Analisis Kendala Pelayanan Jasa Bongkar Muat Peti Kemas Terhadap Kelancaran Operasional pada Perusahaan Ekspedisi Muatan Kapal Laut

(Studi Kasus di PT. Gloria Lautan Kasih)

Authors

  • Mochammad Riyan Havidzi Politeknik Pelayaran Surabaya
  • Bugi Nugraha Politeknik Pelayaran Surabaya
  • Akhmad Kasan Gupron Politeknik Pelayaran Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2462

Keywords:

Service, Constraints, Process, Loading and Unloading

Abstract

Container services are services related to the use of containers or containers in the process of shipping goods. The container itself is a special container used to pack and transport goods efficiently, especially in trade. In the process of putting goods or stuffing goods that are packaged in the form of pallets, metal boxes and bulk. The process to enter a 20-foot or 40-foot container is determined by the number of buyer requests. The author chose qualitative descriptive research because this research is in accordance with the nature of the author's research which is descriptive and uses interview techniques, documentation, and others. In addition, this research is also in accordance with the practical research objectives. Mistakes in container stock management can have a devastating impact on the company, such as damage to goods, additional costs, and a tarnished reputation. To improve container loading and unloading services, companies need to improve communication, employee training, truck checks, forklift maintenance, and collaboration with service users. The process of shipping goods through the port involves various stages and parties such as consignees, suppliers, shippers, and field executives. The results of the study can be found that the process of container loading and unloading services in expedition companies experiences various obstacles, such as late truck drivers, delays in sending documents, shortage of containers, damage to container moving equipment at the depot, delays in the start of working hours, and too many containers that do not comply with the specifications by the exporter.

References

Ahmad, W. M. I. E. P. A. A. P. (2021). Alur kegiatan empty container dalam kelancaran ekspor dan impor di Depo PT. Citra Prima Container Surabaya. Diakses pada tanggal 12 Januari 2024.

Aini, R., Sianturi, I., & Nofandi, F. (2021). Penerapan Inaportnet dalam proses pelayanan penyandaran kapal: Studi kasus. Dinamika Bahari, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.46484/db.v2i1.264 Diakses pada tanggal 12 Januari 2024.

Alfarisi, M. S. (2019). Analisis perawatan crane guna menunjang kelancaran proses bongkar muat batu bara di atas kapal MV. KT 05. https://kbbi.kemdikbud.go.id/ Diakses pada tanggal 12 Januari 2024.

Arhinza, A. M. (2021). Analisis keterlambatan pengurusan dokumen muatan barang pada PT. Indo Dharma Transport Banjarmasin. http://repository.pip-semarang.ac.id/3460/ Diakses pada tanggal 12 Januari 2024.

Daniel, R. A. (2020). Optimalisasi pelaksanaan bongkar muat barang oleh PT. Samudra Indah Sejahtera di Pelabuhan Tanjung Emas Semarang, 6–13. Diakses pada tanggal 13 Januari 2024.

Langga, F. M., Sudirman, & Setiono, B. A. (2022). Analisis faktor penghambat stuffing in pada pemuatan barang di depo petikemas PT. Sarana Bandar Nasional Surabaya. Jurnal Aplikasi Pelayaran dan Kepelabuhanan, 12(2), 122–131. https://doi.org/10.30649/japk.v12i2.84 Diakses pada tanggal 13 Januari 2024.

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (2008). https://kbbi.kemdikbud.go.id/ Diakses pada tanggal 13 Januari 2024.

Keputusan Menteri Perhubungan No. 10 Tahun 1988. (1988). https://jdih.dephub.go.id/peraturan/detail?data=83lUTzD4Bql4dX0IBQ8yHY4p9OpU3lMsD4pHLpNsXovL48gufPUS7jL4KEPnJdSWSk4qAmytLU9u48LTm3IsQLii8n1hYAIBzJV4jlTuI6UTgJIqXcv1Z4KULK4WSrfFs2SB61agytxkhlc1OYUAQIjgbD Diakses pada tanggal 13 Januari 2024.

Kurniawan, N. (2023). Optimalisasi pelayanan jasa bongkar muat peti kemas di PT. Masaji Tatanan Kontainer Indonesia, 1–57. https://repository.pip-semarang.ac.id/5115/ Diakses pada tanggal 13 Januari 2024.

Mandasari, P. S., Juliani, R. D., & Pitria, S. (2021). Peranan freight forwarding PT. Cargo Plaza Indah Semarang dalam kegiatan ekspor impor barang. Majalah Inspiratif, 6(12), 1–27. Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

Menteri Perhubungan. (2001). KEPMEN Perhubungan No KM 33 Tahun 2001: Penyelenggaraan dan pengusahaan angkutan laut (pp. 1–94). Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

Muhammad, R. A. A. (2020). Penanganan dokumen ekspor milik PT Indo Furnitama Raya oleh perusahaan forwarder PT Indotrans Lestari Surabaya, 5(1), 1689–1699. Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

Peraturan Menteri Perhubungan Nomor PM 83 Tahun 2016. (n.d.). Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

R. Aris, S. (2022). Bab 2 Tinjauan pustaka kewirausahaan: Efektivitas kegiatan bongkar muat peti kemas di Pelabuhan Batu Ampar Batam Kepulauan Riau, 13(3), 1–23. Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

Sasmito Muslim, S., Wibowo, N. A., & Nofandi, F. (2021). Analisis penerapan sistem informasi manajemen pada kegiatan logistik di Indonesia. Dinamika Bahari, 2(1), 6–12. https://doi.org/10.46484/db.v2i1.262 Diakses pada tanggal 14 Januari 2024.

Published

2024-08-15

How to Cite

Mochammad Riyan Havidzi, Bugi Nugraha, & Akhmad Kasan Gupron. (2024). Analisis Kendala Pelayanan Jasa Bongkar Muat Peti Kemas Terhadap Kelancaran Operasional pada Perusahaan Ekspedisi Muatan Kapal Laut : (Studi Kasus di PT. Gloria Lautan Kasih). Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(3), 248–275. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2462