Konsep dan Prinsip SPMI dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah : Tinjauan Pustaka
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2758Keywords:
Primary Education, Elementary Schools, Islamic Elementary Schools, Educational EvaluationAbstract
The quality of primary education in elementary schools and Islamic elementary schools is a crucial factor in forming the character and skills of the next generation. Education is a fundamental pillar in a country's development. This article examines the Internal Quality Assurance System's (SPMI) ideas and tenets as well as the difficulties in putting it into practice in SD/MI. With an emphasis on ongoing assessment as a way to raise the caliber of instruction, a literature review is the study methodology employed. According on the results, SPMI can assist in determining the advantages and disadvantages of teaching methods and provide suggestions for any necessary enhancements.
References
Akbar Romadlon, D., & Bagus Hendy Kurniawan, A. (2022). Implementasi sistem penjaminan mutu internal di sekolah dasar. PSSH UMSIDA. https://pssh.umsida.ac.id
Amrizal, Z., Afiyah, S., & Hikmah, J. (2024). Strategi kepala madrasah dalam melaksanakan sistem penjaminan mutu internal di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Batang Hari. Educational Leadership, 3(2).
Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, K. P., & K. (n.d.). Pedoman umum sistem penjaminan mutu pendidikan dasar dan menengah.
Fitiriani, R., Rahayu, S., & Susanto, H. (2021). Peran kolaborasi dalam peningkatan kualitas pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12–20.
Mulyasa, H. E. (2011). Manajemen pendidikan karakter (1st ed.). PT Bumi Aksara. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=GT6AEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=manajemen+pendidikan+mulyasa&ots=seyJL8_7kf&sig=bYyL8BW_kxlUykhrPp032W_zhYA&redir_esc=y#v=onepage&q=manajemen%20pendidikan%20mulyasa&f=false
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia. (n.d.). Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 60 Tahun 2015. www.peraturan.go.id
Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi. (n.d.). Salinan Permendikbudristek No 9 Tahun 2022 tentang evaluasi sistem pendidikan.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (n.d.-a). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2022.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (n.d.-b). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 tentang standar nasional pendidikan.
Presiden Republik Indonesia. (n.d.). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.
Raharjo, S. B., Handayani, M., Jauhari, M. R., & M, F. J. (2019). Sistem penjaminan mutu pendidikan. https://litbang.kemdikbud.go.id
Raharjo, U., Sari, D., & Prabowo, H. (2019). Tantangan implementasi SPMI di sekolah. Jurnal Penjaminan Mutu, 23–24.
Rahminawati Pendidikan Agama Islam, N., Tarbiyah dan Keguruan, F., Islam Bandung Jl Tamansari No, U., Tamansari, K., & Bandung Wetan, K. (2021). Sistem penjaminan mutu internal dalam peningkatan kualitas sekolah dasar. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/
Roshadah, N. A. (n.d.). Pengelolaan sistem penjaminan mutu internal (SPMI) di MA Al-Ma’arif Singosari.
Sumeyasa, I. N., Sunu, I. G. K. A., & Ariawan, I. P. W. (2020). Evaluasi pelaksanaan sistem penjaminan mutu. JAPI, 11(2), 75. https://doi.org/10.23887/japi.v11i2.3409
Suryono, A. (2020, July 18). Mengenal sekolah model sistem penjaminan mutu internal (SPMI). SMK Negeri 2 Magelang. https://smkn2mgl.sch.id/read/163/mengenal--sekolah-model--sistem-penjaminan-mutu-internal--spmi
Warta, W., Sulastriningsih, K., & Umronih, D. (2024). Implementasi sistem penjaminan mutu internal (SPMI) dalam meningkatkan mutu layanan pendidikan. Technomedia Journal, 9(1), 17–30. https://doi.org/10.33050/tmj.v9i1.2230