Analisis Keunggulan Produk Pegadaian Dalam Persaingan UPC Dengan Menggunakan Teknik Competitive Profile Matrix (CPM) Di UPC Karang Lewas dan UPC Alun-Alun Purwokerto
DOI:
https://doi.org/10.58192/ebismen.v4i1.3459Keywords:
Pawnshop, Competitive Profile Matrix, product excellence, competition, UPC Karanglewas, UPC Alun-Alun PurwokertoAbstract
This study aims to analyze the superiority of Pegadaian products in competition between Branch Service Units (UPC) using the Competitive Profile Matrix (CPM) technique at UPC Karanglewas and UPC Alun-Alun Purwokerto. The approach used is descriptive qualitative through case studies, with data collection through in-depth interviews, observation, and documentation. CPM analysis is carried out by identifying key success factors such as service quality, product variety, price, promotion, ease of access, company reputation, and digital product innovation. The results of the study show that UPC Karanglewas has a stronger competitive position with a CPM score of 3.65 compared to UPC Alun-Alun Purwokerto which obtained a score of 3.25. The main advantages of UPC Karanglewas lie in a more complete product variety, ease of access, and digital innovation, while UPC Alun-Alun Purwokerto excels in promotion. This study recommends that each UPC strengthen product differentiation, increase digital service innovation, and optimize promotional strategies to strengthen competitiveness in the national pawn.
References
Santia, M., Budiman, F., & Eriawati, Y. (2023). Strategi Pemasaran Produk
Gadai Emas Pada PT. Pegadaian Simpang Empat Pasaman Barat. Inisiatif:
Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 2(4), 404-419.
Harisudin, M. O. H. D. (2011). Competitive profile matrix sebagai alat
analisis strategi pemasaran produk atau jasa. SEPA: Jurnal Sosial
Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 7(2).
Nasrullah, M. A. (2024). ANALISIS STRATEGI BERSAING KECAP
MANIS BANGOMENGGUNAKAN COMPETITIVE PROFILE MATRIX
(CPM) DI KOTASURAKARTA.
FAHREZI, A. K. ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK
TABUNGAN EMAS DALAM UPAYA MENINGKATKAN MINAT
NASABAH DI PT. PEGADAIAN (PERSERO) UPC BALUNG.
OISINA, M. R. (2018). ANALISIS SWOT STRATEGI PEMASARAN
PRODUK-PRODUK PEMBIAYAAN PADA PEGADAIAN SYARIAH
(Studi Pada Pegadaian Syariah Unit Way Halim) (Doctoral dissertation,
UIN Raden Intan Lampung).
Gunawan, C., Suriana, I., & Arazy, D. R. (2022). Analisis Swot Pegadaian
Digital Service Studi Kasus Pada Nasabah Pegadaian Cabang
Manggar. Jurnal Mahasiswa Akuntansi Poltekba (JMAP), 4(1), 159-167.
Antani, P. M., & Luthfi, M. Y. (2024). Analisis Strategi Bisnis Pada Pt.
Rempoa Indonesia Teknologi. Jurnal Ekonomi Trisakti, 4(2), 1151-1158.
Irawan, F., & Suranto, I. (2024). Perencanaan Strategi Pemasaran Di
UMKM (Studi Kasus; CV. SR Bakery) (Doctoral dissertation, Universitas
Muhammadiyah Surakarta).
OISINA, M. R. (2018). ANALISIS SWOT STRATEGI PEMASARAN
PRODUK-PRODUK PEMBIAYAAN PADA PEGADAIAN SYARIAH
(Studi Pada Pegadaian Syariah Unit Way Halim) (Doctoral dissertation,
UIN Raden Intan Lampung).
Ningsih, Kustiawati dan Hamamah, Matriks Internal Factor Evaluation
(IFE) dan External Faactor Evaluation (EFE) Buah Naga Organik
(Hylocereus Undatus).
Nasrullah, M. A. (2024). ANALISIS STRATEGI BERSAING KECAP
MANIS BANGOMENGGUNAKAN COMPETITIVE PROFILE MATRIX
(CPM) DI KOTASURAKARTA.
Qazzam, A. A. (2021). Analisis SWOT Terhadap Produk Gadai Emas di
Pegadaian Syariah Pinrang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare)
Pratiwi, R. S., Aizza, D., Saputro, D., & Shafrani, Y. S. (2025). Analisis
Kompetitif Pegadaian Syariah Purwokerto Menggunakan Metode
Porter’s Five Forces Strategi Pemasaran Produk Gadai Tabungan
Emas. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 4(2), 257-272.
Nanda Prasetya Ningrum, R. (2019). ANALISIS STRATEGI BISNIS PADA
LAYANAN APLIKASI MOBILE PEGADAIAN SYARIAH DIGITAL (PSD)
MENGGUNAKAN SWOT ANALYSIS (STUDI PADA PT PEGADAIAN
SYARIAH CABANG SIMPANG SKIP BENGKULU) (Doctoral
dissertation, IAIN BENGKULU).
Suharto, Frento T (2014). Menambang Kekayaan dari Bisnis Emas:
Jakarta. Kompas Gramedia. PT. Elex Media Komputindo
Rangkuti, Freddy (2014). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analasis
SWOT. Edisi delapan belas. Jakarta. Gramedia
Peter, J. Paul dan C.Olson, Jerry (2014) Prilaku Konsumen dan Strategi
Pemasaran. Edisi Sembilan: Jakarta. Salemba empat
Lupiyoadi, Rambat (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi tiga:
Jakarta. Salemba Empat
Kotler, Philip dan Keller Kevin (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi tiga
belas: Erlangga. PT. Gelora Aksara Pratama
Cannon, Perreault dan McCarthy (2008). Pemasaran Dasar. Edisi enam
belas: Jakarta. Salemba Empat
Juliandi, Azuar dan Irfan (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Edisi
kedua. Bandung. Citapustaka Media Perintis
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





