Pengaruh E-Commerce, Inovasi Produk Dan Modal Usaha Terhadap Peningkatan Pendapatan UMKM Di Kabupaten Pasuruan

Studi Pada UMKM Di Kabupaten Pasuruan

Authors

  • Santi Nurmalasari Universitas Yudharta Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i3.1289

Keywords:

E-Commerce, Product Innovation, Business Capital, Increased Income

Abstract

The purpose of this study was to find out how much influence E-Commerce (X1), Product Innovation (X2) and Business Capital (X3) have on Increasing Income (Y). This study uses an explanatory research approach with quantitative methods. The data collection for this research was by distributing questionnaires to 100 respondents. The data analysis technique uses SPSS software version 25, in which the data will be processed, described and discussed to answer and prove the proposed hypotheses.The research results are as follows: (1). E-Commerce (X1) has a positive and significant effect on increasing income (Y). (2). Product Innovation (X2) has a positive and significant effect on Increasing Income (Y). (3). Business capital (X3) has a positive and significant effect on increasing income (Y). (4). E-Commerce (X1), Product Innovation (X2) and Business Capital (X3) simultaneously (together) have a positive and significant effect on Increasing Income (Y).

References

Abdullah, T. & Tantri, F. (2017). Manajemen Pemasaran. Raja Grafindo Persada.

Agus Hermawan. (2012). Komunikasi Pemasaran. Erlangga.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM dan SPSS 21. In Aplikasi Analisis Multivariate dengan Pogram iIBM SPSS 21. https://doi.org/10.1126/science.1158668

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 :Update PLS Regresi. In Semarang (8th ed.). Universitas Diponegoro. https://doi.org/10.2307/1579941

Izati, I. (2012). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi pendapatan UMKM pada masa pandemi Covid-19 di Kecamatan Dukuhturi Kabupaten Tegal. Politeknik Harapan Bersama Tegal.

Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Anak Hebat Indonesia. ANAK HEBAT INDONESIA.

Kotler, P. & K. (2017). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Erlangga.

Kuswiratmo, B. A. (2016). Memulai Usaha Itu Gampang! In Visimedia (p. 163).

Lena Elitan dan Lina Anatan, Manajemen Inovasi, (Bandung; alfabeta, 2009), 4.

Mursid. (2017). Manajemen Pemasaran. Bumi Aksara.

Nopiyanti, S. (2022). Pengaruh Modal dan Lama Usaha terhadap Pendapatan Pedagang Sembako di Pasar Parungkuda Kabupaten Sukabumi. Jurnal Akuntansi Kompetif, 5(2), 235-242.

Polandos, P., Engka, D., & Tolosang, K. (2019). Analisis Pengaruh Modal, Lama Usaha, Dan Jumlah Tenaga Kerja Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kecamatan Langowan Timur. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(4), 36-47.

Rerung, R. R (2018). E-commerce, Menciptakan Daya Saing Melalui Teknologi Informasi - Google Books. Yohyakarta : Deepublish, 2018, Rintho Rante Rerung 2018, Deepublish Punlisher.

Riyanto, setyo et al. (2017). The Impact of Working Motivation and Working Environment on Employees Performance in Indonesia Stock Exchange. International Review of Management and Marketing.

Rosyidi, S. (2003). Pengantar Teori EKonomi. Grafindo Persada.

Stanton, W. J. . Y. L. (1993). Prinsip pemasaran. Airlangga.

Suaryadi Purwanto dkk. (2007). Kewirausahaan Membangun Usaha Sukses Sejak Usia Muda. Salemba empat.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian. Metode Penelitian.

Sugiyono. (2014). Populasi dan sampel. In Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet. In Sugiyono. (2017). MetodePenelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Supardi. (2005). Metode Penelitian Ekonomi dan Bisnis. UII Press Yogyakarta.

Segati Ahda, "Pengaruh Perspsi Halal, Kualitas Produk, dan Harga terhadap Persepsi Peningkatan Penjualan,"JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), Vol.3, no.2 (2018).

Swastha B., Manajemen Pemasaran, Yogyakarta: Liberty, 1998.

Tabanan, D. I. K., & Artini, N. I. R. A. I. (2019). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan UMKM. 13, 71-77

Tambunan, T. T. . (2009). Umkm Di Indonesia. Bogor: Ghalia Indonesia.

Umar, H. (2008). Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisinis Edisi Kedua. Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada.

Undang-Undang Nomor Tahun 2008 Tentang Umkm, Bab Iv Pasal 6. (N.D.).

Yafiz, M., Arif, M., & Naser Daulay, A. (2016). Pengantar Ilmu Ekonomi. Medan: Febi Press UINSU

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Santi Nurmalasari. (2023). Pengaruh E-Commerce, Inovasi Produk Dan Modal Usaha Terhadap Peningkatan Pendapatan UMKM Di Kabupaten Pasuruan : Studi Pada UMKM Di Kabupaten Pasuruan. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(3), 285–292. https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i3.1289