Implementasi Pendidikan Dalam Pengabdian Masyarakat Melalui Pemanfaatan Media Animasi Islami di MTs Terpadu Berkah Palangka Raya

Authors

  • Zaitun Qamariah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, IAIN Palangka Raya
  • Hesty Widiastuty Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, IAIN Palangka Raya
  • Alya Audria Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, IAIN Palangka Raya
  • Rini Listiya Ningrum Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, IAIN Palangka Raya
  • Siti Rahmawati Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v3i1.1650

Keywords:

Education, Animation Media

Abstract

This research explores the synergy between lecturers, students and alumni of the Arabic and English Education Technology Study Program (TBI) at IAIN Palangka Raya in carrying out collaborative community service activities. The main focus of this research is the application of Islamic animation media as a means of strengthening verb language skills in students at the Berkah Palangka Raya Integrated Tsanawiyah Madrasah. The research method used is qualitative. The aim of this research is to improve the understanding and use of verbs in Arabic among MTs Terpadu Berkah Palangka Raya students. The research results show that through this collaborative approach, lecturers, students and alumni can create Islamic animated media that is interesting and relevant to the students' context. The use of Islamic animation media is effective in strengthening students' understanding of verb skills, as well as increasing their learning motivation. This research contributes to a practical understanding of how synergy between lecturers, students and alumni can improve collaborative community service in the field of education.

References

Ahmad. (2009). Model Penugasan Belajar di Rumah Yang Menyenangkan Bagi Siswa di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 199- 210.

Ateng K. A. (2018). Pendampigan Belajar Pada Masa Pandemi Berbasis Dongeng Untuk Meingkatkan Kemampuan Berfikir Sola. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 72-79.

Devi Wiwien Widya Rahayu, Rohmatunazilah, Suwarno. (2017). Mengeksplorasi Perasaan Mahasiswa Internasional:Saat Kita Belajar secara Virtual selama Pandemi COVID-19. Open Journal In Education, 143.

Hadroh Mulan. (2017). Pendampingan Bimbingan Belajar Bahasa Inggris dan Bakti Sosial di Yayasan Pendidikan dan Sosial Roudlotut Thullab. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1-5.

Hardian Syahadati, Citra Kusumaningsih, Finny Anita, Agung Drajat. (2019). Pendampingan Belajar Bahasa Inggris Menggunakan Media Interaktif Bagi Anak-anak Di Panti Asuhan Uswatun Khasanah Pontianak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 159-166.

Kumala (2019). The Practice of English Language Teaching (4th Ed.). Essex: Pearson Longman.

Laila, A. (2016). The Pedagogy of Creativity. New York:: Rouletge Taylor and Pancis Group. [8] N. W. S. Damayanti, I Nengah Suecaca, Linda Sekar Utami. (2020). Pendampingan Bimbingan Belajar Di Rumah Siswa SD Dusun Buruan Tampak Siring Untuk Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 207- 2010.

Marsudi. (2018). Children learning second language. London: Palgrave Macmilan.

Marsudi dan Akhirudin. (2018). Pendampingan Pembelajaran Ekstrakulikuler Bahasa Inggris Siswa Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Pada Sekolah Dasar Inpres Gowa. Membangun Negeri, 55-65. [11] Sartika, R. (2017). Implementing World Wall Strategy In Teaching Writing Descriptive Text For Junior High School Students. Journal Of English and Education, 179-186.

Mika, M. I. (2002). Pendambingan Belajar Siswa Di Rumah Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Di Desa Guci Karanggeneng Lamongan. Jurnal Abdimas Mandiri, 19-23.

Misah Endang Kusmayati, Slamet Utomo, Titis Sulistyowati. (2010). Pendampingan Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Bagi Siswa SD 2 Panjang Kudus Dengan Permainan Guessing Games. Muria Jurnal Layanan Masyarakat, 28- 32.

Novarianto Handayani, Hariyani Nur Khasana,Rolisda Yosintha. (2019). Pendampingan Belajar Di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar Tedampak CVID-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 107-115.

Paramita, Z. (2017). ‘Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19’, Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), pp. 44–52.

Rahmawati (2019). ‘Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 2 Kampung Baru Kab. Majene’. IAIN Parepare

Rimar., Kumadi. (2018). Power Up Your PowToon Studio Project. Mumbai: Packt Publishing.

Rumadian. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kota Malang, Universitas Islam Negeri Malang.

Sandiana (2018). ‘Pengembangan media dan sumber pembelajaran’, Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Siti. (2018). ‘Mind Mapping Sebagai Metode Alternatif Pembelajaran Akidah Akhlak’, TAFAHUS: JURNAL PENGKAJIAN ISLAM, 2(1), pp. 63–73. doi: https://doi.org/10.58573/tafahus.v2i1.23.

Sugiyono (2019). ‘Metode Penelitian, Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), pp. 1–8.

Yayah, W. (2015). ‘Deskripsi Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Proses Pembelajaran’, Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), pp. 533–538.

Downloads

Published

2023-12-12

How to Cite

Zaitun Qamariah, Hesty Widiastuty, Alya Audria, Rini Listiya Ningrum, & Siti Rahmawati. (2023). Implementasi Pendidikan Dalam Pengabdian Masyarakat Melalui Pemanfaatan Media Animasi Islami di MTs Terpadu Berkah Palangka Raya. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 3(1), 93–101. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v3i1.1650