Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran Ppkn Sebagai Bentuk Pendalaman Materi UUD NRI 1945 di Kelas X SMAN 1 PamarayanPengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran Ppkn Sebagai Bentuk Pendalaman Materi UUD

Authors

  • Ronni Juwandi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Listi Fitriani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Tamrohul Ikhsani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Muhammad Roji Firdaus Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Enday Nurmahdiah SMA Negeri 1 Pamarayan

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1499

Keywords:

PPKn, Teaching Module, UUD 1945

Abstract

This research aims to ensure accuracy, ease of use, and effectiveness in the learning module development process which aims to increase understanding of the content of the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia (UUD 1945). In this research, research and development (R&D) methods are used using the ADDIE development model, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. In the research results, it is known that the results of expert validation of teaching materials obtained a score of 96% and validation of material experts obtained a score of 91%. In the practicality results obtained from the response questionnaire to teachers and students after using the teaching modules used, the practicality results for teachers were 94% and students were 98%. In the results of its effectiveness by giving evaluation questions to class X students, an average of 83.7 was obtained, while the KKM for class The results of this research show that the learning module that has been created meets the third evaluation standard, namely validity, ease of use, and effectiveness.

References

Adriani, N., & Silitonga, F. (2017). Pengembangan Modul Ajar Kimia Unsur Berbasis Inkuiri Terbimbing Fase Development Untuk Mahasiswa Pendidikan Kimia. 5(2), 44–47.

Alanur, S. N., Nawing, K., Septiwiharti, D., Syuaib, D., & Jamaludin, J. (2022). Pengembangan Bahan Ajar PPKn Bermuatan Nilai Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Karakter Kewarganegaraan Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(2), 107. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v12i2.15281

Ariawan, R., Utami, R., Herlina, S., & Istikomah, E. (2022). Pengembangan Modul Ajar Dengan Model Problem Based Learning Berorientasi Kemampuan Pemcahan Masalah. 05(01), 71–82.

Fitri, A., Efriyanti, L., Silmi, R., Islam, U., Sjech, N., Djambek, M. D., Lima, K., Kota, P., & Digital, M. A. (2023). Pengembangan Modul Ajar Digital Informatika Jaringan Komputer dan Internet Menggunakan Canva di SMAN 1 Harau. 7(1), 33–38.

Kurniawan, W., Pujaningsih, F. B., Latifah, N. A., Studi, P., Fisika, P., & Jambi, U. (2018). Analisis Kebutuhan Mahasiswa Terhadap Bahan Ajar Sebagai Acuan Pengembangan Modul Fisika Gelombang Bola dan Tabung. 3.

Kuswanto, J. (2019). Pengembangan Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VIII. 15(2), 51–56.

Lestari, K. D., Agustini, K., & Sugihartini, N. (2019). Pengembangan Modul Ajar Storyboard Berbasis Project Based Learning Untuk Siswa Kelas XI Multimedia Di SMK TI Bali Global Singaraja. 8.

Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.

Nisa, R., & Sholihah, M. (2023). Pengembangan Modul Ajar Program Sekolah Penggerak Berbasis Problem Based. 6(4), 719–732.

Nurdyansyah, & Mutala’liah, N. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 41(20), 1–15.

Puspita, L. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Keterampilan Proses Sains Sebagai Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Biologi. 5(1), 79–87.

Setiawan, R., Syahria, N., Andanty, F. D., & Nabhan, S. (2022). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. 40–50. https://doi.org/10.21776/ub.gramaswara.2022.002.02.05

Siswanto, D. (2020). Pengembangan Modul Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (PPKn) Untuk Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(2), 198. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i2.176

Sugito. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembuatan Modul Ajar Melalui Bimbingan Dan Latihan di Kecamatan Bandar Kabupaten Batang. 1(3), 180–189.

Suhardiyanto, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Perencanaan Pembelajaran PPKn Berbasis Student Centered Learning. Integralistik, 29(1), 21. https://doi.org/10.15294/integralistik.v29i1.14601

Tamami, S. (2020). Pengembangan Modul PPKn Berbasis Masalah pada Materi Norma dan Keadilan Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 178. https://doi.org/10.17977/um019v5i1p178-186

Wahyuni, S., Yati, M., & Fadila, A. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis REACT terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. 1(1), 1–12.

Widiya, M., Lokaria, E., & Sepriyaningsih. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. 5(5), 3314–3320.

Yolanda, Y. (2021). Pengembangan Modul Ajar Fisika Termodinamika Berbasis Kontekstual. 01, 80–95.

Buku Teks

Winaryati, E. (2021). Cercular Model of RD & D (Nahidloh Shofiyun (ed.)). Penerbit KBM Indonesia.

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Ronni Juwandi, Listi Fitriani, Tamrohul Ikhsani, Muhammad Roji Firdaus, & Enday Nurmahdiah. (2023). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran Ppkn Sebagai Bentuk Pendalaman Materi UUD NRI 1945 di Kelas X SMAN 1 PamarayanPengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran Ppkn Sebagai Bentuk Pendalaman Materi UUD. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(4), 185–195. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1499