Layanan Bimbingan dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus dengan Hambatan Fisik dan Motorik
DOI:
https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1567Keywords:
Counseling guidance, the child with special needed, environmentAbstract
Guidance is the process of providing assistance carried out by someone who is an expert or a counselor to another person or counselee in a sustainable way so that they are able to understand all the potential that exists in themselves and are able to understand their environment, are able to accept themselves and can adapt. Children with special needs (Heward) are children who experience deviations, disorders or disabilities in physical, mental, emotional and social terms, or a combination of these things in such a way that they require special educational services, which are adapted to the deviation, disorder or their disability.
References
Puspita, D., Calista, W., & Suyadi, S. (2018). Perkembangan Fisik-Motorik Siswa Usia Dasar: Masalah Dan Perkembangannya. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 4(2), 170- 182.
Taufan, J., Ardisal, A., Damri, D., & Arise, A. (2018). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak dengan Hambatan Fisik dan Motorik. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 19-24.
Tjasmini, M. (2016). Arah pembelajaran anak cerebral palsy. Pedagogia, 12(2), 60-70. Munisa, M., Lubis, S. I. A., & Nofianti, R. (2022). PENERIMAAN ORANG TUA TERHADAP ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (TUNADAKSA). Warta Dharmawangsa, 16(3), 358-364.
Zumratun, Z. (2023). PENDIDIKAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (TUNA DAKSA) DI SEKOLAH LUAR BIASA (SLB) DESA TENTE KEC. WOHA. FASHLUNA, 4(1), 78-86.
Siaahan, H., & Armanila, V. (2022). Studi Kasus: Penanganan Anak Tunadaksa (Cerebral Palsy). Jurnal Pelangi, 4(1), 1-23.
Zakiyah, U. L., Mahmudah, S., & Aisah, S. (2022). Pendidikan Akhlak Pada Anak Tuna Daksa di SDN Mojoroto 1 Kota Kediri. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 664-671.
Ananda, E. (2022). Layanan Individual Dalam Membangun Percaya Diri Pada Penyandang Tuna Daksa Di SDLB Negeri 167713 Kota Tebing Tinggi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).
Barida, M. (2023). Hubungan Penerimaan Diri dengan Kemandirian Psikososial Anak Berkebutuhan Khusus. Buletin Konseling Inovatif, 3(1).
Safitri, A., Rajiman, H., Dingomaba, L., Husain, R. R., & Tonra, W. S. (2022). PENERAPAN TEKNIK MODELLING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI ANAK TUNADAKSA DI SD NEGERI 49 KOTA TERNATE. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 2(3), 39-48.
Nuryati, N. (2022). Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Unisa Press.
Utami, N. F. R., & Supandi, S. (2023). BIMBINGAN ORANG TUA DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI YAYASAN PENDIDIKAN ANAK LUAR BIASA (YPALB Cepogo Kabupatan Boyolali) (Doctoral dissertation, UIN Surakarta).
Utami, R. B. (2022). GAMBARAN PROSES PENERIMAAN DIRI ORANG TUA YANG MEMILIKI ANAK DENGAN PENYANDANG TUNADAKSA DI KECAMATAN TELUK SEGARA KOTA BENGKULU (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Isnaeni, N. (2023). KEMAMPUAN INTERAKSI SOSIAL ANAK TUNADAKSA DI SLB- D YAYASAN PEMBINAAN ANAK CACAT (YPAC) KOTA BANDUNG (Doctoral dissertation, FISIP UNPAS).