Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Nur Aniqa Pernaningtik Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2760

Keywords:

Motivation, Learning Outcomes, Elementary Schools

Abstract

This literature study examines the influence of learning motivation on learning outcomes in various elementary schools of the same level. Learning motivation is a dominant factor in achieving learning outcomes. Teaching and learning activities really need motivation. Motivation can function as a driver to achieve good results. A person will do an activity because of motivation in him/herself. High motivation in learning will achieve optimal results. This study applies the literature review method through the analysis of various relevant scientific sources. The results of the study revealed that student learning motivation has a significant influence on student learning outcomes. The influence of motivation has an important role because motivation is very much needed in the learning process of students to support them in acting in order to achieve the learning goals they want to achieve. Teachers are expected to continue to create and maintain an environment that supports student learning motivation in order to achieve maximum learning outcomes.

References

Abidin, Z., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh motivasi belajar, fasilitas belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar siswa MTs Al-Azhar Tanjungbumi Bangkalan. Journal of Education, 6(4), 22294–22307.

Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Pijar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 76–78.

Akmal, D. K., Darmawan, D., & Wardani, A. (2015). Manajemen pendidikan. IntiPresindo Pustaka.

Amalina, N. (2015). Pengaruh motivasi dan gaya belajar siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran SKI di MI Muhammadiyah 1 Slinga. Skripsi, Prodi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Darmawan, D. (2006). Strategi penelitian: Sebuah pengantar. Metromedia Mandiri Pustaka.

Darmawan, D. (2009). Metode penelitian dan teknik praktis menulis karya ilmiah. Metromedia Education.

Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2022). Hubungan kecerdasan emosional dan hasil belajar dengan kualitas komunikasi mahasiswa Fakultas Ekonomi. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(1), 45–49.

Darmawan, D., Issalillah, F., Retnowati, E., & Mataputun, D. R. (2021). Peranan lingkungan sekolah dan kemampuan berkomunikasi guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 4(1), 11–23.

Dena, S., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh budaya sekolah, hasil belajar PAI, dan pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter siswa di SMA Negeri 4 Surabaya. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6), 3333–3349.

Dimyati, D., & Mudjiono, M. (2005). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.

Dimyati, D., & Mudjiono, M. (2006). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.

Dimyati, D., & Mudjiono, M. (2013). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta Eksekutif Teknologi.

Disriani, R., & Habibi, M. (2023). Hubungan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 125–131.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Fitriyah, E. I., & Darmawan, D. (2024). The influence of mental health, study habits, and achievement motivation on students' success at MTsN 4 Surabaya. Educan: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 154–166.

Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinawati, I. (2002). Analisis pemahaman guru terhadap gaya belajar siswa di SDN 020 Ridan Permai. Jurnal Riview Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(1), 25–33.

Hamalik, O. (2001). Kurikulum dan pembelajaran. Puspa Swara.

Hamalik, O. (2006). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2008). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.

Hariri, M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh motivasi belajar, disiplin belajar dan metode pembelajaran terhadap hasil belajar siswa SMP Nurul Huda Al-Mashudi Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 24–33.

Hayati, Z. (2018). Pendidikan sekolah dasar dan peningkatan SDM yang berkualitas. Primary Education Journal (PEJ), 1(2), 66–71.

HD, A. A., & Darmawan, D. (2024). The influence of classroom management and the use of learning media on increasing student learning motivation. Hikmah, 20(2), 372–382.

I, W., Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2018). Model pembelajaran di sekolah. IntiPresindo Pustaka.

Imansari, F. (2020). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas IV MI Riadhul Ulum tahun pelajaran 2019/2020. Doctoral dissertation, Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.

Irawan, A. I., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh lingkungan keluarga, kemandirian belajar, dan media belajar terhadap motivasi belajar siswa di MI Babussalam Krian Sidoarjo. Journal on Education, 6(3), 16220–16233.

Juaini, A., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh fasilitas belajar, gaya mengajar guru, dan lingkungan belajar terhadap motivasi belajar siswa MTs NW Kotaraja Lombok Timur, NTB. Jurnal Cahaya Mandalika, 3(3), 1890–1909.

Kholid, K., & Darmawan, D. (2023). The influence of digital literacy and learning media utilization on student learning motivation. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(2), 393–403.

Mangangantung, J. M., Wentian, S., & Rorimpandey, W. H. F. (2021). Pengaruh kreativitas guru dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa kelas V SD Negeri di Kecamatan Wanea. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 17–23.

Masfufah, M., & Chasanah, U. (2023). Student learning outcomes determined by self-efficacy and learning motivation. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 4(3), 1–6.

Maulida, S. S. (2017). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika Indonesia (PMRI) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III MI Salafiyan Karek Kebonsari Madiun tahun ajaran 2016/2017. Skripsi, Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Mudzakkir, M., Yunusi, M. Y. M. El, & Darmawan, D. (2024). Hubungan gaya mengajar, motivasi belajar, dan pola asuh orang tua terhadap prestasi belajar siswa SDN Kutisari I/268 Surabaya. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 125–139.

Nengseh, Y., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Motivasi belajar, efikasi diri dan penggunaan media sosial sebagai penggerak mandiri belajar akademik siswa UPT SD Negeri 313 Gresik. Jurnal Kajian Agama Islam, 8(3), 65–74.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai kurikulum 13. Nizamia Learning Center.

Nurdyansyah, N., & Widodo, A. (2015). Inovasi teknologi pembelajaran. Nizamia Learning Center.

Pratama, F., Firman, F., & Neviyarni, N. (2019). Pengaruh motivasi belajar IPA terhadap hasil belajar di Sekolah Dasar Negeri 01. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 280–286.

Pratama, M. A., & Irwandi, I. (2021). Efektivitas model pembelajaran PJBL melalui Google Form terhadap motivasi belajar siswa MTs. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 4(2), 185–192.

Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh disiplin belajar, lingkungan keluarga, dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 341–361.

Putra, F. P., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh metode pembelajaran, gaya belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa MI Roudlotul Mustashlihin Masangankulon Sukodono Sidoarjo. Journal on Education, 6(4), 18323–18337.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Perkantoran, 1(1), 79–92.

Rosidah, D. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar siswa kelas VI MI Arrahmah Papar Kediri. Skripsi, Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.

Saputra, P. A., & Yanuarita, P. (2017). Hubungan fasilitas belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar IPS siswa kelas V. Joyful Learning Journal, 6(1), 37–44.

Sardiman, A. M. (2003). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Raja Grafindo.

Sholekhah, E. F. (2020). Pengaruh minat dan motivasi belajar peserta didik terhadap hasil belajar pembelajaran tematik di MI Hasyim Asy’ari Kebonduren Ponggok Blitar tahun pelajaran 2019/2020. Skripsi, Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.

Silvia, A. V. W., Khoironi, K., & Mardiana, M. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar Al-Qur'an Hadist MI Muhammadiyah Sidobasuki Tegineneng Pesawaran. Ta’lim, 4(2), 49–64.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Uno, H. B. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya. Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Nur Aniqa Pernaningtik, & Didit Darmawan. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Madrasah Ibtidaiyah. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(4), 270–285. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2760