Manajemen Berbasis Sekolah Meningkatkan Otonomi dan Akuntabilitas

Authors

  • Raissa Hanafiah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Syahla Iffat UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Lubi Rawdhatun Nabila UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hesti Kusumaningrum UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2861

Keywords:

Education accountability, Education Management, Education quality, School autonomy, School-Based Management

Abstract

This article discusses the concept of School-Based Management (SBM) as an education management approach implemented in Indonesian schools. MBS aims to encourage schools to be independent, active, transparent and accountable in improving the quality of education. This article explains how SBM facilitates schools to develop education quality improvement programs according to their needs through participatory and democratic decision-making. School autonomy in decision-making results in more effective and efficient education programs, involving principals, teachers, staff, parents, students, school committees and communities. The article also discusses the importance of curriculum development and community participation in improving the quality of education in Indonesia.

References

Aliyyah, R. R., Mulyadi, D., Widyasari, W., & Kholik, A. (2019). Manajemen lembaga pendidikan. Jakarta: Polimedia Publishing.

Bafadal, I. (2013). Manajemen peningkatan mutu sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Danim, S. (2012). Konsep dan teori manajemen berbasis sekolah. Jakarta: Direktorat Pembinaan Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Farikhah, S. (2015). Manajemen lembaga pendidikan. Yogyakarta: Aswaja Presindo.

Fattah, N. (2012). Sistem penjaminan mutu pendidikan. Bandung: Bumi Aksara.

Karnama, M. M., & Prihamdani, D. (2019). Peranan manajemen berbasis sekolah (MBS). Jurnal Sekolah Dasar, 4(2), 68–73.

Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian penelitian pendekatan kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33.

Minarti, S. (2017). Manajemen sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mistrianingsih, S., Imron, A., & Nurabadi, A. (2015). Peran kepala sekolah dalam implementasi manajemen berbasis sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 24(5), 367–375.

Nadeak, B. (2022). Manajemen berbasis sekolah (MBS).

Nur Aedi. (2010). Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah: Buku 1 konsep dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Setiawan, M. R., Sudrajat, A., & Tedjawiani, I. (2022). Manajemen berbasis sekolah (MBS) dalam meningkatkan mutu sekolah (Studi deskriptif tentang peran kepala sekolah dalam MBS pada SMPN 3 dan SMPN 4 Malangbong). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(5), 1335–1346.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suharsono. (2012). Manajemen pendidikan: Sebuah pengantar bagi para calon guru. Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan UNS dan UPT.

Suparlan. (2013). Manajemen berbasis sekolah: Dari teori sampai dengan praktek. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Raissa Hanafiah, Syahla Iffat, Lubi Rawdhatun Nabila, & Hesti Kusumaningrum. (2024). Manajemen Berbasis Sekolah Meningkatkan Otonomi dan Akuntabilitas. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 129–137. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2861