Menghadapi Keterbatasan Modal dan Jaringan Pemasaran : Strategi Guna Pemberdayaan pada UMKM Pengrajin Alumunium

Authors

  • Dhea Natali Universitas Bina Darma
  • Poppy Indriani Universitas Bina Darma

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2944

Keywords:

Aluminum Craftsmen, Community Service, Digital Marketing Strategy, MSMEs

Abstract

The results of the Thematic Real Work Lecture held in Tanjung Atap Barat Village, Tanjung Batu District, Ogan Ilir Regency, during the odd semester of the 2024/2025 academic year are presented in this report. The main focus of the research was to find and solve the capital and marketing network problems faced by MSME aluminum craftsmen. The research found that capital and marketing issues are major obstacles to the growth of MSMEs. The research was conducted through an interdisciplinary approach. The individual socialization method was used in this research to provide an understanding of digital marketing strategies that can increase product visibility without spending a lot of money. The results show that aluminum craftsmen can improve the competitiveness of their products and expand their marketing network by utilizing online platforms and social media.

References

Adawiyah, W. R. Faktor penghambat pertumbuhan usaha mikro kecil menengah (UMKM): Studi di Kabupaten Banyumas. Fakultas Ekonomi: Universitas Jenderal Soedirman.

Anggraeni, F. D., Hardjanto, I., & Hayat, A. (n.d.). Pengembangan usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) melalui fasilitas pihak eksternal dan potensi internal (Studi kasus pada kelompok usaha emping jagung di Kelurahan Pandanwangi Kecamatan Blimbing, Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik, 1(1).

Asyhari, A., Pudjihastuti, S. H., & Kurdaningsih, D. M. (2018). Peran mediasi keunggulan kompetitif pada faktor determinan kinerja bisnis UKM di sentra tenun batik di Jawa Tengah. Jurnal Siasat Bisnis, 22(2), 111–131. https://doi.org/10.20885/jsb.vol22.iss2.art1

Azis, A., & Rusland, A. H. (2009). Peranan Bank Indonesia di dalam mendukung pengembangan usaha mikro, kecil, dan menengah. Jakarta: Pusat Pendidikan dan Studi Kebanksentralan (PPSK) Bank Indonesia.

Baskoro, G. N. (2020). Peran usaha kecil menengah (UKM) cor alumunium untuk meningkatkan pendapatan pekerja. Universitas Negeri Surabaya.

Diana, R. (2019). Analisis aksesibilitas permodalan usaha mikro kecil pada lembaga keuangan formal di Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 27(1).

Jefry, M., & Maskarto, S. (2018). Strategi pemasaran melalui media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Mangun, H. M. S., Waluyo, H., & Purnama, A. (2012). Nilam. Penebar Swadaya.

Purnama, A., & Subroto, B. (2016). Penggunaan media sosial dalam pemasaran produk.

Rachmadi, U. (2011). Aspek-aspek hukum perbankan di Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Suryani, I. (2021). Strategi promosi usaha aluminium terhadap peningkatan ekonomi rumah tangga. Institut Agama Islam Negeri Metro.

Tanjung, H. (2019). Analisis permodalan UMKM dan pengaruhnya terhadap pertumbuhan usaha. Jurnal Ilmu Ekonomi, 17(2), 91–104.

Yuliastanti, A. (2008). Bekerja sebagai desainer grafis. Jakarta: Esensi.

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Dhea Natali, & Poppy Indriani. (2025). Menghadapi Keterbatasan Modal dan Jaringan Pemasaran : Strategi Guna Pemberdayaan pada UMKM Pengrajin Alumunium. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 4(1), 110–118. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2944