Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Muatan PPKN Menggunakan Model PBL, Discovery Learning, Dan Talking Stick Pada Siswa Kelas V SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin
DOI:
https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1525Keywords:
learning activities, learning outcomes, PBL, Discovery Learning, Talking StickAbstract
The problem of this research is the lack of understanding of the material and student involvement and learning outcomes that have not yet reached the KKM. This study aims to increase student learning activities and outcomes in civic education learning in class V SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin. This study used a qualitative research approach with the type of Classroom Action Research (CAR), which was conducted in three meetings. The research setting was fifth grade students at SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin for the 2022/2023 academic year, with a total of 23 students consisting of 12 male students and 11 female students. The results showed that teacher activity at meetings 1 to 3 increased from a score of 19 to 28. Student activity at meetings 1 to 3 increased from 43.4% to 82.6% (classical). Cognitive aspect learning outcomes at meetings 1 to 3 increased from 60.8% to 86.9% (classical). The learning outcomes of the affective domain of discipline at meetings 1 to 3 increased from 69.5% to 91.3% (classical), the affective domain of confidence at meetings 1 to 3 increased from 69.5% to 86.9% (classical) and learning the affective domain of the area of responsibility at meetings 1 to 3 increased from 73.9% to 82.6% (classical). The results of learning the psychomotor aspects at meetings 1 to 3 increased from 47.8% to 82.6% (classical).
References
Ahmad, F., & Mustika, D. (2021). Problematika Guru dalam Menerapkan Media pada Pembelajaran Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2008–2014. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1056
Amberansyah, M. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar PKn Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI), Means-Ends Analysis (MEA) dan Word Square Pada Siswa Kelas IV SDN Teluk Dalam 11 Banjarmasin. -, 3(1).
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajaran siswa di sekolah dasar. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1). https://doi.org/10.23887/jipp.v2i1.13851
Ansori M. & Iswati S. (2019). Motodologi Penelitian Kuantitatif: Edisi 1. Surabaya: Airlangga
Ardiansyah & Arda. (2020). Peran Orang Tua dalam Proses Belajar Anak di Masa Pandemi Covid-19 dalam Menumbuhkan Sikap Ilmiah (Studi Kasus Pada Siswa Usia 10-12 Tahun pada Mata Pelajaran IPA). Jurnal Studi Gender dan Islam Musawa, 12(1), 140-164.
Ardyansyah, A., & Fitriani, L. (2020). Efektivitas penerapan metode discovery learning dalam pembelajaran Imla. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 230-244.
Asrifah, S., Solihatin, E., Arif, A., & Iasha, V. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN Pondok Pinang 05. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 183-193.
Buchari, A. (2018). Peran Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah
Darouich, A., Khoukhi, F.,& Douzi, K. (2017). Modelization of cognition, activity and motivation as indicatorsfor Interactive Learning Environment. Advances in Science, Technology and Engineering Systems Journal, 2 (3), hlm. 520-531.
Dewi, S. M. (2013). Meningktkan Hasil Belajar Menari Kreatif melalui Pendekatan Pembelajaran Piaget dan Vygotsky. 23(1).
Faizah, N. S. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2). http://www.journalfai.unisla.ac.id/index.php/at-thulab/article/view/85/79
Fauzi, Z. A., Rahima, L., & Asniwati, A. (2020, January). Meningkatkan aktivitas belajar siswa tema daerah tempat tinggalku muatan PPKn materi keragaman karakteristik individu menggunakan kombinasi model problem based learning (PBL), numbered heads together (NHT) dan Make a match pada kelas IV SDN Pekauman 3 Banjarmasi. In Prosiding Seminar Nasional PS2DMP (Vol. 5, No. 1).
Fitri, R., Neviyarni, N., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran PKn Dengan Model Cooperative Learning Tipe Talking Stick Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 183-193.
Hakim, L., & Yulianasari, M. (2021). Penerapan Strategi Talking Stick dengan Media Kartu Berwarna Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Aksara Jawa Kelas V SD Muhammadiyah 3 Ponorogo. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i1.46277
Hardini, T. (2015). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Melalui Metode Sosiodrama Di Kelas 5 Sd Tlompakan 01 -TuNtang. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan., 5(3), 120– 135.
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektual. 3 (1). Hlm. 28-38
Iqra: FTIK IAIN Manado, 12(2), 106-124. Syaharuddin, & Mutiani. (2020). Strategi Pembelajaran IPS: Konsep dan Aplikasi. Banjarmasin: IPS Universitas Lambung Mangkurat.
Kamarudin, K., Irwan, I., & Daud, F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Pkn. Jurnal Basicedu, 5(4), 1847–1854. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1059
Muslihudin, A. (2019). Implementasi model discovery learning berbantuan video dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 1 Suganangan. Jurnal Elementaria Edukasia, 2(1), 74-86.
Mustafa, P. S., & Roesdiyanto, R. (2021). Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme melalui Model PAKEM dalam Permainan Bolavoli pada Sekolah Menengah Pertama. Jendela Olahraga, 6(1), 50–56. https://doi.org/10.26877/jo.v6i1.6255
Noorhapizah, Nur’alim, Agusta, A. R., & Fauzi, Z. A. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Keterampilan Membaca Pemahaman dalam Menemukan Informasi Penting Dengan Kombinasi Model Directed Inquiry Activity (DIA), Think Pair Share (TPS) dan Scramble pada Siswa Kelas IV SDN Pemurus Dalam 7 Banjarmasin. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP, 5(2), 101-116.
Parnawi. A. (2020). Psikologi Belajar. Jakarta: Deepublish
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Mata Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4331–4340. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1565
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717-1724.
Prasetyo, T. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pkn Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Siswa Kelas Vi Sdn Gendongan 02. Cahaya Pendidikan, 5(2), 1-12.
Puspitarini, D. (2023). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar PPKn Melalui Discovery Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Games. 8(3), 388–396. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/485
Qodri, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogik, 04(02), 188–202. https://doi.org/https://doi.org/10.33650/pjp.v4i2.17
Reinita, R. (2020). Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pkn di Kelas V SDN 02 Aur Kuning Bukittinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 13-24.
Reski, R., Hutapea, N., & Saragih, S. (2019). Peranan model problem based learning (PBL) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis dan kemandirian belajar siswa. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(1), 049-057.
Rohmah, A. N. (2017). Belajar Dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). CENDEKIA Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 09(02), 193–210. https://doi.org/https://doi.org/10.37850/cendekia.v9i02.106
Rukin. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surabaya: Jakad Media Publishing.
S. Imam & Madiistriyatno H. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Banten: Indigo Media.
Sabani, F. (2019). Perkembangan Anak-anak Selama Masa Sekolah Dasar (6-7 Tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.71
Saifullah, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Pembelajaran Kontekstual Questioning Pada Siswa Kelas V Sdn Maniang Kecamatan Pulau Laut Tengah Kabupaten Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 44-52.
Sapto, S. H., & Sinaga, P. (2022). Strategi Representasi Eksternal Dalam Meningkatkan Keterampilan Kognitif Materi Hukum Newton Gerak Lurus. Jurnal Pendidikan Nusantara, 119–130. https://ejournal.tahtamedia.com/index.php/nusantara/article/view/14%0Ahttps://ejournal.tahtamedia.com/index.php/nusantara/article/download/14/11
Sarimuddin, S., Muhiddin, M., & Ristiana, E. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Kognitif Dan Keterampilan Berpikir Kritis Materi Ipa Siswa Kelas V Sd Di Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 281–288. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i3.4864
Sarosa. S. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kanisius.
Sukaptiyah, S. (2015). Peningkatan hasil belajar PKN melalui model problem based learning pada siswa kelas VI SD Negeri 1 Mongkrong, Wonosegoro. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 114-121.
Sulfemi, W. B. (2019). Penerapan model pembelajaran discovery learning meningkatkan motivasi dan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1).
Surbakti, K. (2018). Upaya meningkatkan hasil belajar pkn siswa dengan menggunakan model talking stick materi sistem pemerintahan pusat. Jurnal tematik, 8(1), 166-171.
Suriansyah, A., Aslamiah, Sulaiman & Noorhafizah. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Wahab. G & Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Indramayu: Penerbit Ada
Yara, Y.S. & Taufik, M. (2021). Efektivitas Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6349_6356. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.896