Analisis SWOT UMKM Pengolahan Kelapa di Desa Gesikharjo Kecamatan Palang

Authors

  • Nur Yahya Khairun Nisa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2722

Keywords:

MSMEs, SWOT, coconut, community welfare, Gesikharjo Village

Abstract

The development of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) has a strategic role in improving community welfare, especially in rural areas. This research aims to analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) faced by coconut processing MSMEs in Gesikharjo Village, Palang District. Data was collected through in-depth interviews with MSME actors, field observations, and document analysis. The research results show that the main strengths of these MSMEs are the availability of local raw materials and community support. However, weaknesses such as technological and management limitations are still challenges. Opportunities such as increasing demand for processed coconut products in local and national markets provide bright prospects, although threats such as price competition and global market fluctuations still need to be watched out for. Research recommendations include strengthening the managerial capacity of MSME players, product innovation, and collaboration with the government and private sector to create a sustainable business ecosystem.

References

Alfan, N. (t.t.). Program Studi Ekonomi Syariah Fakultas Agama Islam Universitas Ekonomi Syariah Fakultas Agama Islam Universitas Islam Riau Pekanbaru 202.

Arsalan, M. I. (t.t.). Manajemen Pemasaran Berbasis Etika Bisnis Islam Dalam Mendukung Kegiatan Pemasaran Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Pada Usaha Kerupuk Putri Tunggal Di Dawuhanwetan, Kedungbanteng, Banyumas.

Candra, E. (2022a). Peran Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ar-Ribhu, 5(2). https://doi.org/10.46781/ar-ribhu.v5i2.664

Candra, E. (2022b). Peran Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Menurut Perspektif Ekonomi. Jurnal Ar-Ribhu, 5(2). https://doi.org/10.46781/ar-ribhu.v5i2.664

Fatmawati, I. (2022). Kunjungan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Kuliner “Street Burger.” 3(2).

Idayu, R., Husni, M., & Suhandi, S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1), 73. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.729

Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bodowoso. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432

Katmas, E., Faizah, N., & Wulandari, A. (2022). Pengaruh Etika Bisnis Islam Penerappan Etika Bisnis Islam Terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Asy-Syukriyyah, 23(1), 22–35. https://doi.org/10.36769/asy.v23i1.212

Nurhidayani, R., Rakib, M., & Dinar, M. (t.t.). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Usaha Mikro Kecil (Studi Kasus Pengrajin Batu Tatakan Di Dusun Tampung Cinae Kecamatan Tenete Riaja Kabupaten Baarru).

Penulis, T. (2023). Analisis Sumberdaya Manusia Pelaku Umkm Terhadap Inovasi Dan Digitalisasi Usaha.

Ramadanti, F. G., Tantriana, D., Putranto, H. A., Samsuri, A., & Saifuddin, M. (2024). Orientasi Kewirausahaan dan Keunggulan Kompetitif sebagai Faktor Pendorong Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kota Surabaya: Entrepreneurship Orientation and Competitive Advantage as a Driving Factor for the Performance of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in the City of Surabaya. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 5(01), 113–130. https://doi.org/10.37366/ekomabis.v5i01.865

Rezky, M. I. (2023). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Indonesia Berbasis FinancialTechnology. 02(02).

Sukmawati, D. (t.t.). Kajian Perbedaan Karakteristik Persebaran Pedagang Karakteristik Persebaran Pedagang Kaki Lima Di Kawasan Obyek Wisata Malik Ibrahim Asromo Qondi Di Desa Gesikharjo Kecamatan Palang Kabupaten Tuban.

Vinatra, S. (t.t.-a). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat.

Vinatra, S. (t.t.-b). Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat.

Wigati, S. (2011). Perilaku Konsumen. 01(01).

Published

2024-12-05

How to Cite

Nisa, N. Y. K. (2024). Analisis SWOT UMKM Pengolahan Kelapa di Desa Gesikharjo Kecamatan Palang. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 3(4), 61–73. https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i4.2722

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.