Pengembangan Model Pembelajaran Lompat Berbasis Discovery Learning Untuk Siswa Kelas 8 SMPN 6 Singosari

Authors

  • Febri Fitra Purwanto Univerisitas Negeri Malang
  • Mu’arifin Mu’arifin Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v4i1.3159

Keywords:

Learning Model, Discovery Learning, Jump

Abstract

This research aims to design and develop learning media for jumping based on discovery learning for grade 8 students of SMPN 6 Singosari. With this development product, it is hoped that it can be utilized as a reference for independent learning resources for grade 8 students of SMPN 6 Singosari and can spur increased student interest in learning. For this research, the researcher chose to apply a research and development (R&D) approach in accordance with the framework proposed by Lee and Owen. The data analysis methods applied included qualitative and quantitative approaches using a percentage format. Quantitative information was obtained through multiple expert validations and group trials. The percentage from media experts was 98.33%, 93.75% by learning experts, 100% by material experts, 89.5% by small group trials, and 90% by large group trials. From the results of data analysis and discussion that has been presented, then the conclusion is that the product development of a discovery learning-based jump learning model for SMPN 6 Singosari can be said to be feasible to use.

References

Akbar, S. & Sriwiyana, H. 2011. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan (IPS). Yogyakarta: Cipta Media.

Alwi, Zahra. 2019. “Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter.” (September):37–52.

Arifin, M., Sari, R., & Wijaya, H. (2021). Transformasi pembelajaran berbasis teknologi: Implikasi terhadap metode dan bahan ajar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(2), 143-156.

Handoyo, Budi, and Hadi Sukamto. 2019. “Conceptual Models of Learning Material Development Based on the Spatial Perspective.” 320(Icskse 2018):122–24. doi: 10.2991/icskse-18.2019.23.

Herlina, Herlina, and Maman Suherman. 2020. “Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Pjok) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 Di Sekolah Dasar.” Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education 8(1):1–7.

Irawan, D., & Japarianto, E. (2013). Analisa Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Pada Pelanggan Restoran Por Kee Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran.

Lestari, N. (2022). Inovasi bahan ajar dalam era digital: Menyelaraskan kurikulum dengan perkembangan IPTEK. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(4), 321-334.

Maulida, Utami. 2022. “PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS KURIKULUM MERDEKA.” 5(2):130–38.

Prabowo, Eko Mukti, Edy Mintarto, and Nurkholis Nurkholis. 2022. “Variasi Dan Kombinasi Permainan Gerak Dasar Atletik Lompat Dalam Pembelajaran PJOK Siswa Sekolah Dasar.” Discourse of Physical Education 1(1):1–13. doi: 10.36312/dpe.v1i1.604.

Prasetyorta, Apri Dwi. 2021. “Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar.” 5(4):1717–24.

Puspita, Galuh Ayu, and Irwansyah. 2018. “Indonesia: Studi Kasus Pembaca E-Book Melalui Aplikasi IPusnas.” Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi 2(1):13–20.

Rahayu, Satutik, and Ahmad Harjono. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar.” Penelitian Dan Pembelajaran Fisika Indonesia 1:26–30.

Rosarina, Gina, Ali Sudin, and Atep Sujana. 2016. “PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA.” 1(1):371–80.

Ruddamayanti, Ruddamayanti. 2019. “Pemanfaatan Buku Digital Dalam Meningkatkan Minat Baca.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembaang. 2:364–70.

Saputra, Rudi. 2022. “Pengembangan Model Lompat Harimau Untuk Siswa Smpn 5 Kota Metro.” Sport Science and Education Journal 3(2):1–11. doi: 10.33365/ssej.v3i2.2217.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Manajemen. Alfabeta.

Suharnoko, Faizal, and Guntur Firmansyah. 2018. “Pengembangan Model Pembelajaran Melompat Melalui Permainan Lompat Cermin Untuk Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal SPORTIF : Jurnal Penelitian Pembelajaran 4(2):145. doi: 10.29407/js_unpgri.v4i2.12169.

Yuliana, Nabila. 2018. “PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR.” PPs Universitas Pendidikan Ganesha JIPP 2.

Downloads

Published

2025-03-18

How to Cite

Purwanto, F. F., & Mu’arifin, M. (2025). Pengembangan Model Pembelajaran Lompat Berbasis Discovery Learning Untuk Siswa Kelas 8 SMPN 6 Singosari. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 227–237. https://doi.org/10.58192/sidu.v4i1.3159