Analisis Minat Nasabah Untuk Melakukan Pembiayaan Pada Bank BSI KC Kualasimpang
(Studi Kasus Pada Bank Syariah Indonesia KC Kualasimpang)
DOI:
https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i4.1441Keywords:
Islamic Sharia Bank, Internal and External Factors, Customer Interest, MuslimsAbstract
Banks that carry out their business activities based on sharia principles, or principles of Islamic law, are called sharia banks. As time goes by, Islamic banks are starting to have more Muslim customers. Bank BSI Kc Kualasimpang, for example, has active Muslim customers. Muslims are known to have great interest in Islamic sharia banking. BSI Bank Kc. Kualasimpang operates based on sharia principles and does not provide payment services. Because the data was obtained from direct observations at BSI Kc Kualasimpang, this is a type of field research. This study uses a qualitative methodology. Primary and secondary data were used in this research. Primary data consists of a description of the factors that influence non-Muslim customers. Secondary data consists of books related to the research topic. The author found two components: internal and external factors. The research results show that of the internal and external factors studied, the dominant external factors influencing non-Muslim customers' interest in BSI Kc Kualasimpang are promotion, service, location and social level. Work and motivation are internal factors. The more promotions and services offered by banks to non-Muslim customers, the more likely they will join an Islamic bank.
References
Al – arif. 2012. Dasar – Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung, Alfabeta. H.189.
Alguad, L. M., dan Lewis, M. K.,2003. Perbankan Syariah PraktikProspek. Jakarta: PT. serambi Ilmu Semesta.
Abdul Amrin, 2007. Strategi Pemasaran Asuransi Syariah (Jakarta: PT. Grasindo), h. 62
Dimas Pratomo, 2015. “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Preferensi Masyarakat
Fajar Laksana, 2008. Manajemen Pemasaran (Yogyakarga; Graha Ilmu), h.133
Jalil, A., & Hamzah, S. A. (2020). PENGARUH BAGI HASIL DAN KEBUTUHAN MODAL TERHADAP MINAT UMKM MENGAJUKAN PEMBIAYAAN PADA LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH DI KOTA PALU. Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 2(2), 178-198
Kotler. 1997. Manajemen Pemasaran, jilid kedua. Jakarta. PT. Prehalindo. H. 162.
Kasmir. 2014. Analisis Laporan Keuangan, Ke – 7. Jakarta. PT. Raja Grafindo Persada. H. 353
Lip Nurhipnudin, (2015)“Analisis Faktorfaktor yang mempengaruhi Minat Bertransaksi Mahasiswa Non muslim pada Bank syariah (Studi kasus Pada Mahasiswa Sanata Dharma Yogyakarta)”, Skripsi (Yogyakarta: Fakultas Syari‟ah dan hokum, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta,)
Marlina Ayu Apriyantini, (2014)“Faktor yang mempengaruhi Non muslim Menjadi Nasabah Bari Syariah Yos Sudarso Yogyakarta”, Skripsi (Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta,).
Muhammad. 2005. Manajemen Bank Syariah. Yogyakarta, UPP AMPYKPN. H. 42.Non Muslim Terhadap Bank Syariah” (Studi padmasyarakat muslim di Kecamatan Lengkapura Bandar Lampung) Skripsi (Lampung Jurusan Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Raden Intan Lampung
Philip Kotler. 2010. Manajemen Pemasaran Analisis, Perencanaan, Implementasi, dan Kontrol. Jakarta: Prenhallindo.
Priansa Donni. 2017. Manajemen Pelayanan Prima. Bandung. Alfabeta. H. 164.
Rivai. 2004. Petunjuk Praktis Penyusunan Balanced scoreced. Jakarta, Gramedia Pustaka Utama. H. 106. S
ujanto Agus, 2009. Psikologi Umum. Jakarta. PT. Bumi Aksara, H. 92.
Shaleh & Wahab. 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.
Sastrohadiwiryo. 2003. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia. Pendekatan Administrasi dan Operasional. Jakarta, Bumi Aksara. H. 267.
Sedyana. 1995. Perilaku Konsumen, Bandung : Presko.
Zulpahmi. 2010. Faktor – faktor yang dipertimbangkan mahasiswa dalam pemilihan karir akuntan, jurnal penelitian Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Prof. Hamka di Jakarta