Evaluasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan

Authors

  • Khalib Gadafi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Afdhal Surya Hamid Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Haikal Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ahmad Sabri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Yusran Lubis Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i4.2622

Keywords:

Evaluation, Education Supervision, Education Quality

Abstract

In this article, the conceptual basis of educational supervision programme evaluation management will be explained. To improve the quality of education, management of educational supervision programme evaluation is important. It will provide a unique evaluation of education. In this explanation, the reasons why education supervision programme evaluation management is essential, the objectives of programme evaluation, the principles underlying evaluation and the procedures used to conduct evaluation are discussed. To improve evaluation management, a conceptual foundation is needed to understand education supervision programme evaluation on a micro and macro scale to improve the quality of education.

References

Akhyar, M., & Kosim, M. (2024). Gagasan pembaharuan pendidikan Islam berkemajuan perspektif KH Ahmad Dahlan. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(1), 1–19.

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian Muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).

Fatmariyanti, Y., Qurtubi, Q., & Bachtiar, M. (2024). Peran pengawas sekolah selaku pelaku supervisi pendidikan dalam meningkatkan mutu manajemen pendidikan. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 6(01), 47–58.

Giri, I. M. A. (2016). Supervisi pendidikan dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(01), 44–53.

Kasman, H., & Novebri, S. P. D. (2021). Manajemen dan supervisi pendidikan Islam. Madina Publisher.

Mulyono, R. (2024). Manajemen mutu terpadu pada supervisi pendidikan sebagai bidang garap manajemen pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 122–136.

Muslimin, I. (2023). Meningkatkan profesionalisme guru dengan model, pendekatan, dan teknik supervisi pendidikan di era Society 5.0. Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 33–49.

Sholihah, A. B., Sariroh, S., Rohmah, L. A., Husnah, J., & Rohimah, N. (2021). Manajemen dan supervisi pendidikan. Scopindo Media Pustaka.

Slameto, S. (2016). Supervisi pendidikan oleh pengawas sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 192–206.

Suparliadi, S. (2021). Peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 4(2), 187–192.

Wesnedi, C., Hasibuan, L., & Anwar, K. U. S. (2021). Supervisi pendidikan dalam lingkup pendidikan Islam era kontemporer. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 243–262.

Downloads

Published

2024-10-26

How to Cite

Khalib Gadafi, Afdhal Surya Hamid, Muhammad Haikal, Ahmad Sabri, & Yusran Lubis. (2024). Evaluasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(4), 108–117. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i4.2622