Analisis Faktor Pengaruh Pemilihan Kereta Api Sebagai Moda Transportasi

Authors

  • Purnomo Ari Wibowo Universitas Maritim AMNI
  • Ngaijan Ngaijan Universitas Maritim AMNI
  • Andar Sri Sumantri Universitas Maritim AMNI
  • Supriyanto Supriyanto Universitas Maritim AMNI

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i3.1914

Keywords:

Accessibility, Effectiveness, Promotion, Trust, Passenger Decisions

Abstract

This research was conducted with the aim of knowing the partial and simultaneous effect of accessibility, effectiveness, promotion, and trust on passengers' decisions in choosing the Kamandaka Train. The population in this study were Kamandaka train passengers. The sampling technique used is non-probability sampling with the type of sampling that is incidental sampling. The analytical method used is descriptive analysis. Data were analyzed using multiple linear regression analysis with the help of Software Statistical Package For Social Science (SPSS) version 25. The results of this study indicate that the variables Accessibility, Effectiveness, Promotion, and Trust have a partial and simultaneous effect on Passenger Decisions. The results of multiple linear regression analysis obtained the equation Y = -2.766+ 0.357.X1 + 0.322.X2 + 0.181.X3 + 0.352.X4 + µ. The results of the equation show that the accessibility variable has a positive and significant effect on passenger decisions (tcount 4.155 > ttable 1.98498), effectiveness on passenger decisions (tcount 3.258 > ttable 1.98498), promotion of passenger decisions (tcount 2.036 > ttable 1.98498 ), Trust in Passenger Decisions (tcount 4.750 > ttable 1.98498) As for the value of Adjusted R2 = 0.577. This means that 57.7% of the variation in the dependent variable (Y), namely Passenger Decisions, is explained by the independent variables, namely Accessibility, Effectiveness, Promotion, and Trust. The remaining 100% - 57.7% = 42.3%, influenced by other variables outside the research.

References

Alfian, R., & Gunadi, W. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Moda Transportasi Ojek Online (Studi Kasus Pada Gojek/Go Ride Di Kelurahan Halim Perdanakusuma, Jakarta Timur). Jurnal Ilmiah M-Progress, 11(2).

Fachrurazi, H., Kuswibowo, C., Azanda, S. H., SIA, M. S., Chadidja, S. R., Muhamad, L. F., ... & Nia Sonani, S. E. (2023). Perilaku Konsumen. Cendikia Mulia Mandiri.

Fakhrudin, A. (2021). Pengaruh Citra Dan Keamanan Terhadap Keputusan Penumpang Menggunakan Maskapai Sriwijaya Air Di Yogyakarta. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 28(1), 20-32.

Fakhrudin, A., Yudianto, K., & AD, Y. S. M. (2022, January). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Penumpang Menggunakan Maskapai. In Forum Ekonomi (Vol. 24, No. 1, Pp. 235-244).

Fatma, A. I. (2014). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusankonsumen Untuk Menggunakan Jasa Kereta Apikomuter Tujuan Lamongan- Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 2(1).

Fiqri, H. (2020). Analisis Faktor Keputusan Pembelian Tiket Angkutan Keretaapi Tawang Jaya Di Semarang (Studi Kasus Pada Penumang Kereta Api Tawang Jaya Di Daop Iv Semarang). Skripsi.

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program (IBM SPSS 25) Edisi 9. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang

Ibad, M. Z., & Pradono, E. (2020). Pemilihan Moda Angkutan Penumpang Kapal Eksekutif Dan Kapal Reguler Di Pelabuhan Penyeberangan Bakauheni- Merak.

Kusnadi, I. H., Luki, N., & Faqihudin, F. (2021). Efektivitas Penyelengaraan Program Pelatihan Kerja Di UPTD Balai Latihan Kerja Dinas Tenaga Kerja Dan Transmigrasi Kabupaten Subang. The World Of Public Administration Journal.

Leksono, R. B., & Herwin, H. (2017). Pengaruh Harga Dan Promosi Grab Terhadap Brand Image Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pengguna Transportasi Berbasis Online. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 381-390.

Mambu, T. R., Tampi, J. R., & Mukuan, D. D. (2021). Kepercayaan Konsumen, Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Aplikasi E- Commerce Shopee Di Kota Tondano. Productivity, 2(1), 79-84.

Marsellah, R., Meronda, I. E. S., Syarkawi, M. T., & Arifin, W. (2022). Analisis Efektivitas Transportai Ojek Online Sebagai Pilihan Moda Transportasi Di Kecamatan Tamalanrea. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Teknik Sipil, 1-6.

Marsellah, R., Meronda, I. E. S., Syarkawi, M. T., & Arifin, W. (2022). Analisis Efektivitas Transportai Ojek Online Sebagai Pilihan Moda Transportasi Di Kecamatan Tamalanrea. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Teknik Sipil, 1-6.

Mohamad, I. A. (2021). Analisis Faktor Kualitas Pelayanan, Efektivitas Dan Kemudahan Akses Dalam Implementasi Bus Sekolah Di Kabupaten Temanggung. Skripsi.

Muhammad, C. (2020). Analisis Faktor–Faktor Keputusan Pembelian Tiket Angkutan Kereta Api Joglosemarkerto Di Semarang. Skripsi.

Mulyanigtyas, M. (2018). Analisis Kinerja Keuangan Kota Mojokerto Dengan Pendekatan Value For Money. Prive: Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 1-14.

Pranitasari, D., & Prawira, S. A. P. A. (2020). Analisa Kepuasan Penumpang Disabilitas Di Kereta Rel Listrik Jakarta. Media Manajemen Jasa, 8(2).

Pranitasari, D., & Prawira, S. A. P. A. Istiyono, W. A., & Rizal, A. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Restoran Mie Gacoan Cabang Semarang). SEIKO: Journal Of Management & Business,5(2), 395-404.

Sari, D. P., Pitoewas, B., & Yanzi, H. (2017). Efektivitas Ruang Henti Khusus Dalam Menciptakan Tertib Lalu Lintas Di Kota Bandar Lampung. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(7).

Shilawati, A. (2020). Pengaruh Citra Perusahaan, Kepercayaan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Pt. Jalur Nugraha Ekakurir (Jne) Tipar Cakung Jakarta Timur) (Doctoral Dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta).

Subekti, S. (2017). Pengaruh Promosi Dan Harga Terhadap Keputusan Membeli Tiket Maskapai Penerbangan Lion Air Rute Lampung-Jakarta. Warta Penelitian Perhubungan, 29(1), 123-140.

Sugiyono, 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D) Penerbit Alfabeta Bandung

Susilawati, R. (2016). Pengaruh Kehalallan Produk, Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepercayaan Konsumen Dan Dampaknya Pada Citra Perusahaan Restoran Solaria (Survey Pada Pengunjung Restoran Solaria Di Istana Plaza Bandung) (Doctoral Dissertation, Fakultas Ekonomi Unpas Bandung).

Tonda, F., & Tyas, T. S. N. (2022). Literature Review Determinasi Perilaku Konsumen: Kebudayaan, Sosial Dan Pribadi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 509-519.

Wardhana, R. K. (2016). Pengaruh Penyampaian Jasa Terhadap Kepuasan Serta Implikasinya Pada Kepercayaan Pasien Di Puskesmas Rusunawa Kota Bandung (Doctoral Dissertation, UNPAS).

Yushar, L., & Fakhruddin, F. (2019). Faktor–Faktor Penentu Waktu, Aksesibilitas, Biayatransport, Pendapatan Terhadap Penggunaan Jasa Transportasi Transkoetaradja Kota Banda Aceh (Studi Kasus: Koridor I Keudah– Darussalam 2018/2019). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Pembangunan, 4(3), 308-316.

Yushar, L., & Fakhruddin, F. (2019). Faktor–Faktor Penentu Waktu, Aksesibilitas, Biayatransport, Pendapatan Terhadap Penggunaan Jasa Transportasi Transkoetaradja Kota Banda Aceh (Studi Kasus: Koridor I Keudah– Darussalam 2018/2019). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Pembangunan, 4(3), 308-316.

Downloads

Published

2023-09-10

How to Cite

Wibowo, P. A., Ngaijan, N., Sumantri, A. S., & Supriyanto, S. (2023). Analisis Faktor Pengaruh Pemilihan Kereta Api Sebagai Moda Transportasi. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(3), 361–378. https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i3.1914

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.