PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA MATERI PAI MELALUI METODE FOCUS GRUP DISCUSSIAN (FGD) DI KELAS XI SMAN 8 KOTA BEKASI
DOI:
https://doi.org/10.58192/sejahtera.v2i1.467Keywords:
active learning, focus group discussion method, Islamic religious educationAbstract
This service aims to implement the Focus Group Discussion (FGD) teaching method on PAI material at the high school level. This service uses a qualitative descriptive method which is carried out in class XI, totaling 35 students which is carried out through the preparation, implementation and evaluation stages. The problems faced by students when learning tend to use the lecture method, especially in PAI lessons, students are only listeners without having to express students' opinions, this results in a decrease in student interest and activity when receiving lessons. The results of this service prove that students have empathy during the learning process and can express creativity in explaining material, hone students' confidence in expressing opinions and train students' cohesiveness with other students which makes the method effective. This model can be a stimulus for educators who want to apply the PAI learning method in the classroom.
References
Abdika, Y., Arham, M. A., & Sudirman, S. (2019). Pengaruh Metode Tanya Jawab Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 1(2). https://doi.org/10.37479/jeej.v1i2.2522
Admin, A., & Yusuf S., M. A. (2017). UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN MENYATAKAN PENDAPAT MAHASISWA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI FOCUS GROUP DISCUSSION (FGD) DALAM MATA KULIAH PROFESI KEGURUAN. TAMADDUN, 1. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v0i0.69
Aini, A. Z. (2021). Penerapan Metode Focus Groub Discussion dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn.
Azizah, N. (2015). Perilaku Moral dan Religiusitas Siswa Berlatar Belakang Pendidikan Umum dan Agama. Jurnal Psikologi.
Haq, T. Z. (2019). Metode Diskusi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 15. https://doi.org/10.30659/jpai.2.2.15-24
Khairunnisah, N. A. (2018). PENGARUH METODE MENGAJAR GURU KELAS TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 2(2). https://doi.org/10.58258/jisip.v2i2.572
Muchith, M. S. (2016). Guru PAI Yang Profesional. 4(2), 19.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. 11(1).
Novita, K. (2019). STRATEGI MEMBANGUN KETERAMPILAN KOMUNIKASI DAN KEPERCAYAAN DIRI DALAM PEMBELAJARAN PUBLIC SPEAKING MELALUI METODE PRESENTASI DAN ROLE PLAYING MISS UNIVERSE ASEAN (Studi Kasus Materi Interaksi Keruangan dalam Kehidupan di Negara- negara ASEAN Kelas VIII SMP Al Fusha).
Rahayu, S. (2018). Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish.
Rahmat. (2019). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Konteks Kurikulum 2013. Bening Pustaka.
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954
Sasmita, R. S. (2020). PEMANFAATAN INTERNET SEBAGAI SUMBER BELAJAR. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(1), 99–103. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.603
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1). https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.144
Susanah, R., & Alarifin, D. H. (2014). PENERAPAN PERMAINAN PENYEGAR (ICE BREAKING) DALAM PEMBELAJARAN FISIKA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1). https://doi.org/10.24127/jpf.v2i1.104
Susanti, R. (2013). PENERAPAN PENDIDIKAN KARAKTER DI KALANGAN MAHASISWA. Al-Ta lim Journal, 20(3), 480–487. https://doi.org/10.15548/jt.v20i3.46
Wibowo, N. (2016). UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERDASARKAN GAYA BELAJAR DI SMK NEGERI 1 SAPTOSARI. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621