Peran Konseling Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya Pada Remaja
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1889Keywords:
Group Counseling, Peer ConformityAbstract
A scientific paper that reviews the literature on the role of group counseling on young people's peer conformity attempts to develop a novel intervariable influence study hypothesis that will be used to future psychology counseling studies. This literature review was written using a library research approach, using internet resources from academic websites like Mendeley, Google Scholar, and others consulted. The article literature review has found a number of group counseling techniques for reducing the conformity of peer therapy ata young age, among them are custom-emotive behavior therapy, self instruction techniques, assertive training techniques, homeroom techniques, and self management techniques.
References
Afiatin, T., & Martaniah, S. M. (1998). Peningkatan Kepercayaan Diri Remaja Melalui Konseling Kelompok. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 3(6). Https://Doi.Org/10.20885/Psikologika.Vol3.Iss6.Art6
Aida. (2020). Efektivitas Teknik Assertive Training Untuk Mengurangi Konformitas Pada Siswa Kelas VIII Di SMPN 9 Banjarmasin. Jurnal Pelayanan Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 155–161.
Amin, D. P. A. T. I. P. (2017). Penerapan Teknik Latihan Asertif Dengan Bermain Peran Untuk Mengurangi Perilaku Konformitas Pada Siswa Kelas Viii G Di Smp Negeri 1 Panarukan-Situbondo. Jurnal BK UNESA, 15(1), 23–31.
Ashofa, N. H. (2016). Konseling Kelompok Dalam Menangani Kasus Bullying Pada Siswa Di Mts Muhammadiyah Karangkajen Yogyakarta. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. 1271, 33–54. Https://Doi.Org/10.21831/Hum.V21i1.
Fahrezi Denis Saputra. (2020). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya, Efikasi Diri, Dan Religiusitas Terhadap Kecurangan Akademik Dengan Persepsi Gender Sebagai Variabel Pemoderasi. July, 1–23.
Fitri, E. N., & Marjohan. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Educatio, Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 19–24.
Fransisca Adeline, R., & Yus, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknik Assertive Training Untuk Mereduksi Konformitas Teman Sebaya Di SMP Swasta Puteri Sion Medan. Jurnal Tematik, 9(2), 121–127.
Hidayati, N. W. (2016). Hubungan Harga Diri Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Kenakalan Remaja. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(2), 2477–3921.
Indriasari, E. (2016). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma 2 Kudus Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 190–195. Https://Doi.Org/10.24176/Jkg.V2i2.718
Mantovani, L., & Setiawati, D. (2018). Penerapan Teknik Self Instrution Untuk Menurunkan Tingkat Komformitas Pada Teman Sebaya Di SMP Bilingual Terpadu Al Amanah Junwangi, Krian. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.
Mardison, S. (2016). Konformitas Teman Sebaya Sebagai Pembentuk Perilaku Individu. Jurnal Al-Taujih, 2(1), 78–90.
Marjanti, S. (2015). Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri Melalui Konseling Kelompok Bagi Siswa Xii Ips 6 Sma 2 Bae Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2). Https://Doi.Org/10.24176/Jkg.V1i2.412
Maulidia, H., Magfirah, A., & Istati, M. (2023). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Untuk Mengurangi Konformitas Negatif Pada Siswa. 1.
Muiz, G. A., & Miharja, S. (2017). Peran Layanan Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Pelajar. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 5(2), 203–220.
Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. Https://Doi.Org/10.22460/Q.V1i1p1-10.497
Nursadeli, P. N., Fatimah, S., & Suherman, M. M. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Terhadap Perilaku Konformitas Siswa Kelas Xi Ma Al-Mukhtariyah Mande. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(6), 465. Https://Doi.Org/10.22460/Fokus.V4i6.8289
Salamah, U. (2013). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Terhadap Sikap Konformitas Pada Siswa Kelas X Sma Rk Deli Murni Deli Tua.
Sanyata, S. (2010). Teknik Dan Strategi Konseling Kelompok. Jurnal Paradigma, V(09), 105–120.
Sari, F. A. P., Wihartati, W., & Rochmawati, N. (2023). Pengaruh Kontrol Sosial Dan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Seksual Pranikah Pada Remaja Di Kecamatan Pati. Journal Of Islamic And Contemporary Psychology (JICOP), 3(1s), 158–171. Https://Doi.Org/10.25299/Jicop.V3i1s.12355
Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya. Indonesian Journal Of Counseling And Development, 1(1), 9–17. Https://Doi.Org/10.32939/Ijcd.V1i1.351
Septiani, R. (2023). Implementasi Layanan Konseling Kelompok Untuk Menurunkan Perilaku Konformitas Negatif Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung.
Utami, Indri Dian, T. I. P. (2016). Penerapan Konseling Kelompok Rasional Emotif Perilaku Untuk Mereduksi Perilaku Konformitas Negatif Siswa Kelas Viii Smp Negeri 8 Kota Mojokerto Indri Dian Utami. Jurnal BK UNESA, 1–9.