Menganalisis Karateristik Kreativitas dalam Pembelajaran Kreatif dan Inovatif di SD N 064966
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2728Keywords:
Creativity, Creative, Elementary School StudentsAbstract
Research aims to analyze the characteristics of students' creativity in creative learning of SDN 064966 innovation. Through participant observation and in-depth interviews with students and teachers, it was found that the dominant characteristics of creativity include fluency, flexibility, originality, and idea creativity. Explain Apart from that, another benefit of research is to classify the factors inhibiting and supporting the development of student creativity in the school learning environment. It is hoped that the results of this research can contribute to the development of learning models that are more effective in fostering student creativity.
References
Creswell, J. W. (2014). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Dianti, P. (2023). Urgensi pengembangan buku ajar media pembelajaran kreatif dan inovatif di perguruan tinggi. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKN, 10(2), 277–283.
Fauzi, M. (2018). Hubungan kreativitas mengajar guru dengan prestasi belajar siswa. Jurnal Pesona Dasar.
Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan kreativitas guru dalam pembelajaran kreatif pada mata pelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 97–109.
Mailani, E., Suyit Ratno, & Tamba, R. (2023). APP. YET APK assisted thematic learning through the case method to increase the love of local wisdom for elementary school students. In ICONSEIR 2022: Proceedings of the 4th International Conference on Science Education in The Industrial Revolution 4.0, ICONSEIR 2022 (pp. 1-9). European Alliance for Innovation.
Muqodas, I. (2015). Mengembangkan kreativitas siswa sekolah dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2).
Oktaviani, N. T., & Supriyadi, S. (2024). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa dalam kegiatan market day di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 11.
Prasetya, A. E. (2021). Kumpulan metode pembelajaran kreatif inovatif dan menyenangkan. Guepedia.
Ratno, S., Amelia, F. R., Harahap, S. K. S., Tanjung, M. A., Dalimunthe, A. N., Ningrum, C. T. A., ... & Sihombing, E. I. K. (2024). Analisis pengembangan perangkat pembelajaran IPA di UPT SPF SDN 101830 Tanjung Selamat. Trigonometri: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(3), 41–50.
Rindiantika, Y. (2021). Pentingnya pengembangan kreativitas dalam keberhasilan pembelajaran: Kajian teoretik. INTELEGENSIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 53–63.
Rustaman, N., & FPMIPA, U. (2001). Menjadi guru kreatif dan inovatif. Bandung: FPMIPA UPI.
Sani, R. A. (2022). Inovasi pembelajaran. Bumi Aksara.
Sari, K. P., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2020). Pengembangan kreativitas dan konsep diri anak SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 44–50.
Setiani, A., Priansa, D. J., & Kasmanah, A. (2015). Manajemen peserta didik dan model pembelajaran cerdas, kreatif, dan inovatif.
Sulaeman, D. (2022). Implementasi media peraga dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.
Ulfa, D., & Opan, A. (2023). Analisis teori taksonomi Bloom pada pendidikan di Indonesia. Jurnal Al-Amar, 13–22.