Preferensi Konsumen Terhadap Layanan M-banking

Studi Kasus Pada Bank NTT

Authors

  • Dosince M. Metkono Universitas Nusa Cendana
  • Fransina W. Ballo Universitas Nusa Cendana
  • Cicilia A. Tungga Universitas Nusa Cendana

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i1.1725

Keywords:

Technological Developments, Consumer Behavior, Customer Satisfaction

Abstract

Technological developments have had a huge impact on the banking system, one example of the impact of developments is increasingly modern payment systems such as mobile banking. Bank NTT is one of the banks that provides mobile banking services called B'pung mobile. This research aims to determine consumer preferences for mobile banking services at Bank NTT. This research uses a qualitative descriptive approach, by conducting structured interviews with informants and NTT bank customers. The research results show that consumer preferences for mobile banking services at NTT banks continue to experience positive developments in line with technological advances and changes in user behavior, ease of access, transaction security, feature and functional innovations are getting better. However, in its implementation there are several problems, namely a weak internet connection, no fingerprint feature and also a top up feature that is difficult to access.

References

Ascaria, & Subari, S. M. T. (2017). Seri Kebangsentralan no. 8 Kebijakan Sistem Pembayaran di Indonesia. In Pusat Pendidikan dan Studi Kebangsentralan (PPSK) Bank Indonesia.

Bungin, B. (2008). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya. K. Predana, Ed.

Cresswell, J. (2014). Metode Kualitatif dan Desain Riset. Pustaka Belajar.

Damiati, D. (2017). Perilaku Konsumen. PT Raja Grafindo Persada.

Dini Haryati, S.E., M.Ak & Ayu Feranika, S.E., M. S. A. (2021). Sistem Informasi Perbankan. Insan Cendekia Mandiri.

Fitri, A., Munawar, A., & Pratama, P. . (2021). Pengaruh Penggunaan Internet Banking, Mobile Banking, dan SMS Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BNI. Informatika Kesatuan.

Haris, I. . (2017). Pengaruh Kepercayaan Nasabah dan Kualitas Layanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Husna, F. (2020). Pemanfaatan Electronic Banking bagi Angggota di KSPPS BMT BIMA UMMAT Sejahtera Cabang Tayu. Journal of Islamic Banking and Finance, 4.

Ikatan Bankir Indonesia. (2014). Memahami Bisnis Digital. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Indrasari, M. (2019). Pemasaran & Kepuasan Pelanggan. Unitomo Press.

Jimmy, H. (2014). Ekonomi Moneter. Deopublish.

Kuncoro, H., & Kusumaningtyas, R. A. (2019). Ekonomi Moneter Studi Kasus Moneter. Sinar Grafik Offset.

Marthauli, Mirat, R., & VidyasarI, R. (2019). Pengaruh Ketersediaan Fitur Layanan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Nasabah dalam menggunakan BCA mobile di wilayah JABODETABEK. Akuntasi, Keuangan Dan Perbankan, 8.

MediaIndonesia. (2022). Tren Belanja Online Meningkat, Cashback jadi Strategi Pikat Konsumen. Mediaindonesia.Com.

Mishkin, F. . (2008). Ekonomi Uang, Perbankan, dan Pasar Keuangan. Salemba Empat.

Muniarty, P., Anggriani, Y., Fadliyanti, L., Amalia, F., Widayati, T., Hesti, A., & Hayati, T. (2022). Teori Ekonomi Mikro dan Makro. PT. Global Eksekutif Teknologi.

Nasution, D., Aminy, M., & Ramdani, L. (2019). Ekonomi Digital. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam.

Nopirin, P. . (2011). Ekonomi Moneter. BPFE.

Novi, & Hadi, S. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking. Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Indonesia.

Nurdin, N., Musyawarah, I., Nurfitriani, N., & Jalil, A. (2020). Pengaruh Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasaan Nasabah (Studi pada Mahasiswa Perbankan Syariah IAIN Palu). Jurnal Ilmu Perbankan Dan Keuangan Syariah.

Priyantomo, B. (2019). Rahasia Uang. Mobile Outlet.

Reza, H. K. (2017). Electronic Payment. Yayasan Wijaya Bestari Samasta.

Reza, H., & Susanti, M. (2019). Keuangan Digital. Yayasan Wijaya Bestari Samasta.

Setiawan, H. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan, Persepsi Nilai dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pengguna Layanan Mobile Banking. Jurnal Keuangan Dan Perbankan.

Sibarani, B., Sungangga, R., Nurfitriyenny, Patria, R., Rahman, I., Hidayat, M., & Kremer, H. (2023). Ekonomi Dan Bisnis Digital. Pradina Pustaka.

Sitanggang, F., & Sitanggang, P. (2021). Bahan Ajar Perilaku Konsumen. PT. Nasya Expanding Management - Anggota IKAPI.

Tafuli, E. . (2022). Analisis Pengambilan Keputusan Pada Pemilihan Bak Sebagai Tempat Menabung Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process (AHP) dan Metode Simple Addtive Wighting (SAW) (Studi Kasus Bank BRI, Bank BNI, Bank NTT di Kota KupangTaf. Fakultas Sains Dan Teknik Universitas Nusa Cendana.

Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al-Qardh, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam.

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa, Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Andi Offset.

Yasa Kerti, N. N., Nelwan, Z.C, J., Sukatmadja, I. P. D., & Ekawati, N. W. (2021). Layanan Internet Banking dan Mobile Mbanking Di Bank Bukopin. CV. Media Sains Indonesia.

Downloads

Published

2023-12-21

How to Cite

Dosince M. Metkono, Fransina W. Ballo, & Cicilia A. Tungga. (2023). Preferensi Konsumen Terhadap Layanan M-banking : Studi Kasus Pada Bank NTT. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 42–50. https://doi.org/10.58192/ebismen.v3i1.1725