Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Kombinasi Model PBL, SR, Dan CRH Di SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin

Authors

  • Rini Wahyuni Universitas Lambung Mangkurat
  • Ahmad Muhyani Rizalie Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1524

Keywords:

Learning Activities, Learning Outcomes, Problem Based Learning, Simultaneous Roundtable, Course Review Horay

Abstract

The problem raised in this study is the low activity and student learning outcomes. Effort to overcome this problem is to apply learning with a combination of Problem Based Learning, Simultaneous Roundtable, and Course Review Horay models. The aim of the research is to describe teacher activities, analyze student activities, and student learning outcomes. The study used classroom action research which was carried out in 4 meetings. The subjects of this research were fourth grade students at SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin, with 24 students consisting of 12 male students and 12 female students in the 2022/2023 school year. This research uses a qualitative approach. The results showed that teacher activitie scored 97 in the very good category. Student activities get a score 96 with very active category. Cognitive learning outcomes achieve 96% completeness and affective and psychomotor learning outcomes achieve 100% completeness.

References

Agustina, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Roundtable Berbantuan Media Gambar Seri Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(1), 78-90.

Ansariyah. (2020). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Pecahan Melalui Metode Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Kelas III MIN 6 Susoh Aceh Barat Daya Tahun Pelajaran 2016 / 2017. Journal of Education, Science and Technology, 1(1).

Arikunto, S., Suhardjono, & S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.

Baharun, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231. https://doi.org/10.21154/cendekia.v14i2.610

Fitria, M. (2022). Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, Kebermaknaan, Dan Hasil Belajar Muatan Matematika Siswa Dengan Model Pembelajaran Proton Pada Siswa Kelas V Sd Muhammadiyah 6 Banjarmasin. https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/34183

Irpan, A. (2022). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Pada Siswa Kelas V Upt Sd Negeri 4 Maroangin. 1, 2762–1436. https://sainsglobal.com/jurnal/index.php/gjp

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Kompri. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Media Akademi.

Kusfabianto, I. J., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Course Review Horay untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Kelas IV SD. Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 3(2), 87–92. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jtam

Marta, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Menggunakan Model Pembelajaran Round Table di Sekolah Dasar. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 8(2), 98-110.

Mustika, H., & Musliman, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vii. Jurnal Saintika Unpam : Jurnal Sains Dan Matematika Unpam, 2(1), 88. https://doi.org/10.32493/jsmu.v2i1.2921

Novera, E., Daharnis, D., Erita, Y., & Fauzan, A. (2021). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe course review horay dalam peningkatan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(6), 6349-6356.

Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan Prestasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran Pbl, Sr, Dan Qod. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1792. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9250

Rosalina, E., & Pertiwi, H. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatis, Auditori, Visual, dan Intelektual) terhadap Kemampuan Komuniasi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 1(2), 71–82. https://doi.org/10.31539/judika.v1i2.313

Saihu, A. C. (2022). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pbl Dengan Pendekatan Steam. Global Journal Science IPA, 1(1), 19-30.

Saleh, M., & Nooridawati. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Konsep Gaya Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Divariasikan Numbered Heads Together Pada Siswa Kelas Iv Sdn Teluk Tiram 6 Banjarmasin. Paradigma, 16.1.2015.

Sofan, A. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. PT Prestasi Pustakaraya.

Suprihartini, S. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Tema Pengalamanku dengan Model Pembelajaran Course Review Horay. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 116–123. https://doi.org/10.24176/anargya.v2i2.3946

Suryabrata, S. (2016). Metodologi Penelitian (PT Raja Drafindo, Ed.).

Downloads

Published

2023-11-12

How to Cite

Rini Wahyuni, & Ahmad Muhyani Rizalie. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Kombinasi Model PBL, SR, Dan CRH Di SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(4), 230–244. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1524