Temuan Dan Rekomendasi Dari Praktik Mengajar di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pengajaran Pendidikan Kewarganegaraan

Authors

  • Dea Khairum Universitas Negeri Medan
  • Detya Mopalanda Sianipar Universitas Negeri Medan
  • Diana Agatha Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Ira Syafitri Siregar Universitas Negeri Medan
  • Ismaina Hamda deakhairum005@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2153

Keywords:

Citizenship Education, Elementary School, Teaching, Challenges, Recommendations

Abstract

Citizenship Education (PKn) is considered an important subject in forming the character and awareness of citizens, especially at the elementary school level. However, Civics teaching is often faced with various challenges, such as lack of student interest and limited resources. This research aims to evaluate Civics teaching practices at State Elementary School 060939 Medan Amplas, with a focus on approaches, teaching strategies, and challenges faced by Civics teachers. This research used a qualitative approach by conducting in-depth interviews with four Civics teachers at the school. Data were analyzed descriptively to identify the main themes that emerged from the interviews. The research results show that Civics teachers use an interactive and participatory approach in their teaching, with a focus on instilling moral and ethical values in students. However, there are still challenges such as lack of student interest and limited resources that need to be overcome. Recommendations for improving Civics teaching include training and professional development for teachers, use of varied teaching methods, involvement of parents and the community, and ongoing monitoring of teaching quality.

 

 

 

References

Aslam, A., Wahab, A. A., Nurdin, D., & Suharto, N. (2022). Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Basicedu, 6(3), 3954–3961.

Damanik, R., Sagala, R. W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru (Vol. 1). Umsu Press.

Hamdayama, J. (2022). Metodologi Pengajaran. Bumi Aksara.

Hamzah, I. N. S., & Mahamod, Z. (2021). Strategi Pengajaran Dalam Talian Yang Digunakan Oleh Guru Bahasa Melayu Dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Murid Sekolah Rendah (Online Teaching Strategies Used By Malay Language Teachers In Improving Reading Primary School Students). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(2), 54–67.

Jawan, H., & Mahamod, Z. (2021). Kaedah Dan Cabaran Pengajaran Terbeza Dalam Meningkatkan Penguasaan Membina Ayat Bahasa Melayu Murid Sekolah Rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 67–77.

Julianti, U. F. (2022). Prestasi Belajar Mahasiswa: Kaitannya Dengan Kualitas Pengajaran Dosen. Penerbit Nem.

Libau, C. M., & Ling, Y.-L. (2020). Peranan Bahan Bantu Mengajar Dan Persekitaran Maklum Balas Dalam Meningkatkan Kualiti Pembelajaran Pelajar. Kertas Kerja. National Research Innovation Conference (Nricon 2020), 20–21.

Mambu, J. G. Z., Pitra, D. H., Ilmi, A. R. M., Nugroho, W., Leuwol, N. V, & Saputra, A. M. A. (2023). Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence (Ai) Dalam Menghadapi Tantangan Mengajar Guru Di Era Digital. Journal On Education, 6(1), 2689–2698.

Manihuruk, O. M. P. J. B., & Hariyana, N. (2022). Peran Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Komptensi Sdn Sepatan Iii Kabupaten Tangerang. Patikala: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 316–324.

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150.

Mastuti, A. G., Abdillah, A., & Rumodar, M. (2022). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Workshop Dan Pendampingan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jmm (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5).

Rahim, A., Yusnan, M., Sumiati, S., Maharani, S., Selfianti, W., & Krisnawati, K. (2023). Kegiatan Pengenalan Lapangan Persekolahan Dalam Peningkatan Mutu Pengajaran Sd Negeri 3 Lamangga. Jpw: Jurnal Pengabdian Wakaaka, 1(1), 1–7.

Suparliadi, S. (2021). Peran Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal Of Administration And Educational Management (Alignment), 4(2), 187–192.

Tarno, T., Yusnan, M., & Al’imran, Y. M. A. P. (2022). Pendampingan Pengajaran Mahasiswa Pgsd Fkip Um Buton Di Sd Negeri 2 Wameo. Ganesha: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 75–81.

Yusmiati, Y., & Sari, S. (2021). Penerapan Program Pengajaran Dan Perencanaan Terhadap Efektivitas Belajar Mengajar Bidang Studi Pkn Materi Negara Kesatuan Republik Indonesia Kelas X Sma Negeri 1 Angkola Selatan. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(1), 296–305.

Published

2024-06-07

How to Cite

Dea Khairum, Detya Mopalanda Sianipar, Diana Agatha Nainggolan, Ira Syafitri Siregar, & Ismaina Hamda. (2024). Temuan Dan Rekomendasi Dari Praktik Mengajar di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pengajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 142–152. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2153