Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Tingkat Hunian Kamar di Brits Hotel Puri Indah dengan Menggunakan Analisis SWOT

Authors

  • Sri Ambar Wati Universitas Bina Sarana Informatika
  • Henny Armaniah Universitas Bina Sarana Informatika

DOI:

https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i4.2612

Keywords:

SWOT Analysis, IFE and EFE Matrices, IE Matrix, Marketing

Abstract

Brits Hotel Puri Indah faces challenges in increasing room occupancy amid fierce competition in the hospitality industry. This study aims to analyze effective marketing strategies for Brits Hotel Puri Indah using SWOT analysis. The methods employed include the IFE (Internal Factor Evaluation), EFE (External Factor Evaluation), IE (Internal-External), and SWOT matrices. The target market is focused on the corporate segment. The analysis results show that Brits Hotel Puri Indah has Strengths in the appropriate corporate market segment but faces Weaknesses in the suboptimal use of digital marketing technology. From the IFE analysis, the hotel obtained a score of 3.54, which is quite good, as it exceeds the threshold score of 2.5. Similarly, the EFE results are also satisfactory, with a score of 3.31, surpassing the 2.5 benchmark. In the IE matrix, the hotel is positioned in Cell I, which is categorized as "Grow and Build," indicating that the strategic focus should be on growth and development strategies. The study recommends improving digital marketing technology and strengthening existing marketing strategies to significantly increase room occupancy.

References

Abidin, Z., Wardani, I., & Solikah, U. N. (2023). Analisis strategi pemasaran buah naga organik di Kampung Organik Beji di Kabupaten Wonogiri. Jurnal Pertanian Agros, 25(4), 3970–3978.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980.

Al Falih, M. S. H., Rizqi, R. M., & Ananda, N. A. (2019). Pengelolaan keuangan dan pengembangan usaha pada usaha mikro kecil menengah (Studi kasus pada UMKM Madu Hutan Lestari Sumbawa). Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1).

Anisatul Jannah, & Abdur Rohman. (2024). Strategi pemasaran hasil pertanian dalam upaya meningkatkan pendapatan studi petani di Desa Tlomar Kecamatan Tanah Merah Kabupaten Bangkalan. Iqtisodina: Ekonomi Syariah dan Hukum Islam, 7(1), 1–8.

EFE Matriks, & IE Matriks. (n.d.). Prosiding SENASTITAN: Seminar Nasional Teknologi Industri Berkelanjutan, 4.

Joko, H. M., & S. (n.d.). Strategi pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan pada UD. Kepiting Bahari di Desa Bontu-Bontu Kecamatan Towea Kabupaten Muna.

Justika, M. (2024). Peran Dinas Komunikasi dan Informatika dalam mewujudkan informasi yang beretika dan bertanggung jawab pada masyarakat pengguna media sosial di Kota Pematang Siantar.

Kotler, P. (2019). Marketing 4.0: Bergerak dari tradisional ke digital (A. Tarigan, Ed.). PT Gramedia Pustaka Utama.

Kotler, P., Pfoertsch, W., & Sponholz, U. (2021). The current state of marketing. In H2H marketing: The genesis of human-to-human marketing (pp. 1–28).

Laili, N. P. N., & Budiarti, A. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan, kualitas produk, dan promosi terhadap keputusan pembelian Mie Gacoan cabang Manyar Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 12(7).

Latief, N., Mandey, S. L., & Tampenawas, J. L. A. (2021). Strategi SWOT dalam meningkatkan penjualan pada UMKM Rumah Makan Padang Raya Santiago Sario Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 9(2).

Mutaqqien. (2021). Analisis dan strategi pengembangan usahatani sayuran prima di Kota Samarinda. Jurnal Agribisnis dan Komunikasi Pertanian (Journal of Agribusiness and Agricultural Communication), 1(1). https://doi.org/10.35941/jakp.1.1.2018.1664.1-11

Sugiyono. (2023). Metode penelitian kualitatif. Alfabeta.

Published

2024-10-21

How to Cite

Sri Ambar Wati, & Henny Armaniah. (2024). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Tingkat Hunian Kamar di Brits Hotel Puri Indah dengan Menggunakan Analisis SWOT. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(4), 157–177. https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i4.2612