PENDAMPINGAN USAHA LEMANG (TIMBU) KHAS DESA BOLO UNTUK MENINGKATKAN NILAI JUAL

Authors

  • M. Rimawan Sekolah tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima
  • Nur Khusnul Hamidah Sekolah tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima
  • Hanifah Muthiah Sekolah tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima
  • Ardiansyah Sekolah tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Bima

DOI:

https://doi.org/10.58192/karunia.v1i4.305

Keywords:

Selling point, Lemang

Abstract

Abstract: The number of lemang entrepreneurs typical food of Bolo Village is decreasing even from lemang entrepreneurs who are still in production, their sales volume is decreasing. The main factors that cause this condition are low business management skills, no touch of technology, unattractive product displays, dirty and dusty, unhygienic, no labels and packaging so that it has an impact on reducing people's buying interest. Another problem faced by partners is that the production of lemang does not last long, as well as the low ability of partners to make jam as a complementary product from lemang. The activity methods used in community service activities include assistance in the form of changing mindsets regarding business management, training, and practice, as well as tool design as well as design/brand and packaging development. At each stage of the activity an evaluation is carried out both process evaluation and outcome evaluation so that the output of the activity can be measured. The results of this activity: 1) there is a change in mindset regarding business management; 2) the innovation of Lemang products; and 3) the existence of a label/brand design and product packaging

References

Agustina, Yuli., et.al. (2019). Pentingnya Penyuluhan Sertifikasi Jaminan Produk Halal untuk Usaha Kecil Menengah (UKM). Jurnal Graha Pengabdian 1 (2): 139-150.

Apriyanti, Endang, Masayu (2018). Pentingnya Kemasan Terhadap Penjualan Produk Perusahaan. Jurnal Sosio E-Kons 10 (1): 20-27. Aisyah, Siri. (2017). Tradisi Kuliner Masyarakat Minangkabau: Aneka Makanan Khas Dalam Upacara Adat dan Keagamaan Masyarakat Padang Pariaman. Majalah Ilmiah Tabuah: Ta’limat, Budaya, Agama dan Humaniora 21(2) Edisi Juli-Desember.

Bismala, Lila. (2016). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship 5 (1): 1-15.

Hermanu, Bambang, (2014). Studi Implementasi Izin Edar Produk Pangan Industri Rumah Tangga (PIRT) Dalam Mewujudkan Keamanan Pangan yang Optimal di Kota Semarang. Hukum dan Dinamika Masyarakat 11 (2): 17-28.

Irrubai, Liwa, Mohammad. (2015). Strategi Labeling, Packaging dan Marketing produk Hasil Industri Ruah Tangga di Kelurahan Monjok Kecamatan Selaparang Kota Mataram Nusa tenggara Barat. Society, Jurnal Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi, Edisi XIII April.

Musaid, Astuti, Sri., Et.al. (2019). Pengurusan Izin Pangan Industri Rumah Tangga (PIRT) Produk Sagu Tumbu Pada Kelompok Usaha Sagu Tumbu di Desa Liang Kecamatan Salahutu Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Pengabdin Masyarakat Jamak (Manajemen & Akuntansi) 2 (1): 52-64.

Nur, Febrianti., Et.al. (2018). Kontribusi Usaha lemang terhadap Pendapatan Rumah Tangga Sebagai Strategi Bertahan Hidup Studi Kasus Warung Usaha Lemang di Jeneponto, Sulawesi Selatan. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian 14 (3).

Pramudia, Heru. (2020). Pembuatan Oven Gas skala Industri Rumah Tangga untuk Makanan Lemang Ketan Bambu. Jurnal Pendidikan dan Keluarga 12 (2): 13-20.

Saptono, Ari. Dewi, Ponco, Rr & Suparno. (2017). Pelatihan Manajemen Usaha dan Pengelolaan Keuangan UMKM Bagi Tenaga Kerja Indonesia (TKI) Purna di Sukabumi Jawa Barat. Jurnal Sarwahita 13 (1).

Saputra., Aji., Et.al. (2019). Pengemasan produk Sebagai Pengembangan Pemasaran Industri Kerupuk Impala. Jurnal Graha Pengabdian 1 (1): 71-77.

Siregar, K, Rachmi. (2015). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Membangun Kesadaran Merek (Studi Kasus Private Label pada Fast Moving Consumer Goods Giant Ekstra Central Business District, Bintaro, Tangerang Selatan). Journal Communication 6 (1).

Widiati, Ari. (2019). Peranan Kemasan (Pacjaging) dalam meningkatkan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di “Mas Pack” Termial Kemasan Pontianak. Jurnal Audit dan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tanjungpura 8 (2): 67-76.

Rufaidah, Erlina & Kodri. (2020). Strategi Inovasi dan Kreativitas Berwirausaha Era Revolusi 4.0 (Kajian Empiris & Kajian Literatur). Bandung: Penerbit Alfabeta. Bapeda Kota Tebing Tinggi. (2017). Tebing Tinggi dalam Angka 2017.

Putri, Eka, Elvina. (2020). Analisis Nilai Tambah Beras Ketan dan Strategi Pengembangan Lemang di Kota Tebing Tinggi. Skipsi. Program Stusi Agribisnis Fak. Pertanian USU.

Sari, H. dkk. (2021). Integritas Pendidikan Menuai Wirausaha Di Era Pandemi Desa Buntu Karya Kecamatan Luwu Kabupaten Ponrang Selatan Provinsi Sulawesi Selatan. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4 (2): 34-40.

Sihombing, Lihu, Ade. (2017). Analisis Kelayakan Usaha lemang di Kota Tebing Tinggi. Skripsi. Program Stusi Agribisnis Fak. Pertanian USU.

Downloads

Published

2022-12-09

How to Cite

M. Rimawan, Nur Khusnul Hamidah, Hanifah Muthiah, & Ardiansyah. (2022). PENDAMPINGAN USAHA LEMANG (TIMBU) KHAS DESA BOLO UNTUK MENINGKATKAN NILAI JUAL. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(4), 73–79. https://doi.org/10.58192/karunia.v1i4.305