Penggunaan Audio Visual Wordwall dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Sanggar Bimbingan Permai Kulim Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.58192/karunia.v4i1.3151Keywords:
Audio, Visual, Wordwall, Motivation, LearningAbstract
This research has objective to examine the use of audiovisual media, specifically the term platform wall, to motivate students at Permai Guidance Studio, Kulim, Malaysia. The method used was a participatory approach where both teachers and students are actively involved in the learning process. actively in the learning process. The activity started with socialisation on the importance of using audiovisual learning aids, followed by with training for teachers to use WordWall in their classrooms. The results of this study show that using interactive learning through wordwall increases students' participation and enthusiasm compared with traditional learning methods. These findings suggest that the integration of technology into education has a positive effect on student motivation, reducing boredom and enhances the learning process.
References
Aqmarinal, D. N., & Susilo, M. J. (2025). Pengaruh penggunaan media interaktif terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan, 1.
Arni, Y. P., Muhitotun, N., & Taswirul, A. (2025). Implementasi dalam pemanfaatan aplikasi Wordwall pada pembelajaran bahasa Indonesia materi teks argumentasi kelas XI di SMK Hasyim Asy’ari. Jurnal Pendidikan, 07(1), 118–136.
Eviota, J. S., & Liangco, M. M. (2020). Penilaian dan evaluasi pembelajaran flip book berbasis proyek untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 14(September), 723–731.
Febriansyah, R., & Fitriady, G. (2025). Pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan siswa kelas 1 SD Laboratorium. Jurnal Pendidikan, 3(3), 533–539. https://doi.org/10.17977/um084v3i32025p533-539
Juita, N., Raksun, A., & Budiman, M. A. (2025). Peningkatan minat belajar siswa kelas IV SDN 45 Ampenan menggunakan game edukasi berbasis Wordwall. Jurnal Pendidikan, 10, 199–205.
Kholisoh, S. N., Tarbiyah, F., Agama, I., Negeri, I., Ariyanti, V., Tarbiyah, F., Agama, I., Negeri, I., Setyani, D., Tarbiyah, F., Agama, I., Negeri, I., Nur, D. M. M., Tarbiyah, F., Agama, I., & Negeri, I. (2025). Pengembangan media pembelajaran IPS berbasis game edukasi digital Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 9 di MTS Tsamrotul Huda Kecapi Jepara. Jurnal Pendidikan, 3(1), 45–57.
Lutfiana, K., & Ihsan, M. (2024). Pengaruh penggunaan media digital Wordwall terhadap peningkatan keaktifan belajar pendidikan agama Islam peserta. Jurnal Pendidikan, 3.
Mahrudin, A., Laura, S., Hanipa, N., & Ramlan, Z. Z. (2025). Implementasi pembelajaran interaktif melalui games edukasi berbasis web pada siswa kelas VI SDN Cigombong 05. Jurnal Pendidikan, 6(1), 15744. https://doi.org/10.30997/ejpm.v6i1.15744
Melati, Y., Simaremare, A., Sitanggang, E. B., Jerman, P. B., & Medan, U. N. (2025). Analisis materi RPP Ferien und Urlaub media pembelajaran keterampilan berbicara bahasa Jerman kelas XII. Jurnal Pendidikan.
Mizbah, & Jaziah. (2025). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada materi Mad kelas IX di Misbah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–14.
Wahyudi, I., & Suryani, I. (2025). Pengembangan media pembelajaran berbasis game education Wordwall materi penjumlahan bilangan pecahan pada siswa kelas V SDN 92 Palembang. Jurnal Pendidikan, 5(1), 45–60.