Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital pada Tiga Surat dari Pemenang Lomba Menulis Surat untuk Mendikbud

Authors

  • Firda Puspita Cahya Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Aida Sofie Rahman Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Ezzah Tanisha Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • M. Bahrul Mafaza Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Nazwa Azria Khaifa Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2790

Keywords:

Capital Letters, letters, spelling, words

Abstract

Bahasa Indonesia as an official communication tool had grammatical guidelines such as Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan (EYD) V, which was used to regulate the use of letters, punctuation, and word writing. One important aspect of this grammar was the correct use of capital letters. Unfortunately, there were still many errors in applying this rule, both in scientific and non-scientific writing. This study aimed to analyze the capitalization errors in the three winning letters of the Writing a Letter to the Minister of Education and Culture competition published on the Instagram account @kemdikbud.ri. This research used a qualitative method to examine the errors in capitalization in more depth. The results showed that most errors occurred in using capital letters at the beginning of sentences and proper names, and there were also inappropriate capital letters in the middle of sentences. Further education on capitalization was still needed, especially to improve good and correct writing skills according to Indonesian language guidelines.

References

Adiwijaya, S., Harefa, A. T., Isnaini, S., Raehana, S., Mardikawati, B., Laksono, R. D., ... & Muslim, F. (2024). Buku ajar metode penelitian kualitatif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Cahyani, A., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Analisis kesalahan berbahasa tulis pada teks narasi siswa kelas V SDN 13 Manggelewa Kabupaten Dompu. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 41–49.

Hidayatullah, D. (2017). Hubungan logika, bahasa, dan budaya. An-Nas: Jurnal Humaniora, 2(1), 72.

Husna, U. P., & Wardiah, D. (2023). Analisis kesalahan penggunaan huruf kapital pada koran Tribun Sumsel. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 404-407.

Khadijah, H., Intiana, S. R., & Husniati, H. (2021). Analisis kemampuan menu populis pantun siswa kelas VB SDN 1 Midang Lombok Barat tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Education Journal, 2(1), 27-34.

Khasanah, R. U., Wiarsih, C., & Ernawati, A. (2021). Analisis kesalahan penulisan huruf kapital pada karangan narasi menggunakan Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 310. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1126

Maharatri, K., Wahyuningsih, S., & Suharno. (2021). Analisis kesalahan penggunaan huruf kapital pada karangan narasi peserta didik kelas V sekolah dasar. Jurnal: Didaktika Dwija Indria. https://doi.org/10.20961/ddi.v9i6.49330

Permatasari, D. D., Satrijono, H., & Kurniasih, F. (2021). Kesalahan penggunaan huruf kapital dan tanda baca dalam menulis tegak bersambung pada tema 6 SD Negeri Jombang 05 Kabupaten Jember. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 78-93.

Purnamasari, A. M., Magdalena, I., & Rosnaningsih, A. (2020). Analisis penggunaan huruf kapital dan tanda baca pada paragraf deskriptif siswa kelas 4 SDN Binong II Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1).

Resnani, R. (2021). Analisis kesalahan penggunaan huruf kapital dan tanda baca pada hasil menulis siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 67 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(3), 329-388.

Saharah, S., & Indihadi, D. (2019). Penggunaan teknik mind mapping pada keterampilan menulis ringkasan siswa dalam pembelajaran bahasa Indonesia. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 9-15.

Sari, D. Y., Oktariani, L., & Novira, M. (2024). Upaya dalam meningkatkan kemampuan menulis permulaan di sekolah dasar. 3(3), 72-80.

Shara, A. (2019). Analisis kemampuan menentukan huruf kapital dan tanda baca pada karangan deskripsi siswa kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. 3, 346–352.

Somadayo, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Graha Ilmu.

Suandi, I. N., Sudiana, I. N., & Nurjaya, G. (2018). Keterampilan berbahasa Indonesia berorientasi integrasi nasional dan harmoni sosial. RajaGrafindo Persada.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Firda Puspita Cahya, Aida Sofie Rahman, Ezzah Tanisha, M. Bahrul Mafaza, & Nazwa Azria Khaifa. (2024). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital pada Tiga Surat dari Pemenang Lomba Menulis Surat untuk Mendikbud. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 01–12. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2790