Pentingnya Literasi di Era Digital dalam Menghadapi Hoaks di Media Sosial

Authors

  • Annisa Anastasia Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1775

Keywords:

Digital Literacy, Hoaxes, Social Media

Abstract

This research aims to provide a solution to the importance of literacy in the digital era, to explain the importance of literacy in the digital era in dealing with hoaxes or false information on social media as well as strategies for increasing literacy in the digital era. Hoaxes can have a very detrimental impact, both on individuals and society as a whole. Therefore, it is important for people to always check the veracity of information before sharing it or taking action based on that information. With digital literacy, people can understand and manage information spread on social media. The research method used is a qualitative method with a library research approach. The literature study method involves collecting data by understanding and studying theories from various literature that are relevant to the research subject. Literacy in this digital era is the key to overcoming various challenges. Digital literacy is important in dealing with hoaxes, including the ability to identify hoaxes, evaluate the authenticity of information sources, understand the context of information, use tools, question information, and maintain online privacy and security. Digital literacy helps individuals become more intelligent, critical and responsible in consuming and disseminating information in the digital world.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.

Astuti, A. P., Istianingsih, S., & Widodo, A. (2022). Pentingnya Membangun Budaya Literasi (Budaya Membaca) pada Anak SD di Era Digital. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1184-1189.

Harjono, H.S. (2018). Literasi digital: Prospek dan implikasinya dalam pembelajaran bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(1), 1-7.

Iswanto, A., Maknun, M. L., Masfiah, U., Ridlo, S., & Hidayat, R. A. (2022). Praktik Literasi Mahasiswa Universitas Islam Negeri: Tantangan dan Peluang Literasi di Era Digital.

Khairunnisa, M., & Yuniati, Y. (2023). Pengaruh Pemahaman Literasi Media terhadap Informasi Berita Hoaks Undang-Undang Cipta Kerja Omnibus Law di Media Sosial pada Mahasiswa Unisba. In Bandung Conference Series: Islamic Broadcast Communication, 3(2), 366-370.

Khasanah, U., & Herina, H. (2019). Membangun karakter siswa melalui literasi digital dalam menghadapi pendidikan abad 21 (revolusi industri 4.0). In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Lestari, A., & Sugiarta, N. (2022). Sosialisasi Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Di Era Digital Pada Ibu-Ibu PKK Di Kampung Lio Cimahi. Jurnal Bhakti Karya dan Inovatif, 2(1), 22-28.

Liliana, D. Y., Andryani, N. A. C., & Sukesi, K. (2022). Peningkatan Literasi Informasi Bagi Perempuan Indonesia Untuk Melawan Hoax Terkait Covid-19. Mitra Akademia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 286-292.

Muannas, M., & Mansyur, M. (2020). Model Literasi Digital untuk Melawan Ujaran Kebencian di Media Sosial (Digital Literacy Model to Counter Hate Speech on Social Media). JURNAL IPTEKKOM (Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi), 22(2), 125-142.

Mutaqin, M. F. T., Bosrowi, B., Islamawan, A., Prihatin, D. T., Sutedi, D., Febbiyanti, F., ... & Apiat, U. A. (2023). Penguatan Literasi Digital Pada Era Disrupsi Digital Pada Remaja di Pulo Panjang. Mulia (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 2(2), 32-40.

Putri, N. L. P. N. S., Taruna, I. P. C., & Juliharta, I. G. P. K. (2021). Pengenalan dan Implementasi Konsep Digital Literacy dalam Kondisi BDR bagi Orang Tua Masa Kini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(1), 1-4.

Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18-29.

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Anisa, R. (2019). Pengembangan konten positif sebagai bagian dari gerakan literasi digital. Jurnal Kajian Komunikasi, 7(1), 31-43.

Sahilanada, Z. N., & Jumino, J. (2021). Kemampuan Literasi Digital Anggota Pers Mahasiswa Hayamwuruk Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro dalam Merespon Hoax. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 5(1), 89-99.

Sentoso, A., Octavia, O., Wulandari, A., Jacky, J., Kurniawan, S., & Thieng, S. (2021). Pentingnya Literasi Dalam Era Digital Bagi Masa Depan Bangsa. In National Conference for Community Service Project (NaCosPro), 3(1), 767-776).

Silitonga, P. D., Waruwu, R., & Lombu, K. S. (2022). Literasi Digital untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri 156487 Siramiramian. ULEAD: Jurnal E-Pengabdian, 72-76.

Sirait, N. A., & Pamungkas, I. N. A. (2020). Kompetensi Komunikasi Pengajar Perguruan Tinggi Di Era Digital. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian, 6(1), 426-434.

Terttiaavini, T., & Saputra, T. S. (2022). Literasi digital untuk meningkatkan etika berdigital bagi pelajar di Kota Palembang. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(3), 2155-2165.

Ummah, A. H., & Kurniawan, A. (2020). Literasi Digital dan Peran Strategis Net Generation dalam Membangun Konten Positif di Media Sosial. INTEGRITAS: Jurnal Pengabdian, 4(2), 170-181.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1-17.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Annisa Anastasia Salsabila, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2023). Pentingnya Literasi di Era Digital dalam Menghadapi Hoaks di Media Sosial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 45–54. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1775