Penguatan Manajemen Personalia: Tantangan Guru dalam Mengelola Pembelajaran di SLB A Yaketunis
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1820Keywords:
Inklusive, Personnel, SLB A Yaketunis, ChallengeAbstract
Special School (SLB) A Yaketunis is a special school for children with special needs. Teachers at this SLB face various challenges in managing learning. The aim of this research is to analyze the challenges faced by teachers in managing learning at SLB A Yaketunis as well as efforts to strengthen personnel management as a solution. This research uses a qualitative approach. The research results show that the main challenges faced by teachers include limited student abilities, lack of supporting facilities and infrastructure, and excessive teacher workload. To overcome these challenges, schools need to strengthen personnel management starting from planning teacher needs, appropriate recruitment and selection, training and professional development of teachers, to regular evaluation of teacher performance. By strengthening personnel management, it is hoped that it can improve the quality of learning and the welfare of teachers at SLB A Yaketunis.
References
Agung, S., Khoirunisa, A. N., & Suryaningsih, S. (2022). Tantangan Guru Sekolah Luar Biasa Pada Pembelajaran Ipa Di Abad 21. Alotrop, 6(1), 43–52. https://doi.org/10.33369/alo.v6i1.21089
Anggraini, N., Salim, A., & Himawanto, D. A. (2017). Tantangan dalam Mengajarkan Pelajaran Agama Islam bagi Siswa Tunagrahita. 669–673.
Arifin, N. (2013). Manajemen Sumberdaya Manusia: Teori Dan Kasus. unisnu press.
Arraniri, I., Firmansyah, H., Wiliana, E., Setyaningsih, D., Susiati, A., Megaster, T., Rachmawati, E., Wardhana, A., Yuliatmo, W., & Purwaningsih, N. (2021). Manajemen sumber daya manusia. Penerbit Insania.
Ashari Kory Aznam, Krisna Rasyid Al Fittoh, et all. (2020). Peran Manajemen Personalia Dalam Mendorong Perfoma Guru PAI di Sekolah Menengah Pertama. 9(July), 1–23.
Astuti, I. (2022). Kepemimpinan pembelajaran sekolah inklusi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Eni. (2020). Islamic Education Management. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Issue Mi).
Husna, D. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Sosial Religius Bagi Anak Tunalaras di SLB E Prayuwana Yogyakarta. Jurnal Tarbiyatuna, 11(1), 1–10. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v11i1.3044
Ii, B. A. B. (n.d.). Departemen Agama RI, Al-Quran dan Terjemahanya (Bandung,: PT Syamil Cipta Media, 2005), h.415. 20 15. 15–49.
Kawuryan, S. P. (2019). Relevansi konsep pemikiran pendidikan dan kebudayaan George S. Counts dan Ki Hajar Dewantara dengan kompetensi peserta didik abad 21. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 16(2), 175–186.
Lampung, M. Di, Wardany, O. F., Sani, Y., Herlina, H., & Setyaningsih, S. (2023). Tantangan dan Kebutuhan Guru SDLB dalam Implementasi Kurikulum Challenges And Needs Of Teachers Of Special Schools In The Implementation Of The Merdeka Curriculum In Lampung. 19(2), 92–108.
Mukti, P. Y., & Harimi, A. C. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Pada Kelas Inklusi di SD Terpadu Putra Harapan Purwokerto. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan …, 9(1), 74–83. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/15561
Ndaumanu, F. (2020). Hak penyandang disabilitas: Antara tanggung jawab dan pelaksanaan oleh pemerintah daerah. Jurnal Ham, 11(1), 131–150.
Perni, N. N. (2019). Tantangan Dalam Manajemen Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 37. https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.911
Romdloni, -. (2018). Manajemen Personalia Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Kualitas Personalia Di Madrasah. Journal EVALUASI, 1(1), 69. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v1i1.65
Solihin, I., Fajrussalam, H., Syah, M., & Erihadiana, M. (2020). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Optimalisasi Manajemen Personalia. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 1. https://doi.org/10.30659/jpai.3.2.1-12
Tusoliha, T. (2023). Manajemen Personalia Di Sma Negeri 4 Rejang Lebong.
Wiswanti, C., & Husna, D. U. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi Anak Tunalaras di SLB E Prayuwana Yogyakarta. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 44–52. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i1.4303
Wiyata, S. L. B., & Sleman, D. I. (n.d.). manajemen pembelajaran, anak tunarungu, SLB. 28–36.
Wulandari, R. S., & Hendriani, W. (2021). Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Inklusi di Indonesia (Suatu Pendekatan Systematic Review). Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 143–157.
Yunita, E. I., Suneki, S., & Wakhyudin, H. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusi dalam Proses Pembelajaran dan Penanganan Guru Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. International Journal of Elementary Education, 3(3), 267. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19407
Zohriah, A., Faujiah, H., Adnan, A., & Nafis Badri, M. S. M. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 704–713. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i3.4081