Pelatihan Menulis Pegon sebagai Upaya Pelestarian Aksara Arab Pegon bagi Santri Madrasah Diniyah Manarul Ulum

Authors

  • Muhammad Nabil Akmal Universitas Sunan Giri
  • Cholifatul Azizah Universitas Sunan Giri
  • Firda Nuriyah Universitas Sunan Giri
  • M. Yusron Maulana El-Yunusi Universitas Sunan Giri
  • Eli Masnawati Universitas Sunan Giri
  • Nelud Daraajatul Aliyah Universitas Sunan Giri
  • Mirza Elmy Safira Universitas Sunan Giri

DOI:

https://doi.org/10.58192/karunia.v3i4.2639

Keywords:

Madrasah, Pegon Arabic, Writing

Abstract

The culture of education in Indonesia is very diverse, including formal, informal, and non-formal institutions. Madrasah Diniyah (Madin) as a non-formal educational institution plays an important role in preserving Islamic religious and cultural values, especially through the use of the Pegon Arabic script in teaching Arabic. This study evaluated the effectiveness of Pegon script writing training using the PAR (Planning, Acting, Reflecting) approach. The results showed a significant increase in writing skills and positive attitudes of participants towards the Pegon script. Success factors included effective learning methods, intensive mentoring, and relevant training materials, despite time constraints and differences in participants' initial abilities. Potential for further development includes the creation of more comprehensive training modules, the formation of a Pegon

References

Djazilan, M.S. & D. Darmawan. (2021). The Influence of Parenting Style and School Culture on the Character of Student Discipline, Studi Ilmu Sosial Indonesia, 1(2), 53-64.

El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Pondok Pesantren dan Kontruksi Pemikiran Pendidikan KH Imam Zarkasyi. Imam Zarkasyi. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 7(2), 154–170.

El-Yunusi, M. Y. M., Mansur, M., Mahmud, A., & Hadi, S. (2023). Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa dalam Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus di SMP Darul Ma’arif Sampang. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 182–195.

El-Yunusi, M. Y. M., & Masduqoh, D. (2023). Strategi Pesantren Aayatur Rahman Cerme Gresik dalam Meningkatkan Hafalan Qur’an. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 11(2), 239–254.

Fadilah, E. N., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Akhlak Siswa Upt Sd Negeri 228 Gresik. Jurnal Kajian Agama Islam, 8(4).

Masfufah, M., Darmawan, D., & Masnawati, E. (2022). Strategi Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Manivest : Jurnal Manajemen, Ekonomi, Kewirausahaan, Dan Investasi, 1(2), 214–228.

Nuraini, R., S. N. Halizah, W. Wulandari, E. Retnowati, J. Jahroni, D. Darmawan, S. Arifin. (2024). Upaya Membentuk Kepribadian Unggul Peserta Didik Melalui Pendidikan Al-Qur'an, Jurnal Pendidikan, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 57 – 64.

Putri, R. F. W., Hariani, M., Safira, M. E., & Vitrianingsih, Y. (2024). Pemberian Pakaian Gratis sebagai Upaya Peningkatan Kesejahteraan Sosial dan Psikologis di Masyarakat. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 2(1), 45–50.

Rizqisyahputri, N. D., Saputra, M. D. E., Aliyah, N. D., El-Yunusi, M. Y. M., Safira, M. E., Masnawati, E., & Masfufah, M. (2023). Pengajaran Baca Tulis Al-Qur’an dan Aqidah Akhlak Terhadap Santri Madrasah Ibtidaiyah Menara Qur’an Baiturrohman Desa Cangkring Sari Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(3), 173–180.

Sholihah, I., & Alfiyah, H. Y. (2022). Korelasi Antara Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dan Kemampuan Membaca Teks Arab Dalam Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas 6 Mima 29 Miftahul Ulum Ambulu Jember. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 212–228.

Downloads

Published

2024-11-10

How to Cite

Muhammad Nabil Akmal, Cholifatul Azizah, Firda Nuriyah, M. Yusron Maulana El-Yunusi, Eli Masnawati, Nelud Daraajatul Aliyah, & Mirza Elmy Safira. (2024). Pelatihan Menulis Pegon sebagai Upaya Pelestarian Aksara Arab Pegon bagi Santri Madrasah Diniyah Manarul Ulum. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(4), 53–62. https://doi.org/10.58192/karunia.v3i4.2639