Analisis Perbandingan Algoritma Pada Tiktok dan Instagram Sebagai Content Media Dalam Pemasaran

Authors

  • A.Irma Putri Meilina Manullang State Islamic University of North Sumatra
  • Yahfizham Yahfizham State Islamic University of North Sumatra

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1795

Keywords:

social media, product marketing, tiktok, instagram, content

Abstract

Technological advances have made social media a marketing platform that many people are interested in. Various applications already have marketing features such as the TikTok and Instagram applications. By utilizing content as a marketing medium for a brand or product owned on the TikTok and Instagram applications. This research was carried out using a literature study method through previous journals related to the problem. The aim of this research is to find similarities and differences between the TikTok and Instagram application algorithms as marketing media. The results of this research are that the TikTok and Instagram applications have the same advantages in marketing an item or product, namely making the content as interesting as possible to attract the enthusiasm of the general public online.

References

Ariffudin Islam, M. (2022). Perancangan konten media sosial media tiktok sebagai media promosi dedado batik di surabaya. Jurnal Barik, 3(2), 112–124. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/

Arya, S. M., Wahid, R., & Purnamasari, E. D. (2022). Pemasarasan Melalui Media Sosial di TikTok: Apakah Waktu dan Tipe Konten Memengaruhi Tingkat Keviralan? Jurnal Ilmu Manajemen, 12(1), 17–34. https://doi.org/10.32502/jimn.v12i1.4439

Dewi, S. (2016). Komparasi 5 Metode Algoritma Klasifikasi Data Mining. Journal of Techno Nusa Mandiri, XIII(1), 60–66.

Dr. Sana Saima, Dr. Sachin Parappagoudar, Ananya Hariharan, Vishesh S Setty`, Aditya Ashok Jain, Aanchal Jain, Aditya P Jain, Aman R Jain, & Darshan Banka. (2023). The Power of Instagram’s Algorithm in Boosting the Visibility of Startups & Small Businesses. International Journal of Engineering and Management Research, 13(2), 59–63. https://doi.org/10.31033/ijemr.13.2.9

Emanuel Jando, S.Kom., M.T.I, Paskalis Andrianus Nani, S.T., M. T. (2018). Algoritma_dan_Pemrograman_dengan_Bahasa. https://www.google.co.id/search?hl=id&tbo=p&tbm=bks&q=inauthor:%22Emanuel+Jando,+S.Kom.,+M.T.I.%22

Farid, M., & Farhah, E. (2021). Pemanfaatan Algoritma Instagram dalam Meningkatkan Promosi ODTW Budaya (Studi Kasus di @KampungbudayaPijiWetan). Cakra Wisata, 22(2), 1–8. https://jurnal.uns.ac.id/cakra-wisata/article/view/50407

Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2016). Studi Literatur: pengembangan media pembelajaran dengan software autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1), 1–6.

Kani. (2020). Modul Pengantar Algoritma dan Pemrograman. Algoritma Dan Bahasa Pemrograman, 1, 1–36. https://pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/MSIM4203-M1.pdf

Kusuma Febriyani, A., & Indriani, F. (2023). Pengaruh Fitur Pemasaran Media Sosial terhadap Keputusan Pembelian pada Industri Cepat Saji dengan Kepercayaan pada Merek sebagai Mediator. Diponegoro Journal of Management, 12(1), 1–14. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Latifah, K., Wibowo, S., & Nada, N. Q. (2018). ANALISIS DAN PENERAPAN ALGORITHMA C4.5 DALAM DATA MINING UNTUK MENUNJANG STRATEGI PROMOSI PRODI INFORMATIKA UPGRIS. 11(2), 1–2.

Mustofa, U., Imron, M., Intan, Z., Nur, W., Al, M. A., Wati, S., Hanata, A., & Matanari, B. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Sebagai Media Balikpapan. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat (SEPAKAT), 2(1), 1–5. https://journal.itk.ac.id/index.php/sepakat/article/view/540/253

Pardianti, M. S., & Valiant, V. (2022). Pengelolaan Konten Tiktok Sebagai Media Informasi. Fikom UPI YAI, XXVII(September), 1–19. http://repository.upi-yai.ac.id/4706/1/Pengelolaan Konten Tiktok sebagai Media Informasi.pdf

Puspananda, D. R. (2022). Studi literatur: komik sebagai media pembelajaran yang efektif. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 85–92. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE

Putri, F. A., Bramasta, D., & Hawanti, S. (2020). Studi literatur tentang peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran menggunakan model pembelajaran the power of two di SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 605–610. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.561

Rifqi, A. (2023). Implementasi TikTok untuk meningkatkan Brand Awareness dan Penjualan. https://www.researchgate.net/publication/367251692_Implementasi_Aplikasi_TikTok_untuk_Memanfatakan_Brand_Awareness_dan_Penjualan

Sismoro, H. (2005). Pengantar logika informatika, algoritma dan pemrograman komputer (ANDI (ed.); 1st ed.). https://elibrary.bsi.ac.id/readbook/203069/pengantar-logika-informatika-algoritma-dan-pemrograman-komputer

Yunita, D., Widad, A., Diah, Y. M., & Farla, W. (2021). Pembuatan Content Marketing : Journal of Sriwijaya Community Services. Pembuatan Content Marketing : Journal of Sriwijaya Community Services, 2(2), 89–96. sricommerce: Journal of Sriwijaya Community Services

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

A.Irma Putri Meilina Manullang, & Yahfizham Yahfizham. (2023). Analisis Perbandingan Algoritma Pada Tiktok dan Instagram Sebagai Content Media Dalam Pemasaran . Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 99–109. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1795