Upaya Edukatif-Pedagogis Tentang Signifikansi Pendidikan Kecerdasan Moral Bagi Anak Usia Dini di Dusun Meramun
DOI:
https://doi.org/10.58192/karunia.v2i2.852Keywords:
Meramun Hamlet; PKM; Early childhood; Moral Intelligence; Service TeamAbstract
Community Service (PKM) was held in Meramun Hamlet, Janjang Village, Tayan Hulu District, Sanggau Regency, West Kalimantan. The methods used by the service team are field observation and library research. The implementation of this PKM aims to offer ideas on the problems found by the PKM service team at the place where the activity was carried out, namely: Some early childhood children in the Meramun hamlet have begun to experience moral degradation, such as not respecting their parents, swearing at them, and not having good manners when communicating. So as a contribution of thought from the PKM service team, namely, providing educative-pedagogical education to early childhood in the Meramun hamlet about eight important points of moral intelligence that they must know and apply, namely: Empathy, conscience, self-control, love, respect , tolerance, fairness, and courtesy. The final conclusion of the PKM service team is that moral intelligence is one of the main indicators that is able to form generations of noble character and fear of God.
References
Abror, Mhd. “Moderasi Beragama Dalam Bingkai Toleransi.” Rusydiah: Jurnal Pemikiran Islam 1, no. 2 (2020): 143–155.
Afni Afni, Hafsah Hafsah. “Pendidikan Kecerdasan Moral Sebagai Penguatan Kepribadian Siswa Era Industry 4.0.” CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan 9, no. 1 (2021): 24–30.
Anggito, Albi and Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak, 2018.
Fithriyana, Eshthih. “Menumbuhkan Sikap Empati Melalui Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pada Sekolah Berasrama.” Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 1 (2019): 42–54.
Gulo, Rezeki Putra. “Edukasi Pedagogi Tentang Urgensi Pendidikan Keluarga Bagi Orang Tua di Desa Tanjung Beringin.” Jurnal PKM Setiadharma 4, no. 1 (2023): 42–50.
Habibi, Idris. “Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Siswa.” Lentera: Jurnal Kajian Bidang Pendidikan dan Pembelajaran 1, no. 4 (2021): 97–105.
Hayatul Khairul Rahmat, Syahti Pernanda, Desi Alawiyah. “Menemukenali Konsep Etika Dan Sikap Konselor Profesional Dalam Bimbingan Dan Konseling.” JURNAL MIMBAR: Media Intelektual Muslim dan Bimbingan Rohani 6, no. 2 (2020): 84–101.
Itto Nesyia Nasution, Dinda Septiani. “Peran Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan Bagi Perkembangan Kecerdasan Moral Anak.” jurnal psikologi 13, no. 2 (2018): 120.
Latifah Nur, Ahyani. “Metode Dongeng Dalam Meningkatkan Perkembangan Kecerdasan Moral Anak Usia Prasekolah.” PITUTUR: Jurnal Psikologi 1, no. 1 (2012): 24–32.
Nopiana, Nopiana, Ari Sofia. “Ari Sofia, Nopiana Nopiana. "Faktor Penunjang Dan Penghambat Dalam Pengembangan Kecerdasan Moral Anak Usia Dini 5-6 Tahun.” Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, no. 1 (2021): 599–610.
Novan Ardy Wiyani, Syifa Fauziah Nur Inayah. “Pembentukan Karakter Ramah Melalui Pembiasaan Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun (5s) Pada Anak Usia Dini.” ASGHAR: Journal of Children Studies 2, no. 1 (2022): 12–25.
Nurhaswinda, Nurhaswinda. “Hubungan Pendidikan Dalam Keluarga Dengan Sikap Rasa Hormat Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Di Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.” JPDK:Jurnal Pendidikan dan Konseling 4, no. 4 (2022): 729–736.
Rahman, Abd. “Peranan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Peserta Didik.” Linear: Jurnal Ilmu Pendidikan 3, no. 2 (2019): 13–26.
Simanungkalit, Aprianus. “Pertentangan Hati Nurani Dan Etika Pelayanan.” Jurnal Teologi Kependetaan 12, no. 1 (2021): 14–23.
Yayang Furi Furnamasari, Dinie Anggraeni Dewi, Nur Laeli Asyahidah. “Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kecerdasan Moral Pada Anak.” Jurnal Pendidikan Tambusal 5, no. 3 (2021): 57–61.
Yuli Kurniawati Sugiyo, Pranoto. “Kecerdasan Moral Anak Usia Prasekolah.” Jurnal Edukasi 14, no. 1 (2020): 1–7.