Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran BIPA Melalui Kata Serapan dalam Bahasa Indonesia

Authors

  • Ratino Ratino Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Laily Nurlina Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2883

Keywords:

BIPA, Foreign Language, Loan Words, Literature Review, Strategy

Abstract

This research aims to examine the use of loan words as teaching material for Indonesian Language for Foreign Speakers (BIPA) in mastering vocabulary. This research is motivated by the development of the Indonesian language, one of the processes of which is through loanwords. Data was obtained from various sources such as scientific journals, books and relevant articles. Data analysis was carried out qualitatively with a focus on identifying main themes, patterns and relationships between various variables in the literature that had been collected. The results of the research show that loan words can be used as BIPA teaching materials which are useful for facilitating understanding and enriching vocabulary for BIPA learners. Loan words originating from various languages such as Arabic, Dutch, English, Sanskrit, Portuguese, French, Chinese, Japanese, Persian, Greek, Hindi and others are proof that Indonesian is adaptive and open to other languages. The strategies used for BIPA learning using loanwords include cognitive approaches, use in daily conversations, introduction to grammatical concepts, and approaches to daily contexts, academic use, and use in the field of technology.

References

Afjalurrahmansyah. (2018). Bahasa Arab dalam bahasa Indonesia: Analisis kritis terhadap perubahan makna kata serapan dalam bahasa Arab. Diwan, 4, 44–57.

Badudu, Y. (2003). Kamus kata-kata serapan asing dalam bahasa Indonesia. Penerbit Buku Kompas.

Cholsy, H. (2016). Kata serapan bahasa Perancis sebagai sebuah distingsi dalam ranah kuliner dan mode di Indonesia. International Prasasti III: Current Research in Linguistics, 362–367.

Hadi, S., dkk. (2003). Perubahan fonologis kata-kata serapan dari bahasa Arab dalam bahasa Indonesia. Humaniora, 15, 121–132.

Jannah, R., & H. (2022). Kata serapan bahasa Arab dalam bahasa Indonesia: Pendekatan leksikografi. Al Islah: Jurnal Pendidikan Islam, 20, 123–132.

Kemendikbud. (2023). Bahasa Indonesia disetujui menjadi bahasa resmi sidang umum UNESCO. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/11/bahasa-indonesia-disetujui-menjadi-bahasa-resmi-sidang-umum-unesco

Kurnia, N. F. E., & C. H. (2022). Analisis kata serapan dari berbagai bahasa asing dalam kehidupan sehari-hari. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring), 718–727.

Maneechukate, S. (2014). Kata serapan bahasa Sansekerta dalam bahasa Indonesia dan bahasa Thai sebagai bahan pengajaran bahasa. Jurnal Kependidikan, 44, 158–167.

Meysitta, L. (2018). Perkembangan kosakata serapan bahasa asing dalam KBBI. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Bapala), 5(2), 1–10.

Mujianto, G., & S. (2021). Tipe modifikasi fonem kata serapan asing ke dalam bahasa Indonesia pada surat kabar online berbahasa Indonesia. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(1), 1–9.

Putri, M. R., dkk. (2021). Pola perubahan fonem vokal dan konsonan kata serapan dari bahasa Jepang ke dalam bahasa Indonesia. Prosodi, 15, 166–177.

Solikhah, A. A., & Nurlina, L. (2024). Pemanfaatan media digital pada pembelajaran BIPA: Sebuah kajian literatur. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 11(1), 63. https://doi.org/10.30595/mtf.v11i1.20746

Sugono, D., dkk. (2003). Pengindonesiaan kata dan ungkapan asing. Departemen Pendidikan Nasional.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2009 tentang bendera, bahasa, dan lambang negara, serta lagu kebangsaan. (2009).

Zahra, M., & S. M. (2019). Analisis kata serapan dari bahasa Belanda ke dalam bahasa Indonesia. E-Journal: Sastra Indonesia, 8, 87–94.

Downloads

Published

2025-01-03

How to Cite

Ratino Ratino, & Laily Nurlina. (2025). Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran BIPA Melalui Kata Serapan dalam Bahasa Indonesia. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 138–153. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2883