Peran Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Membangun Motivasi dan Minat Belajar Siswa

Authors

  • Ahnaf Istiqlal Berutu Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Mafira Roza Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Riki Naldi Hsb Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2249

Keywords:

Teacher's Role, Interactive Learning Media, Motivation and Learning Interest

Abstract

In learning, the teachers job is to educate, teach, lead and evaluate students. Learning can be done with learning alat that is more innovative and productive in presenting the material presented to students in class. The utilization of interactive learning alat is expected to have a major contribution and innovation in the world of education. With the interactive learning alat, it is expected to make it easier for teachers to create innovative and senang learning so that student motivation and interest in learning can increase. Motivation is the basic driving force that encourages a persons learning activities so that he is interested in something he is learning, because interest is a motivational tool in learning. A persons interest in learning depends on how much he wants to get learning results. How important the role of the teacher is in the use of this interactive learning alat, therefore the use of alat has a very big influence on increasing student motivation and interest in learning.

References

Asela, S., Salsabila, U. H., Lestari, N. H. P., Sihati, A., & Pertiwi, A. R. (2020). Jurnal Inovasi Penelitian. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1297–1304.

Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9

Heri, T. (2019). Meningkatkan Motivasi Minat Belajar Siswa. Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1), 59–79. https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1369

Indrawati, P. (2022). Peran Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3(3), 225–234. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i3.12978

Nurhidayati, V. N., Fitra Ramadani, Fika Melisa, & Desi Armi Eka Putri. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Siswa. Jurnal Binagogik, 10(2), 99–106. https://doi.org/10.61290/pgsd.v10i2.428

Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Studi Kasus Di Tk Muslimat Nu Maslakul Huda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 173. https://doi.org/10.30736/rfma.v8i1.140

Rokhim, D. A., Rokayah, D. Y., Arifianti, D., & Kaukaba, S. Q. (2013). Penggunaan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Kimia Pada Materi Spu Dalam Pembelajaran Hybrid. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika , 11(5), 93–102.

Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran. Jurnal Eduscience, 9(2), 583–591. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3042

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555

Waruwu, A. B. C., & Sitinjik, D. (2022). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 298–305. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.589

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Published

2024-06-20

How to Cite

Ahnaf Istiqlal Berutu, Mafira Roza, & Riki Naldi Hsb. (2024). Peran Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Membangun Motivasi dan Minat Belajar Siswa . Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 88–97. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2249