., Wuryandari, N. E. R., & Widayati, C. C. (2021). DESAIN KOMERSIALISASI KEMASAN SEBAGAI MEDIA INTERAKTIF PADA UMKM KELURAHAN TANJUNG DUREN UTARA. 1(1).

Jannah, M., Faizah, A. N., Indraputri, A. J., Puspita, V. E., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Pentingnya Analisis Swot dalam Suatu Perencanaan dan Pengembangan Bisnis.

Kris, H. Y., Mendrofa, Y., Zai, K. S., & Zalukhu, Y. (2024). Pengaruh Citra Merek Dan Desain Kemasan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Rifi Gamumu Di CV. Wery Group Kota Gunungsitoli.

Metekohy, E. Y., . F., . D., Nuraeni, Y., & Purwaningrum, E. (2022). EVALUASI DAN INOVASI DESAIN KEMASAN PRODUK UMKM KOTA DEPOK – JAWA BARAT. Ekonomi & Bisnis, 21(2), 158–171. https://doi.org/10.32722/eb.v21i2.5223

Muktarom, A., Budheci, D. R., Habibah, N., Afriliani, S. D., Wahyudi, P. H., Ningsih, R., & Supandi, A. (2022). STRATEGI BISNIS DENGAN PENDEKATAN BUSINESS MODEL CANVAS (BMC) DAN ANALISIS SWOT PADA WARUNG MAKAN BEBEK NANO-NANO. Jurnal USAHA, 3(2), 63–78. https://doi.org/10.30998/juuk.v3i2.1558

Ningsih, E. N., Surbakti, H., Indriani, D. P., & Agussalim, A. (2024). Peningkatan Produktivitas Pemasaran UMKM di Desa Sungsang II Melalui Peningkatan Kemasan Produk. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) TABIKPUN, 5(2), 163–170. https://doi.org/10.23960/jpkmt.v5i2.162

Prastyo, P. A., Kanti, Y. A., & Nurfitri, R. (2024a). Penerapan Desain Kemasan yang Efisien dan Ekonomis untuk Sayur Mayur pada Produk Bada.

Prastyo, P. A., Kanti, Y. A., & Nurfitri, R. (2024b). Penerapan Desain Kemasan yang Efisien dan Ekonomis untuk Sayur Mayur pada Produk Bada.

Sudjana. (2020). Desain Kemasan Produk (Analisis Perbandingan: Efektivitas Pelindungan Desain Industri atau Merek ). 4(1).

Suherlan, Y., Nurfitranto, A. F., Yatofa, A. E., Wija, C. R., Kusuma, C., Azzahra, D. A. R., Akbar, E. S., Amalia, K. A. N., Yurianto, M. B. G., & Ardzillah, Y. (2024). DESAIN KEMASAN DALAM MEMAKSIMALKAN PENJUALAN KELENGKENG ITOH UNTUK MEMBANGUN CITRA PRODUK DI DESA WISATA SEBORO. 4.

Sukarno, B. R., & Ahsan, M. (2021a). Implementasi Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Business Model Canvas. Jurnal Manajemen dan Inovasi (MANOVA), 4(2), 51–61. https://doi.org/10.15642/manova.v4i2.456

Sukarno, B. R., & Ahsan, M. (2021b). Implementasi Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Business Model Canvas. Jurnal Manajemen dan Inovasi (MANOVA), 4(2), 51–61. https://doi.org/10.15642/manova.v4i2.456

Vinsensia, D., Utami, Y., Jannah, N., & Wulandari, D. I. (2023). Penerapan Inovasi Desain Kemasan Sebagai Branding Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 4(3).

Wahyuni, E. T., & Istikhomah, F. (2024). Penggunaan Instagram Sebagai Media Promosi Jasa Fotografi pada Akun @fearless.creativa. 2.

Published

2024-12-08

How to Cite

Ningrat, R. W., Rabika, J. C., Muzaqi, A. R. B., & Kuntari, W. (2024). Desain Kemasan Online: Solusi Kreatif dan Terjangkau untuk UMKM melalui Brand PackDe. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 3(4), 156–170. https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2739

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.