Analisis Strategi Daya Saing Bisnis di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.58192/profit.v4i1.2964Keywords:
Competitiveness, Business Strategy, Digital Era, Digital TransformationAbstract
This research aims to explore the strategies implemented by companies to increase competitiveness in the digital era. Using a qualitative approach with a technology case study in Indonesia, namely the company PT Bukalapak.com. This research found that digital transformation, product innovation, customer experience expertise, and cross-sector collaboration are key strategies that support business competitiveness. This study concludes that companies need to integrate technology with organizational values to remain relevant in a dynamic business environment.
References
Asti, E., & Ayuningtyas, E. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, kualitas produk dan harga terhadap kepuasan konsumen. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(01), 1–14.
Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. (2013). Strategi bisnis digital: Menuju wawasan generasi berikutnya. MIS Quarterly, 37(2), 471–482.
Bukalapak. (n.d.). Diakses pada 18 Januari 2025, dari https://p2k.stekom.ac.id/ensiklopedia/Bukalapak.
Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). Validitas dan reliabilitas kuisioner pengetahuan, sikap dan perilaku pencegahan demam berdarah. Prosiding Seminar Nasional Keperawatan Universitas Muhammadiyah Surakarta 2020, 75.
Fatihudin, D., & Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran jasa: Strategi, mengukur kepuasan, dan loyalitas pelanggan (pp. 206–210).
Fitri Rahmadani, & Made Suardana, H. S. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, produk, harga dan lokasi terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening pada UD. Eva Group Mataram. Valid Jurnal Ilmiah, 16(1), 124–135.
Munawaroh, T., Yuniarsih, T., & dkk. (2024). Jurnal Ekonomi, 13(01), 2140–2143. Institut SEAN.
Porter, M. E. (1985). Keunggulan kompetitif: Menciptakan dan mempertahankan kinerja unggul. Free Press.
Teece, D. J. (2010). Model bisnis, strategi bisnis, dan inovasi. Perencanaan Jangka Panjang, 43(2–3), 172–194.
Westerman, G., Bonnet, D., & dkk. (2014). Memimpin digital: Mengubah teknologi menjadi transformasi bisnis. Harvard Business Review Press.