Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Rokok Pada Usia Remaja Di Kabupaten Rembang

Authors

  • Achmad Yoki Febrima Universitas Safin Pati
  • Dian Imami Mashuri Universitas Safin Pati
  • Nur Wulan Intan Palupi Universitas Safin Pati

DOI:

https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i3.2237

Keywords:

advertising, price, culture, psychology, purchasing decisions

Abstract

The aim of this research is to find out which factors are most important for buyers of cigarette products, including advertising, price, culture and psychology. In this study, the population who consumed cigarette products were 100 teenagers aged 17 to 21 years. This research is quantitative. The results of research data analysis show that factors such as advertising, price, culture and psychology have a significant influence on the decisions of teenage cigarette buyers. Advertising has a significant influence of 31.6% on the decision of buyers of cigarette products, and other variables not examined in this study accounted for 68.4% of the total.

References

Alma, B. (2013). Manajemen pemasaran dan pemasaran jasa. Bandung: Alfabeta.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25 (Edisi 9). Semarang: Universitas Diponegoro.

Hidayati, N. I., Umam, K., & Lidyana, N. (2022). Analisa faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian produk rokok pada anak usia jenjang remaja. Jurnal Agrotechbiz, 9(1), 1-12. https://ejournal.upm.ac.id/index.php/agrotechbiz

Indriantoro, N., & Supomo, B. (1999). Metodologi penelitian dan bisnis. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.

Kotler, P. (2002). Manajemen pemasaran (Edisi Milenium). Jakarta: PT Prenhalindo.

Kotler, P. (2019). Manajemen pemasaran (Edisi Milenium). Jakarta: Prenhalindo.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen pemasaran (Edisi 12, Jilid 1 & 2). Jakarta: PT Indeks.

Listyorini, P. I. (2023). Perilaku merokok masyarakat Indonesia berdasarkan Global Adult Tobacco Survey tahun 2021. Prosiding Seminar Informasi Kesehatan Nasional, 417-425.

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2000). Consumer behavior perilaku konsumen (2nd ed.). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku konsumen. Yogyakarta: Andi.

Sekaran, U. (2006). Metode penelitian bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Syah, M. (2001). Psikologi pendidikan dengan guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

World Health Organization. (2014). Global Youth Tobacco Survey (GYTS) Indonesia report 2014. WHO-SEARO. New Delhi.

World Health Organization. (2021). GATS | Global Adult Tobacco Survey Indonesia 2021.

Yanuarius, J. D., & Supriadi, W. R. (2020). Peran orang tua dan guru dalam mengatasi sikap dan perilaku menyimpang anak. FKIP Univ Tanjungpura, 1(1), 1–11.

Published

2024-06-19

How to Cite

Achmad Yoki Febrima, Dian Imami Mashuri, & Nur Wulan Intan Palupi. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Rokok Pada Usia Remaja Di Kabupaten Rembang. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(3), 164–174. https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i3.2237