Pengembangan Media Wayang Interaktif untuk Pembelajaran Bahasa Jawa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Ratna Sari Universitas Islam Balitar
  • Sripit Widiastuti Universitas Islam Balitar
  • Desy Anindia Rosyida Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2850

Keywords:

Learning, Media, Interactive, Wayang, Javanese, Language

Abstract

This study aims to develop an interactive puppet learning media to enhance the interest and understanding of fourth-grade students in the Javanese language. The method used is Research and Development (R&D), which includes needs analysis, design, development, and media trials. Observational results show that students struggle with understanding Javanese vocabulary and etiquette, which affects their comprehension. The interactive puppet media is expected to serve as a solution to capture students' attention and enrich their learning experience. This media presents content visually and engagingly, facilitating the understanding of difficult concepts, and offering a more interactive learning experience. Validation from content, language, and media experts indicates that this media is suitable for use in Javanese language learning. This study is expected to improve the quality of Javanese language education in elementary schools, particularly in fourth-grade classes, and encourage students to further explore Javanese culture.

References

Arief, S. (2009). Media pendidikan, pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. PT. Rajagrafindo Persada.

Arikunto, S. (2020). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran (Edisi 21). PT Raja Grafindo Persada.

Fahreza, F., & Julianda, R. (2018). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan prestasi belajar pada pembelajaran IPS siswa kelas V SDN Langung. Visipena, 9(1), 31–46.

Hamalik, O. (2000). Psikologi belajar dan mengajar. Sinar Baru Algesindo.

Harghana, B., & Aji, M. P. P. B. (2001). Bunga rampai wayang purwa beserta penjelasannya (Vol. 1). Cendrawasih.

Marwanto, S., & Muhant, R. B. (2000). Apresiasi wayang. CV Cendarawasi.

Nazilah, S. R. (2015). Implementasi kurikulum muatan lokal bahasa Using dalam membentuk karakter siswa SMPN 1 Giri Banyuwangi Jawa Timur. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Ngafifatul, N. (2024). Pengembangan media wayang kertas pada pembelajaran bahasa Jawa. Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali.

Nur Wulandari, D., & Zainuddin, A. (2019). Analisis manfaat penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi komputer terhadap tingkat pemahaman siswa pada kelas rendah di SD IT Muhammadiyah Al Kautsar Kartasura. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. Pensa, 3(2), 243–255.

Oktavianti, R., & Wiyanto, A. (2014). Pengembangan media gayanghetum (gambar wayang hewan dan tumbuhan) dalam pembelajaran tematik terintegrasi kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 65–70.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (27th ed.). Alfabeta.

Tiyas, S. K. (2022). Media wayang kulit dalam pembelajaran bahasa Jawa di sekolah dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 337–341.

Utami, S., & Wardani, D. S. S. (2020). Upaya pendidikan karakter siswa melalui pembelajaran bahasa Jawa. Likhitaprajna, 22(1), 40–50.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Ratna Sari, Sripit Widiastuti, & Desy Anindia Rosyida. (2024). Pengembangan Media Wayang Interaktif untuk Pembelajaran Bahasa Jawa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 67–91. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2850