Pengembangan Kepercayaan Diri Siswa Kelas XI SMK Arinda Palembang melalui Latihan Pidato

Authors

  • Joni Iskandar Universitas Bina Darma
  • Margareta Andriani Universitas Bina Darma
  • Nur Atikah SMK Arinda Palembang

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2884

Keywords:

Speech, Confidence, Development

Abstract

Community service activities (PkM) held by the Indonesian Education Study Program, Bina Darma University aim to increase the confidence of grade XI students of SMK Arinda Palembang through speech training. Speech is a public speaking skill that is very important in education and career. In this program, students are given a basic understanding of speech, then practice composing and delivering it, and are evaluated to measure the development of their abilities. As a result, students showed an improvement in confidence and communication skills after participating in this training. It is hoped that this activity can prepare students to face challenges in the world of work that require good presentation skills.

References

Ayu, R., & Muhid, A. (2022). Pentingnya dukungan sosial terhadap kepercayaan diri penyintas bullying: Literature review. Tematik, 2(1).

Dharmanto, A., Astuti, H., & Dewi, N. K. (2022). Pelatihan Dan Pendampingan Program Pengembangan Diri Dengan Teknik Keterampilan Dalam Berkomunikasi. Jurnal Terapan Abdimas, 7(2), 252-258.

Halim, F. (2019). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Kepercayaan Diri Terhadap Kecemasan Belajar Mahasiswa Pendas di Pokjar Jeneponto dan Takalar Tahun 2018. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 129–146.

Manalu, R., Sirait, J., & Siregar, J. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Dalam Teks Pidato Siswa Kelas IX SMP Negeri 6 Pematang Siantar. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 1(4), 85-104.

Naqiyah, N., Ilhamudin, M. F., Faidah, M., Mardliyah, S., & Yani, M. T. (2021). Pengembangan Keterampilan Pidato Untuk Meningkatkan Self-Efficacy Berbicara Di Muka Umum, Pondok Pesantren Al-Falah, Desa Mojo, Kecamatan Ploso Kabupaten Kediri, Jawa Timur. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 44-49.

Pratiwi, L. D., Siregar, R., & Batubara, M. S. (2022). Pelatihan Kemampuan Percaya Diri Terhadap Anak SD Melalui Kegiatan Pidato. Jurnal ADAM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 247-252.

Rakhmaniar, A., Sonjaya, R., Deni, M., & Damayanti, R. A. S. (2024). Peningkatan Kemampuan Berbicara di Depan Umum Melalui Pelatihan Public speaking pada SMA Pasundan 1 Kota Bandung. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(3), 132-137.

Ramadhan, S. G., & Assidik, G. K. (2022). Analisiss wacana kritis model Teun A. Van Djik pada pidato menteri pendidikan dan kebudayaan dalam rangka hari pendidikan nasional 2020. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(1), 22-39.

Saputra, P. A., Ernawati, Y., & Yuliana, Y. (2024). Mengenalkan Metode 5W+ 1H dan Melatih Siswa Menulis Caption Instagram di SMA Negeri 12 Palembang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains dan Teknologi, 3(4), 69-76.

Downloads

Published

2025-01-03

How to Cite

Joni Iskandar, Margareta Andriani, & Nur Atikah. (2025). Pengembangan Kepercayaan Diri Siswa Kelas XI SMK Arinda Palembang melalui Latihan Pidato. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 4(1), 25–31. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v4i1.2884