Pengaruh Hasil Belajar Psikologi Islam Terhadap Etika Sosial Mahasiswa PAI FIS UNJ
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2178Keywords:
Learning Outcomes, Islamic Psychology, Social EthicsAbstract
This research aims to analyze the influence of Islamic psychology learning outcomes on the social ethics of students in the Islamic Religious Education (PAI) study program at the Faculty of Science, University of Jakarta (fis-fis ungmu. The research method used is quantitative using regression design. This research sample consists of 30 Pai Fis UNJ Students Selected Randomly. Data was collected through a questionnaire that measured students' Islamic psychology and social ethics learning outcomes. The results of data analysis showed that there was no significant influence between Islamic psychology learning outcomes and students' social ethics that there are other factors that can influence social ethics.
References
Ahmad Syafii, dkk. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).
Anggarini. (2012). Taksonomi Bloom-Revisi ranah kognitif: Kerangka landasan untuk pembelajaran, dan penilaian. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 2(2), 98-117.
Arifudin, O. (2020). Psikologi pendidikan (Tinjauan teori dan praktis). Bandung: Widina Bhakti Persada.
Faliyandra, Faisal. (2019). Konsep kecerdasan sosial Goleman dalam perspektif Islam (Sebuah kajian analisis psikologi Islam). Jurnal Inteligensia, 7(2).
Kamaruddin, Ilham. (2023). Pendidikan karakter di sekolah: Pengaruhnya terhadap pengembangan etika sosial dan moral siswa. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 140-150.
Nabilah, Tasya. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Sosiomadika.
Saftari, & Fajriah. (2019). Penilaian ranah afektif dalam bentuk penilaian skala sikap untuk menilai hasil belajar. Edutainment: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kependidikan, 7(1), 71-81.
Ulfah. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Al-Amar, 2(1), 1-9.
Irwansyah, R. (2020). Perkembangan peserta didik. Bandung: Widina Bhakti Persada.
Xaverius Chandra. (2016). Bahan ajar etika sosial. Surabaya: t.p.