Hubungan Intensitas Menonton Konten Memasak di TikTok dengan Motivasi Belajar Memasak Remaja Putri di Desa Tulungrejo
DOI:
https://doi.org/10.58192/sidu.v2i3.1099Keywords:
relationship, intensity of watching cooking content on TikTok, motivation to learn cookingAbstract
This study aims to determine whether there is a relationship between the intensity of watching cooking content on TikTok and the motivation to learn cooking for young women in Tulungrejo village. This research is a descriptive research with a quantitative approach. The data collection technique used was a questionnaire distributed to 110 young women in Tulungrejo Village as a sample. Data analysis used the product moment correlation, which previously carried out the prerequisite test using the normality test and linearity test. The results showed 1) the intensity of watching cooking content on Tulungrejo village girls' TikTok with a high intensity of 33%, medium 67% and low 0%. 2) The motivation to learn cooking for young women in Tulungrejo village with high motivation is 76%, medium is 24%, and low is 0%. 3) Based on the results of hypothesis testing with the product moment correlation formula, an r-count value of 0.600 is obtained with an r-table price at a significance level of 5%, namely 0.187 so that 0.600> 0.187. It can be concluded that Ha is accepted and Ho is rejected, so there is a positive relationship between the intensity of watching cooking content on TikTok and the motivation to learn cooking for young women in Tulungrejo village.
References
Afrelia, N. D., & Khairat, M. (2022). Hubungan antara intensitas pengguna tiktok dengan kontrol diri pada remaja. Jurnal Spirits, 12(2), 6267. https://doi.org/10.30738/spirits.v12i2.12808
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Anitasari, L. (2014). Fakultas Teknik Fakultas Teknik. Pengayakan, 2(1), 21–28.
Ayu Wardani, N. M., Suniasih, N. W., & Sujana, N. W. (2019). Korelasi Antara Konsep Diri dengan Kemampuan Pemecahan Masalah IPS. Thinking Skills and Creativity Journal, 2(1), 37–46. https://doi.org/10.23887/tscj.v2i1.18382
Azhara, S., Fatkhul Hidayat, M., Paradiba, N. P., Anggraini, D. A., Syarifa, H., Adelia, A., Arya, B., Soeharto, Z., Oktiani, M., Nafsya, T., & Permata, P. (2023). Pengaruh Konten TikTok Terhadap Keputusan Pembelian Produk Mixue pada Mahasiswa Universitas Djuanda. Karimah Tauhid, 2(1), 238–248.
Berliana, N., Hilal, T. S., & Minuria, R. (2021). Sumber Informasi, Pengetahuan Dan Sikap Pencegahan Remaja Terhadap Pencegahan Kehamilan Bagi Remaja Di Kota Jambi Tahun 2021. Jurnal Inovasi Penelitian Program Studi Kesehatan Masyarakat, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Harapan Ibu Jambi,2(7), 1–9.
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 47. https://doi.org/10.26555/jpsd.v4i1.a9594
Frisnawati. A. 2012. Hubungan Antara Intensitas Menonton Reality Show Dengan Kecenderungan Perilaku Prososial. Empathy vol. 1 : 50- 54
Hijrah, Suhaeb, F. W., & Tenri, A. A. O. (2022). Dampak Penggunaan Aplikasi Tiktok Di Desa Beru-Beru Kabupaten Mamuju (Studi Pada Remaja Usia 12-16 Tahun). Jurnal Predestinasi, 15(2), 2.
Kusumastuti, D., & Mastuti, E. (2019). Hubungan Antara Persepsi Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan Dan Kematangan Emosi Pada Remaja. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 8, 10–20.
Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 2.
Nurohman, D. A. (2021). Konten Kreator : Cara Kreatif Menghasilkan Uang dengan Menjadi Blogger, Youtuber atau Tiktoker. Bengkulu : El Markazi.
Anitasari, L. (2014). Fakultas Teknik Fakultas Teknik. Pengayakan, 2(1), 21–28.
Pusparini, K. D. C., Suma, K., & Suswandi, I. (2020). Hubungan Motivasi Intrinsik, Persepsi Siswa, Motivasi Intrinsik dan Persepsi Siswa terhadap Pelajaran Fisika dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X MIPA SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(1), 12. https://doi.org/10.23887/jjpf.v10i1.26719
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.
Ramdhini, V. C., & Fatoni, A. (2020). PENGARUH INTENSITAS MENONTON VIDEO YOUTUBE DAN KREDIBILITAS BEAUTY VLOGGER TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN ( Studi Channel Youtube Suhay Salim Video ‘ Wardah InstaPerfect Review Tutorial Swatches ’ ). 10(2), 53–59. https://doi.org/10.9744/scriptura.10.2.53-59
Susanto, B. (2019). Analisa Perkembangan Tiktok Sebagai Aplikasi Sadar Sosial yang digemari Oleh Generasi Muda. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2, 45–53.
Sutisna, I. (2020). Statistika Penelitian: Teknik Analisis Data Penelitian Kuantitatif. Universitas Negeri Gorontalo, 1(1), 1–15.https://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/4610/Teknik-Analisis-Data-Penelitian-Kuantitatif.pdf
Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1).
Wahyuni, R. (2017). Hubungan Intensitas Menggunakan Facebook dengan Kecenderungan Nomophobia pada Remaja. Jurnal Psikologi, 13(1), 22–29.
Yuliantoro. (2019). Pariwisata Pariwisata. 1(20), 17–24.
Yanuarista, R. W. (2021). Implementasi Teks Prosedur pada Video Tutorial Memasak dalam Media Sosial Tik Tok. Bapala, Vol 8(No 04), 99–111.