Pengembangan Materi Ajar Pendidikan Islam Bernuansa Adat Basandi Syara’, Syara’ Basandi Kitabullah Bagi Narapidana di Rutan Kota Padang Panjang

Authors

  • Hubban Jamma Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Duski Samad Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Zalnur Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2424

Keywords:

Teaching Materials, Islamic Education, Adat Basandi Syara', Syara' Basandi Kitabullah, Prisoners

Abstract

A prisoner is someone who is serving a sentence in a detention center.  This research aims to: 1) describe Islamic Education teaching materials in the Padang Panjang City State Detention Center. 2) Developing Islamic Education Teaching Materials with the nuances of Adat Basandi Syara', Syara' Basandi Kitabullah (ABS SBK). 3) Revealing the validity, practicality and effectiveness of the development of Islamic Education Teaching Materials with the nuances of Adat Basandi Syara', Syara' Basandi Kitabullah (ABS SBK). This research is a development research or Research and Development (R&D) with research steps referring to the 4-D development model. The findings in this study are: 1) Islamic Education Teaching Materials at the Padang Panjang City State Detention Center have not been properly arranged in accordance with teaching material components such as a) KI and KD analysis, b) Material Title and Indicators and Objectives, c) Material Outline, d) References, and e) Illustrations of Images, Tables, Diagrams. 2) Based on experiments, Islamic Education Teaching Materials with the nuances of Adat Basandi Syara', Syara' Basandi Kitabullah (ABS SBK) can be applied in all Islamic Education teaching materials. 3) The validity, practicality and effectiveness tests show that the Islamic Education Teaching Materials with the nuances of Adat Basandi Syara', Syara' Basandi Kitabullah (ABS SBK) are very valid, practical and effective.

References

Akhyar, M., & Kosim, M. (2024). Gagasan pembaharuan pendidikan Islam berkemajuan perspektif KH Ahmad Dahlan. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(1), 1–19.

Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis sains teknologi masyarakat pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 191–202.

Apriyadi, A. (2018). Pengembangan ensiklopedia bahan praktikum biologi sebagai bahan ajar untuk peserta didik SMA/MA kelas XI. UIN Raden Intan Lampung.

Arani, S. (2024). Penerapan metode mind mapping dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Indonesia siswa kelas IV SDN 1 Banjarrejo Lampung Timur. IAIN Metro.

Ariawan, R., & Putri, K. J. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan model pembelajaran problem based learning disertai pendekatan visual thinking pada pokok bahasan kubus dan balok kelas VIII. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning, 3(3), 293–302.

Ashadi, A. (2015). Multikulturalisme: Berebut identitas di ruang publik. Imam Bonjol Press.

Firdaus, M. (2022). Mekanisme layanan kunjungan online bagi narapidana di Rumah Tahanan Negara Kelas IIB Banda Aceh pada masa COVID-19. UIN Ar-Raniry.

Hutapea, E. B. T. (2023). Membangun konsep diri mantan narapidana dalam masyarakat. Oratio Directa (Prodi Ilmu Komunikasi), 5(1).

Meuthia, C. (2022). Tinjauan siyasah asy-syar’iyah terhadap upaya pemerintah dalam menata Rumah Tahanan Negara: Studi kasus di Rumah Tahanan Negara Kelas IIB Banda Aceh. UIN Ar-Raniry.

Nasip, N., Yuliartini, N. P. R., & Mangku, D. G. S. (2020). Implementasi Pasal 14 Ayat (1) Undang-Undang Nomor 12 Tahun 1995 tentang pemasyarakatan terkait hak narapidana mendapatkan remisi di lembaga pemasyarakatan Kelas II B Singaraja. Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 6(2), 560–574.

Refika, F. (2020). Tinjauan terhadap terjadinya over kapasitas di Rumah Tahanan Negara Kelas I Pekanbaru. Universitas Islam Riau.

Roem, A. M., Tuharea, F., & Fikri, A. F. M. (2022). Implementasi hak terpidana narkotika dalam memperoleh remisi. Legal Pluralism, 12(2), 607–616.

Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Sinlae, R. A. (2016). Pemberian hak atas pelayanan kesehatan bagi narapidana yang menderita sakit berat di lembaga pemasyarakatan Kabupaten Dompu. 1–15.

Soge, M. M., & Sitorus, R. (2022). Kajian hukum progresif terhadap fungsi pemasyarakatan dalam rancangan undang-undang pemasyarakatan. Legacy: Jurnal Hukum dan Perundang-Undangan, 2(2), 79–101.

Suyatno, S., & Ramiah, R. (2023). Strategi kepala madrasah dalam pengembangan kompetensi profesional guru di Madrasah Tsanawiyah Raudhatul Mujawwidin Rimbo Bujang Tebo Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Published

2024-08-02

How to Cite

Hubban Jamma, Duski Samad, & Muhammad Zalnur. (2024). Pengembangan Materi Ajar Pendidikan Islam Bernuansa Adat Basandi Syara’, Syara’ Basandi Kitabullah Bagi Narapidana di Rutan Kota Padang Panjang. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(3), 100–117. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2424