Hubungan Kepercayaan Diri Terhadap Kecemasan Sosial pada Siswa Kelas VII A dan VII B SMP Negeri 20 Surakarta Tahun Ajaran 2024 / 2025
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v4i1.3025Keywords:
Self-Confidence, Social Anxiety, StudentAbstract
Adolescence is a challenging developmental phase, where social anxiety can affect students' social well-being. Self-confidence is believed to be a key factor in reducing social anxiety. This study aims to explore the relationship between self-confidence and social anxiety.This research employs a quantitative method using self-confidence and social anxiety scales as instruments. Data analysis was conducted using Pearson correlation techniques in SPSS version 23. The results indicate a significant negative correlation between self-confidence and social anxiety among middle school students. The higher a student's self-confidence, the lower their social anxiety, and vice versa.It is expected that this study can serve as a foundation for developing intervention programs aimed at enhancing students' self-confidence, enabling them to interact more effectively and achieve academic success.
References
Indrajat, A. Y. (2013). Hubungan antara kepercayaan diri dengan kecemasan sosial pada siswa kelas VII SMP Negeri 2 Kalasan tahun ajaran 2015–2016. E-Journal Bimbingan dan Konseling, 5(3), 43.
Indriyani, N. N. (2017). Hubungan antara kecemasan sosial dan kepercayaan diri pada remaja. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 5(2), 45–52.
Izzaty, R. E., & D. (2008). Hubungan antara kepercayaan diri dengan kecemasan sosial pada siswa kelas VII SMP Negeri 2 Kalasan tahun ajaran 2015–2016. E-Journal Bimbingan dan Konseling, 5(3), 3.
Kowalski, L. (1995). Pendekatan integratif dalam menghadapi kecemasan sosial pada mahasiswa. Jurnal Kairos, 1(1), 1–X.
Rasnawita, G., & D. (2010). Hubungan kepercayaan diri siswa dengan hasil belajar matematika bilangan bulat pada siswa kelas 4B di SD Bani Saleh 01 Bekasi. El-Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran.
Rasnawita, G., & D. (2014). Hubungan kepercayaan diri siswa dengan hasil belajar matematika bilangan bulat pada siswa kelas 4B di SD Bani Saleh 01 Bekasi. El-Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran.