Asistensi Penerapan Nilai-Nilai Islami dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di MTS Darunnajah
DOI:
https://doi.org/10.58192/karunia.v4i1.3181Keywords:
Aqidah Akhlak, Character Education, Islamic ValuesAbstract
The application of Islamic values in learning aqidah and akhlak at MTs Darunnajah aims to shape students' characters in accordance with Islamic teachings. This activity is carried out to improve the understanding and practice of Islamic values in students' daily lives. The method used is a participatory approach, involving teachers and students in designing and implementing learning programs. The activity begins with a survey and observation to determine the conditions and needs of teaching in schools. Furthermore, training materials are prepared and delivered to students to introduce Islamic values that can be applied in their lives. The results of this service show that most students begin to understand the importance of implementing Islamic values. Madrasahs need to continue this program in order to form better student characters and lead to the practice of Islamic teachings in everyday life.
References
Afifah, Q., Hilmiyah, N., & Nisak, N. M. (2024). Pembentukan akhlak melalui pembelajaran aqidah akhlak di MI Ma’arif Pagerwojo. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 142–155. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2138
Aulia Rabbani, S., Quddus, A., Hilmiati, & Setiawan, Y. (2023). Penguatan nilai karakter melalui pembelajaran akidah akhlak di madrasah. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 189–198. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i2.2251
Dahirin, & Rusmin. (2024). Integrasi nilai-nilai keislaman pada peserta didik melalui pembelajaran pendidikan agama Islam. Dirasah, 7(2), 762–771. http://dx.doi.org/10.55403/hikmah.v13i1.718
Daimah, Putri, M., Azzahra, N. L., Huda, N., & Anam, S. (2023). Implementasi nilai-nilai pendidikan Islam dalam pembentukan karakter religius di sekolah. Mapendis: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1–14. http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/Mapendis/article/view/592
Fahruddin, A. H., & Sari, E. N. T. (2020). Implementasi kode etik guru dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Negeri 1 Sukodadi Lamongan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 151. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v13i2.643
Fawwaz, H. (2020). Akhlak merupakan pondasi yang utama dalam pembentukan pribadi manusia seutuhnya. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 143–158.
Harahap, E. (2023). Peran lingkungan sosial masyarakat dalam pembentukan karakter belajar peserta didik di MIN 2 Padangsidimpuan. Dirasatul Ibtidaiyah, 3(1), 44–55.
Hendriana, E., & Jacobus, A. (2019). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1, 25. https://doi.org/10.26737/jpdi.v1i2.262
Hidayah, U. (2024). Meningkatkan kecerdasan spiritual dan emosional. 6(April), 373–384.
Indah, I. I., & D. (2021). Konsep pendidikan akhlak dalam Sirah Nabawiyah karya Syaikh Shafiyyurrahman Al-Mubarakfuri dan implikasinya dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah dasar. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 19(1), 155–168.
Mahfuzh, M. Z. H., & Bunyamin, B. (2024). Analisis perubahan karakter siswa terhadap pembelajaran akidah akhlak. Journal on Education, 6(4), 20806–20815. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.5983
Maidah, N., & Jannah, N. (2024). Persepsi guru akidah akhlak pada keterampilan abad 21 di Madrasah Aliyah Negeri 3 Jember. Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 10(2), 748.
Ramadhani, N. H., Prayudha, R., Bone, N. R., Zahroddar, & Hasibuan, S. (2024). Peran desain evaluasi pembelajaran dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. 2(1).
Ridhahani, R., & Aziza, F. (2023). Pendidikan karakter sebagai nilai utama pembinaan kepribadian siswa.
Rozaq, A., Setiawan, T. A., Hakim, A. R., & Yanto, F. (2024). Peningkatan pemahaman siswa pada mapel akidah akhlak melalui tayangan sinetron Islam KTP. 4(3), 365–379.