THE USE OF COORPERATIVE LEARNING MODELS IN NATURAL SCIENCE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v2i2.788Keywords:
Cooperative Learning, Research, Data SourcesAbstract
The purpose of this research is to determine the impact of the cooperative learning approach in science education. Cooperative learning can help students make significant strides in building attitudes, beliefs, and behaviors that will allow them to participate in their communities in ways that are congruent with the goals of historical education. The research data is in the form of numbers derived from tests and observation outcomes (direct observation). Teachers and students in the scientific learning process were used as data sources in this study by employing identity cards. The first instrument used in this study was self-research, which served as a data collector with the help of supporting instruments in the form of observation sheets.
References
Astuti, E. D., Tannady, H., Lahiya, A., Supriatna, D., & Handayani, E. S. (2023). The Analysis of Relationship Between Quality of Graduates and Education Financing Management in Private Islamic School. Journal on Education, 5(3), 7715-7720.
Amelia, C., Aprilianto, A., Supriatna, D., Rusydi, I., & Zahari, N. E. (2022). The Principal's Role as Education Supervisor in Improving Teacher Professionalism. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 144-155.
Agus N. Cahyo, April 2013. Panduan Aplikasi Teori – teori Belajar Mengajar.Diva Press (anggota IKAPI).
Aqib, Z. (2013). Model – model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontek (Inofatif ). Bandung : YRAMA WIDY
Arie Yuliana Eka S. (2011). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Dengan Metode Kooperatif Sistem STAD Siswa Kelas IV SDN Ngentak Kecamatan Sanden Kabupaten Bantul. SkrIPAi UNY.
Asma, N (2006). Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional Direktoral Pendidikan Tinggi Direktoral Kenegaraan.
Huda, Irkham Abdaul, (2020). “Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) terhadap kualitas pembelajaran disekolah dasar”. Dalam JPDK volume 2 no 1: 121-125.
Isjoni, H. (2009). Pembelajaran kooperatif meningkatkan kecerdasan komunikasi antar peserta didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Junaidi, J., Lubis, Z., Effendi, I., Aulia, M. R., Utami, M. P., & Supriatna, D. (2023). Strategy Enhancement Performance MSMEs Through PTPN III Partnership Program. Devotion Journal of Community Service, 4(2), 438-445.
Kusbianto, Very, (2013). “Media Pembelajaran Microsoft Excel 2010 Untuk Sekolah Dasar Negeri 03 Macanan”. Dalam jurnal seminar riset unggulan nasional informatika dan komputer FTI UNSA 2013.
Maliki. (2016). Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar: Suatu Pendekatan Imajinatif. Jakarta: Kencana.
Mulyasa, E. (2017). Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nurhasanah, Sarifah. 2009. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Pemahaman Peristiwa Proklama Indonesia dalam Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas V SD Negeri 01 Perang Karanganyar ‘’. SkrIPAi. UNS
Nurihsan, Achmad Juntika. (2011). Bimbingan dan Konseling Dalam berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Refika Aditama.
Solihatin, Etin. 2007. Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPA,Jakarta : Bumi AksaraZulhari, Sri. 2011. Pembelajaran Kooperatrif Model STDA Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Guru Membangun. Volume No.26.
Suryana, I Gede Putu Eka, (2021). “Pengenalan Aplikasi Microsoft Office Anak SD di Lingkungan Banjar Malkangin Kelurahan Dajan Peken Tabanan”. Dalam jurnal sains penmas volume 1 no 1
Tannady, H., Lestari, N. C., Supriatna, D., & Mayasari, N. (2022). Analisis Peran Disiplin Kerja, Komunikasi dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru dan Karyawan Sekolah Dasar di DKI Jakarta. Jurnal Kewarganegaraan, 6(4), 6611-6624.
Wahyoedi, S., Tannady, H., Assery, S., Supriatna, D., & Abubakar, F. (2022). Analisis Faktor Determinan Kinerja Karyawan Pada Perusahaan Perdagangan Berjangka Komoditi Nasional. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 3(5), 3263-3268.