Pendampingan Strategi Digital Marketing dan Pembayaran Online dalam Meningkatkan Produktivitas pada Penjualan Usaha Parfume Naza

Authors

  • Elsa Aprilia Universitas Pelita Bangsa
  • Nanditha Sivanarianto Universitas Pelita Bangsa
  • Pebri Badriyah Universitas Pelita Bangsa
  • Pupung Purnamasari Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2910

Keywords:

Digital Marketing, Online Payment, Productivity, Sales, MSME

Abstract

In the midst of the increasingly rapid digital era, MSMEs in Indonesia, including the “Naza” perfume MSME in Cikarang, face challenges in increasing productivity and competitiveness. This community service activity aims to assist “Naza” perfume MSMEs in increasing productivity through assistance in implementing digital marketing strategies and online payments. By using qualitative methods which include observation, surveys and in-depth interviews as well as direct assistance. This service activity found that perfume MSMEs in Indonesia, including “Naza”, experience obstacles in utilizing the potential of digital marketing and online payments and it turns out that the implementation of digital marketing strategies through Instagram social media and online payments through QRIS and E-Wallet has succeeded in increasing product visibility, expanding market reach and increasing effective and efficient transactions. This service activity concluded that the importance of effective and efficient assistance for MSMEs in dealing with digital technology and competitiveness in the digitalization era to achieve sustainable growth.

References

Almumtahanah, Y. J. (2024). Peningkatan produktivitas UMKM melalui pemanfaatan digital marketing pada produk sambal pecel Bu Shofia Desa Ketanireng. PROFICIO: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 810–814.

Asis, P. H., Marjani, M., & Ma’ruf, A. A. (2020). Penggunaan pemasaran digital (digital marketing) sebagai pendukung pengembangan usaha pada kelompok pengrajin Anoa Art. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 345–352. https://doi.org/10.31960/caradde.v2i2.344

Azizah, N. L., Astuti, C. C., & Mauliana, M. I. (2020). Peningkatan produktivitas dan kreativitas kelompok pengelola bank sampah. LOYALITAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 94. https://doi.org/10.30739/loyal.v3i1.553

Chairi, Z., Aflah, A., & Aprilyana, I. (2022). Peningkatan produktifitas UMKM melalui pemanfaatan digital marketing di Kelurahan Tegal Sari I Kecamatan Medan Area. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 13(2), 344–349. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v13i2.6730

Fadillah, S. F., Hamdani, R., Suherdi, D., Erwansyah, K., Ginting, E. F., & Simangunsong, P. B. N. (2021). Branding UMKM untuk meningkatkan potensi promosi dan penjualan secara mandiri. Abdimas Iptek, 1(1), 39–44. https://doi.org/10.53513/abdi.v1i1.3381

Fahdia, M. R., Kurniawati, I., Amsury, F., Heriyanto, & Saputra, I. (2022). Pelatihan digital marketing untuk meningkatkan penjualan bagi UMKM Tajur Halang Makmur. Abdiformatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 2(1), 34–39. https://doi.org/10.25008/abdiformatika.v2i1.147

Hartin, V. F., Suma, D., Siregar, B. A., Ichsan, R. N., Panggabean, N. R., & Sibarani, J. P. (2023). Pendampingan pemasaran keripik ubi dalam meningkatkan penjualan berbasis digital di Desa Marendal 1 Kecamatan Patumbak, Deli Serdang - Sumatera Utara. Jurnal PKM Hablum Minannas, 2(1), 45–52. https://doi.org/10.47652/jhm.v2i1.356

Khaerudin, D., Dewi, I. N., Gandara, G. S., Juan, T., & Putri, A. (2024). Digitalisasi UMKM dalam inovasi pemasaran produk dan pembayaran digital pada pelaku industri rumahan di Desa Kronjo Kabupaten Tangerang Provinsi Banten. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 3(3), 197–203. https://doi.org/10.55123/abdikan.v3i3.4047

Mardiani. (2024). Strategi digital marketing PKM untuk menumbuh kembangkan usaha UMKM. Journal: Jurnal …, 5(1), 1257–1262. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/25010

Naimah, R. J., Wardhana, M. W., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 39. https://doi.org/10.31961/impact.v2i2.844

Putri, A., Hetami, A., Fourqoniah, Andriana, Andriyani, S., Muniro, T., et al. (2022). Pelatihan digital marketing untuk mencapai optimalisasi strategi pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2), 828–839.

Sagita, G., & Wijaya, Z. R. (2022). Penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran Bakmi Tando 07. EBISMEN: Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen, 1(3), 24–31.

Suwandono, P., Hermawan, D., & Wicaksono, H. (2021). Peningkatan produktivitas usaha sambal kemasan bagi usaha kecil menengah. Jurnal Aplikasi dan Inovasi Ipteks “Soliditas” (J-Solid), 4(2), 93. https://doi.org/10.31328/js.v4i2.2675

Waqfin, M. S. I., Wulandari, S. R., Tifliya, F. M., Indrayani, S., Wahyudi, W., & Roziqin, M. K. (2021). Penerapan digital marketing sebagai upaya peningkatan penjualan pada UMKM di Desa Kepuhdoko Jombang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 155–159. https://doi.org/10.32764/abdimas_ekon.v2i3.2112

Yuliani, S., Ghifari, M. A., Aladl, A. S., Farhan, A., Pratama, J. F., Ardiani, A., Estiningtyas, I. H., et al. (2023). Strategi pemasaran sebagai upaya untuk meningkatkan produktivitas UMKM di Desa Sambiharjo Kecamatan Paranggupito. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 194–198. https://doi.org/10.56799/joongki.v2i2.1548

Yuliati, T., & Handayani, T. (2021). Pendampingan penggunaan aplikasi digital Qris sebagai alat pembayaran pada UMKM. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 811–816. https://doi.org/10.31004/cdj.v2i3.2612

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Elsa Aprilia, Nanditha Sivanarianto, Pebri Badriyah, & Pupung Purnamasari. (2025). Pendampingan Strategi Digital Marketing dan Pembayaran Online dalam Meningkatkan Produktivitas pada Penjualan Usaha Parfume Naza. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 4(1), 56–63. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2910