ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL PADA PARAGRAF DESKRIPTIF PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurlis Sriwahyu Utami Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Arya Setya Nugroho Universitas Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v2i1.498

Keywords:

Capitalization Errors; Descriptive Paragraph

Abstract

The ability of students in writing skills still experiences errors in the use of letters, especially in the use of capital letters. This study aims to determine errors in the use of capital letters written by students in the form of descriptive paragraphs at UPT SD Negeri 71 Gresik through qualitative research methods. Research subjects consisted of 10 students of class IV. Data collection was obtained from observation and tests, with a triangulation collection technique. The results of the study of 10 students who wrote descritive paragraphs with five aspects of the intended indicators were 5 students with errors in the first letter of the beginning of the sentence, 4 students with errors in the first letter of the persons name, 6 students with errors in the letters first the name of the day and month, 4 students with errors on the first letter of the place name, and 3 students with errors on the first letter of the essay title. With the analysis of errors in the use of capital letters in descriptive paragraphs, it is hoped that students will be able to broaden their vocabulary and create written works that have good grammer.

 

 

References

Andini, G. T. (2019). MANAJEMEN PENGEMBANGAN KURIKULUM. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 3(2). https://doi.org/10.15575/isema.v3i2.5008

Arifah, A. N. (2020). implementasi media gambar dalam meningkatkan kemampuan menulis paragraf sederhana kelas III SDN 01 Tulus Ayu. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(1). https://doi.org/10.30599/jemari.v2i1.574

Ariyanti, R. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital, Tanda Baca, dan Penulisan Kata pada Koran Mercusuar. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(4), 15–17.

Damayanti, I. (2019). Optimalisasi Literasi Digital dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai Upaya Penguatan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Dasar, S. S., & Sidabutar, Y. A. (2021). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Sekolah Dasar Yanti Arasi Sidabutar. 5(6), 5379–5385.

Daulay, U. S., Rahmah, T. A., Ginting, T. N., & Surip, M. (2021). Efektivitas Metode E-Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV.

Khasanah, R. U., Wiarsih, C., & Ernawati, A. (2021). Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Kapital Pada Karangan Narasi Menggunakan Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (Puebi). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 310. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1126

Luqyana, G., & Indihadi, D. (2021). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Analisis Tulisan Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. All Rights Reserved, 8(4), 946–953.

Madani, M. U., & Ardianti, R. (2020). Teknik Parafrase Dalam Ketrampilan Menulis. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020.

Mudzanatun, T. Q. M. D. (2018). Kemampuan siswa sekolah dasar dalam penggunaan huruf kapital pada teks di kebumen. 3, 11–17.

Mulyati, S. (2022). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 6(2), 2495–2504.

Nalurita, A., & Rusmana, N. (2017). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Kesalahan Penggunaan Penulisan Huruf Kapital pada Paragraf Deskripsi di Sekolah Dasar. 4(1), 1–9.

Penelitian, L., Hasil, P., Ensiklopedia, P., Perguruan, D. I., Gusnayetti, T., Imam, S., & Padang, B. (2020). PENTINGNYA PENGGUNAAN BAHASA INDONESIA. Ensiklopedia of Journal, 2.

Purnamasari, A. M., Magdalena, I., & Rosnaningsih, A. (2020). Analisis Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Pada Paragraf Deskriptif Siswa Kelas 4 Sdn Binong Ii Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1), 13–23. https://doi.org/10.31000/ijoee.v1i1.2564

Rizqika, F. D. (2016). Penerapan Media Audio Dan Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Ketrampilan Menulis. Skripsi Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Purwokerto.

Rulviana, V. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Pada Penulisan Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 1–6. https://doi.org/10.24256/jtlr.v2i1.1331

Rusanti, R., Fathurohman, I., & ... (2022). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Siswa Sekolah Dasar. JISIP (Jurnal Ilmu …, 6(2), 3995–4001.

S, G. W., & Indihadi, D. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Analisis Teks Deskripsi melalui Media Gambar Tunggal di Sekolah Dasar. 3(5), 2345–2354.

Safitri, S. R., Fauziyah, N., & Nugroho, A. S. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Deskripsi Melalui Media Kartu Kata Bergambar Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 2(2), 85. https://doi.org/10.30587/jtiee.v2i2.758

Shara, A. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN MENENTUKAN HURUF KAPITAL DAN TANDA BACA PADA KARANGAN DESKRIPSI SISWA KELAS V SD NEGERI 161 PEKANBARU. 3, 346–352.

Siburian, L. (2018). ANALISIS KESALAHAN PENULISAN HURUF KAPITAL OLEH MAHASISWA PGSD SEMESTER II KELAS 3 UNIKA SANTO THOMAS SUMATERA UTARA. June.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Penerbit Alfabeta.

Wardani, S. R., Andayani, & Suyitno. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0.

Downloads

Published

2023-01-12

How to Cite

Nurlis Sriwahyu Utami, & Arya Setya Nugroho. (2023). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL PADA PARAGRAF DESKRIPTIF PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), 199–214. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i1.498