Pengintegrasian Nilai-nilai Kebangsaan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila pada SMP di Surakarta
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v2i1.619Keywords:
National values, Learning Indonesian, Pancasila Student ProfilesAbstract
Indonesian language learning is a national language learning that is closely related to national values. Until now, learning Indonesian is used as a main subject in an educational institution. The role of Indonesian in learning at the junior high school level is expected to be able to realize the profile of Pancasila students who are instilled through national values in learning Indonesian. Therefore, the research conducted included an educational institution, namely a junior high school with an area coverage in Surakarta. This article aims to focus on the integration of national values in Indonesian language learning to realize the Pancasila Student Profile at the junior high school level in the Surakarta region. This article uses a qualitative method using field note data that has been made. The data source for this article is field note data from the results of the implementation of junior high school students in the city of Surakarta.
References
Ainun, A. R., Eko, N. W., & Saddono, K. (2017). Pembelajaran sastra melalui bahasa dan budaya untuk meningkatkan pendidikan karakter kebangsaan di era MEA (masayarakat ekonomi ASEAN). Jurnal Unnisula, 1(1), 143-145.
Atmazaki. (2009). Mengungkap Masa Depan: Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Konteks Pengembangan Karakter Cerdas. 8(2), 434–452.
Daga, A. T. (2020). Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar (Sebuah Tinjauan Kurikulum 2006 hingga Kebijakan Merdeka Belajar). Jurnal Edukasi Sumba (JES), 4(2), 103–110. https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.179
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Haryanah. (2004). Rekonstruksi Sistem Pendidikan di Indonesia Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Bangsa. XX(4), 540–554.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224– 1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Ismail, S., Suhana, S., & Yuliati Zakiah, Q. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 76–84. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.388
Jiwandono, I. S., & Nurbeni, I. (2019). Persepsi Peserta Didik terhadap Fungsi Pancasila sebagai Weltanschauung dalam Upaya Mengatasi Merosotnya Nilai Kebangsaan. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 35–42. https://doi.org/10.30651/else.v3i2.3166
Karyati. (2016). Penaksiran Indeks Erosivitas Hujan di Kuching, Sarawak. Jurnal Geografi, 10(2), 38–45.
Lestari, P., Sunarto, S., & Cahyono, H. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila pada Sila Kelima dalam Pembelajaran. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 7(2), 130–144. https://doi.org/10.31571/sosial.v7i2.1880
Maarif, M. F. Al, Wijayanti, A., Prasetiyani, D. D., Yulandari, E., Zaliarisma, N. Y., Aisyah, R., & Suprihatiningsih, R. (2023). Peningkatan Literasi Digital melalui Bahan Ajar Berbasis Virtual Tour pada SMA di Surakarta. 9(1), 367–372. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4578/http
Muhammad Hashemi Maulida, Siraj, Taufiq, & Sayni Nasrah. (2022). Efektivitas Manajemen Pembelajaran melalui Perancangan E-Modul pada Sekolah Menegah Kejuruan. Journal of Social Interactions and Humanities, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.55927/jsih.v1i1.438
Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.
Nasjum. (2020). Profil Pelajar Pancasila. Dergisi, 8(75), 147–154. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125798%0
Noermanzah, & Maisarah, I. (2019). Pemilihan Strategi Pembelajaran yang Efektif dan Tepat pada Pendidikan Dasar sebagai Wujud Implementasi Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa, 199–210. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba
Riyanton, M., & Wijayawati, D. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Minat Membaca dan Literasi di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Papers: Pengembangan Sumber Daya Perdesaan Dan Kearifan Lokal Berkelanjutan IX, 274–284.
Sadikin, A., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Media E-Learning Interaktif Dalam Menyongsong Revolusi Industri 4.0 Pada Materi Ekosistem Untuk Peserta didik SMA. Biodik, 5(2), 131–138. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7590
Saddhono, K., Setiawan, B., Rohmadi, M., Rakhmawati, A., Suhita, R., Hastuti, S. (2022). Strengthening National Insights as an Effort to Prevent Radicalization and Foster Love for the Motherland for Rural Communities in Magelang Regency. 2(4), 111–122. http://prin.or.id/index.php/nusantara111
Suprihatin, D. (2023). The Influence of Indonesian Instructional Books with a Scientific Approach on Students ’ Learning Outcomes in Scientific Writing. 16(2), 557–580.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072
Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K., (2018). STUDI KESALAHAN PENULISAN KALIMAT DALAM KARANGAN PELAJAR BAHASA INDONESIA UNTUK PENUTUR ASING (BIPA). DIALEKTIKA, 5(1), 41-44.
Valen & Satria, T. G. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(4), 2199–2208.