Analisis Peluang Bahasa Indonesia Menjadi Bahasa Internasional dalam Perspektif Pengguna Media Sosial pada Mahasiswa UNIMED Fakultas Ekonomi
DOI:
https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i4.2590Keywords:
students, Indonesian language, social media, internationalAbstract
This study aims to analyze the role of social media in the spread of Indonesian among students and evaluate the potential of the language to become an international language. Using a qualitative approach, data was collected through a questionnaire distributed to students at the Faculty of Economics, State University of Medan. The results of the study showed that 87.9% of respondents used social media every day, and 69.7% considered the role of social media to be very important in introducing Indonesian internationally. Although most respondents believe that Indonesian has the potential to become an international language, they identified several barriers, such as inappropriate language use and lack of support from the community and government. The recommendations put forward include active promotion of the Indonesian language on social media, improvement of the overseas education curriculum, and collaboration with international influencers.
References
Marisca , A. B., Muhammad Fadhlan , A. N., Nadia , R. S., Siti , F., & Wilda , K. (2024, Juni 6). Analisis Pengaruh Media Sosial Terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Bahasa Daerah Indonesia, 1(3), 1-9. doi:https://doi.org/10.xxxxx/xxxxx
Damayanti, Elvira & Yolanda, Yoga. (2022). OPTIMALISASI UPAYA MENDUNIAKAN BAHASA INDONESIA MELALUI PERAN MAHASISWA.
Oktania A., Marbun J., Aritonang K., Sihombing T., Feby Y., Lubis F. (2023). Peluang Dan Tantangan Bahasa Indonesia Menjadi Bahasa Dunia :Perspektif Generasi Muda Dalam Era Globalisasi. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra 4(1), 30-41.
Naibaho A. R. O., Sirait J. A., Siboro R. P., Lubis F. (2024). Analisis Dampak Bahasa Gaul pada Mahasiswa Ilmu Ekonomi B Unimed Terhadap Bahasa Indonesia Masa Kini. Jumek: Jurnal Manajemen dan Ekonomi Kreatif. 2(1), 38-47.
Rohayati A. S. (2023). Penggunaan Bahasa Indonesia di Media Sosial. Jurnal Mahasiswa Kreatif. 1(1), 29-33.
Mujayyidah F. N. A., Hasanudin C., Marzuki I. (2023). Analisis Ragam Bahasa dalam Media Sosial TikTok: Bidang Sosiolinguistik.
Pratama, Y. B., & Suryawati, I. (2022). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi. PANTAREI.
Shabrina, S. N., & Setiawan, T. (2022). Analisis teks hoaks seputar informasi bank: Kajian bahasa perspektif analisis wacana kritis dan linguistik forensik. KEMBARA: Jurnal Keilmuan
Hyun, P. J. (2015). “POTENSI DAN TANTANGAN BAHASA INDONESIA
MENUJU BAHASA INTERNASIONAL”. Jurnal Sosioteknologi.