Keutamaan Ilmu dalam Perspektif Islam: Transformasi Spiritualitas dan Kontribusi Sosial bagi Kaum Muslim dalam Kitab Mahfudzot Fadhoilul Iman

Authors

  • Faizah Mardiyah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Ainur Rofiq Sofa Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2841

Keywords:

virtues of knowledge, Islam, Mahfudzot Fadhoilul Iman, spiritual transformation

Abstract

This study aims to examine the virtues of knowledge from an Islamic perspective as taught in the book Mahfudzot Fadhoilul Iman and to explore its relevance in shaping the spiritual transformation of individual Muslims and their social contributions in the modern era. A qualitative approach was employed, utilizing a literature review method to analyze the key principles outlined in the book.The findings reveal that the book Mahfudzot Fadhoilul Iman emphasizes knowledge as the foundation of faith, guiding humanity toward divine truth. Values such as al-ilmu nurun (knowledge is light) and thalabul ilmi faridhatun (seeking knowledge is an obligation) highlight the importance of knowledge as a spiritual means of drawing closer to Allah. Additionally, the principle khairun naasi anfa'uhum linnaas (the best of people are those who are most beneficial to others) underscores the significant social dimension of knowledge in building a prosperous and harmonious society.This study also finds that the values in Fadhoilul Iman remain relevant to contemporary challenges, such as developing education based on Islamic values and applying ethical knowledge in professional fields. By recontextualizing the teachings of this book, Muslims can utilize knowledge as an instrument to strengthen their faith while contributing meaningfully to the well-being of humanity.

References

Agustini, A., & Sofa, A. R. (2024). Analisis Perspektif Ismail Raji Al-Faruqi dan Seyyed Hossein Nasr tentang Islam dan Sains. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(6), 363–370.

Agustini, A., & Sofa, A. R. (2025). Mencintai Karena Allah: Konsep dan Aplikasinya dalam Kehidupan Sosial Berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits serta Implikasinya di Kampus Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 35–41.

Al Qadri, M., Hasibuan, M., & Shofiah, S. (2024). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Kitab Ihya’‘Ulumuddin (Studi Tokoh Imam Al-Ghazali). Journal Millia Islamia, 322–332.

Anggraini, T., & others. (2024). Menganalisis Surat Al-Alaq Ayat 1-5 Tentang Belajar Berdasarkan Tafsir Tarbawi. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 183–206.

Arif, S. (2024). Studi Komparatif Pendapat Yusuf Al-Qaradhâwiy Dan Wahbah Az-ZuḪailiy Tentang Zakat Penghasilan Dari Perspektif Maqashid Syariah As-Syâthibiy. Institut PTIQ Jakarta.

Arifin, M. Z., & Sofa, A. R. (2025). Pengaruh Shalat Lima Waktu terhadap Disiplin dan Kualitas Hidup. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 70–78.

Hanafi, H., & Sofa, A. R. (2024). Refleksitas Iman dan Ilmu Serta Apresiasinya Berdasarkan Studi Al-Qur’an dan Al-Hadits. Moral: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 278–294.

Harifah, N., & Sofa, A. R. (2025). Penguatan Tradisi Keislaman di Ma’had Putri Nurul Hasan MAN 2 Probolinggo: Implementasi Pengajian Kitab, Amalan Harian, dan Ritual Kolektif dalam Pembentukan Karakter Santri. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 218–239.

Mardiya, Z., & Sofa, A. R. (2025). Keutamaan Menuntut Ilmu dalam Perspektif Islam di Kehidupan Modern: Tantangan, Peluang, dan Pengaruh Teknologi dalam Pembentukan Karakter di Era Digital. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 13–26.

Mumtaz, M. A. (2024). Penafsiran ayat ayat hikmah menurut Sayyid Qutb dalam kitab tafsir Fi Zilalil Qur’an. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Pernanda, A., & Holid, S. (2024). Pengaruh Karya Yusuf Al-Qardhawi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Era Digital. Journal on Education, 6(4), 19693–19704.

Ramadani, S., & Sofa, A. R. (2025). Kejujuran dalam Perspektif Pendidikan Islam: Nilai Fundamental, Strategi Implementasi, dan Dampaknya terhadap Pembentukan Karakter Santri di Pesantren. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 193–210.

Ridho, M. M., Sulthoni, A., & Saputra, A. (2024). RELEVANSI FILSAFAT ETIKA IBNU TAIMIYAH DALAM PENGEMBANGAN HUKUM MODERN. Prosiding Seminar Internasional Peluang Dan Tantangan Perguruan Tinggi Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0, 1(1), 222–237.

Rosli, M. H., Yusof, M. Y., Abidin, M. Z. H. Z., & others. (2024). The Concept Of Cupping As A Treatment For Diseases According To Ibn Qayyim Al-Jawziyyah In The Book Tibb An-Nabawi: Konsep Bekam Sebagai Terapi Rawatan Penyakit Menurut Ibnu Qayyim Al-Jawziyyah Dalam Kitab Tibb An-Nabawi. Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies, 33(2), 227–239.

Saputra, E. B. N., Saiddaeni, S., & Bistara, R. (2024). IBNU KHALDUN DAN PENDIDIKAN ISLAM: TELAAH ATAS AL-MUQADDIMAH. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–18.

Sholeha, S., & Sofa, A. R. (2025). Konsep Etika Keutamaan dalam Tasawuf Abdul Qadir Al-Jailani dan Pengaruhnya terhadap Terbentuknya Akhlak Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 176–186.

Sofa, A. R. (2022). Islamic Religious Education Literacy and Numeration In the Perspective of the Qur ’ an and Hadits. 3(02). https://doi.org/10.35719/jier.v3i2.242

Sofa, A. R., Mundir, H., & Ubaidillah, H. (2024). Learning Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Build the Morals of Zainul Hasan Genggong Islamic University Students. International Journal of Educational Narratives, 2(1), 42–47.

Sugirma, S. (2020). KONSEP MUJAHADAH LI THALABIL ‘ILMI DALAM KITAB MAHFUDZOT. Al-Tadabbur, 6(2).

Triani, A. R., Nasution, N. H., Azahra, N., Khairina, J., & Tarigan, M. R. M. (2024). KONSEP ADAB DALAM MENUNTUT ILMU PADA SURAH AL-MUJADALAH AYAT 11 (STUDI KOMPARATIF TAFSIR ULAMA NUSANTARA). Al-Anshor: Jurnal Pendidikan, 1(1).

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Mardiyah, F., & Rofiq Sofa, A. (2024). Keutamaan Ilmu dalam Perspektif Islam: Transformasi Spiritualitas dan Kontribusi Sosial bagi Kaum Muslim dalam Kitab Mahfudzot Fadhoilul Iman. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 55–66. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2841